Problem med billig kikare!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
plate
Posts: 1
Joined: 2011-10-01 21:25:39
spamtest: JA

Problem med billig kikare!

Post by plate »

Hej! Jag är en gymnasiumelev som läser astronomi utökad tillvalskurs i fysiken, har fått en gammal refraktor från en bekant som är köpt på hobbex för ett antal år sedan!
http://hobbex.se/produkter/1342-stjarnkikare-pluto.html

Jag har testat att använda det för att kolla på objekt i dagsljus, det vänder rätt bilden och med minsta förstoringen kan jag se riktigt bra! Sedan hände det igår att det blev stjärnklart! Jag tog mitt pick och pack och begav mig upp till sommarstugan långt från all bebyggelse och fick en otrolig stjärnhimmel (målet var att försöka se supernovaresten i M101, tyvärr ingen framgång med detta). Saken är den att jag får in stjärnor med den minsta förstoringen dock är det mycket litet så jag försöker förstora, Detta resulterar i en ofokuserad punkt med mycket lite ljusstyrka. Innan det att jag lyckats lokalisera något avsevärt att kolla på hade dimman lagt sig tät över mig och jag tvingades ge upp för natten.

Jag har tidigare använt den för att kolla på fullmånen, detta fungerar bra fram till sista förstoringen då det inte går att få focus.

Tänkte förbereda mig lite inför nästa försök med lite utökad kunskap, för om sanningen ska fram så fungerar det just nu nästan bättre med fältkikare.

så det jag skulle vilja veta är:

Vad gör jag för fel?! Handlar det bara om att lära sig använda utrustningen?
Är det något jag borde åtgärda med tanke på att det var längesen teleskopet användes, tex rengöra linser osv?
Blir det bättre än så här eller har jag helt enkelt för dålig utrustning?

Mvh John
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Problem med billig kikare!

Post by Robin Andersson »

plate wrote: Blir det bättre än så här eller har jag helt enkelt för dålig utrustning?
Hej John!

För det första är teleskopet alldeles för litet för att se supernovan i M101. Jag har ett teleskop med en spegeldiameter som är dubbelt så stor än den du har länkat och supernovan ser jag trots spegeldiametern enbart med indirekt seende.
Sedan tror jag inte heller kvalitén är så super i det teleskopet då jag har med egen erfarenhet kollat igenom en sådan. Det såg inte alls bra ut (enligt mig). Jag skulle rekommendera faktiskt att skaffa lite större saker, inte för det är ett måste. Det går självklart att använda en 60mm till saker och ting också. Men ja, det blir mycket roligare med ett större teleskop/kikare. Då är också natthimlen mycket mer öppen, och mer intressanta saker kommer att visa sig. Jag rekommenderar minst en spegeldiameter på 120mm, egentligen det allra bästa om du kan gå upp något i pris är minst 150mm.
Ungefär som denna:
http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=18

GoTo monteringar är inte heller nödvändiga ska du veta. Jag kör utan det och har gjort det i lite mer än ett år nu. Jag kommer aldrig skaffa mig någon sådan heller.

Lycka till!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Problem med billig kikare!

Post by Cassini »

plate wrote: http://hobbex.se/produkter/1342-stjarnkikare-pluto.html

Saken är den att jag får in stjärnor med den minsta förstoringen dock är det mycket litet så jag försöker förstora, Detta resulterar i en ofokuserad punkt med mycket lite ljusstyrka. Innan det att jag lyckats lokalisera något avsevärt att kolla på hade dimman lagt sig tät över mig och jag tvingades ge upp för natten.

Jag har tidigare använt den för att kolla på fullmånen, detta fungerar bra fram till sista förstoringen då det inte går att få focus.

Tänkte förbereda mig lite inför nästa försök med lite utökad kunskap, för om sanningen ska fram så fungerar det just nu nästan bättre med fältkikare.

så det jag skulle vilja veta är:

Vad gör jag för fel?! Handlar det bara om att lära sig använda utrustningen?
Är det något jag borde åtgärda med tanke på att det var längesen teleskopet användes, tex rengöra linser osv?
Blir det bättre än så här eller har jag helt enkelt för dålig utrustning?

Mvh John
Du gör inget fel. Ditt teleskop är av för låg kvalitet. Det är skamligt av Hobbex att hävda att den klarar 525X i förstoring. Som en tumregel kan man säga 1X per 1mm i linsdiameter som max användbar förstoring (om man nu inte har riktigt högkvalitativ optik). Anledningen att du tycker det fungerar bättre på dagen och för månen är att mängden ljus är så "mycket mer". Svaga objekt som stjärnor behöver mer än så pass billig optik för att bli njutbart.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Problem med billig kikare!

Post by Oortcloud »

Har du fått kikaren är det ingen större förlust iaf. Det är för dålig kvalitet helt enkelt. Kanske kan du ha den till att titta på Månen (vilket du redan verkar gjort) och någon ljusstark planet. Jupiter just nu i så fall. En 15x70 kikare för ett par hundringar mer än vad teleskopet kostar ger förmodligen en mycket bättre upplevelse av natthimmlen.

Martin
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Problem med billig kikare!

Post by Lars L »

Astronomi är nästan uteslutande någon form av nattaktivitet, med få optimala nätter i olika luft och temperaturförhållanden. I synnerhet om du ska se dina objekt ”live”. En bra fältkikare är troligtvis rent frustrationmässigt det bästa valet för en nybörjare.

Beroende på din ålder och din utträdespupill i mörker är en kikare på 7x50, 10x50 alternativt 15x70 ett utmärkt första val. Personligen äger jag en 10x50, 20x60, och en 11x80 av god kvalitet. P.g.a. min ålder och bekvämlighet då stativsläpandet är tröttsamt och synen sämre, används uteslutande 10x50 modellen nuförtiden. För mig som purist och konservativ är kikaren och en bra stjärnkarta det bästa sättet att lära sig stjärnhimlen. Detta är en personlig åsikt och inget som är skrivet i sten men vilken hyfsad kikare som helst är hundra gånger bättre en något skräpteleskop som annonseras ut som ”det optimala teleskopet förstorar 600 gånger”!

Köp alltid din utrustning av en seriös och kunnig återförsäljare. I Sverige är detta inget större problem, Teleskop-Service, AstroSweden och Rymdbutiken är exempel på seriösa handlare. Det underlättar naturligtvis om du är påläst och vet vad du vill ha.

Amatörastronomen kan ha många olika specialintressen och specialområden, exempelvis planeter, djuprymdsobjekt, kometer eller solobservationer. Har du ett närmast fobiskt intresse för någon specialitet kommer detta naturligtvis att styra ditt val av utrustning. Är du mycket intresserad av djuprymdsobjekt som exempelvis att se strukturer i galaxer som liknar fotografier, har storleken faktiskt betydelse. Den ljussamlande förmågan är en lag som tvingar dig att välja en stor öppning på teleskopet. Hur stor då? Det största teleskopet i min samling var en 24” och min personliga uppskattning är att du behöver en 12-20 tummare, d.v.s. en öppning på cirka 30-50cm! Detta gäller visuella observationer av galaxer, om de till närmelsevis ska likna de foton som förekommer i populärtidskrifter.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Problem med billig kikare!

Post by Peter R »

Eftersom jag observerar inifrån Stockholm finns det mycket som förblir osynligt, oavsett diameter på teleskopet.
Den vackra Malströmsgalaxen M51 i jakthundarna har förblivit osynlig i över 5 år för visuella observationer fast jag vet att den har legat mitt i okularet flera gånger. Det var först för ett halvår sedan när det var ovanligt klart som jag lyckades se den som en diffus fläck i min 10" Newtonteleskop och det var en oerhörd kick.
Från stjärnklara platser i exempelvis Dalarna eller utomlands har jag utan problem sett den i vanliga små kikare som de som Lars rekommenderar. Ett par kikare tillhör basutrustningen och är alltid ett bra komplement oavsett om man funderar på ett teleskop eller inte.
Om du däremot vill se supernovan i M101 finns det troligtvis inget alternativ till ett stort teleskop och en mörk plats.

/*Peter R
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Problem med billig kikare!

Post by anivision »

Peter, eftersom du ändå har ett hyffsat stort teleskop så borde ett ljusföroreningsfilter hjälpa dig. Har du testat det?
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Problem med billig kikare!

Post by Peter R »

Peter, eftersom du ändå har ett hyffsat stort teleskop så borde ett ljusföroreningsfilter hjälpa dig. Har du testat det?
Är det ett filter typ Lumicon UHC du syftar på och gör de en sådan skillnad att de är värda att investera i?

/*Peter R
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Problem med billig kikare!

Post by Lars L »

Nej, enligt mig inte i detta fall, med M51.

Return to “Teleskop allmänt”