Coronado P.S.T

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Coronado P.S.T

Post by Jonny P »

Hej

Har nu köpt ett sådant, nu vill jag ha lite info om fotografiska möjligheter med detta teleskop. 8)

Har sett ganska fantastiska resultat med PST och användningen av Okularet "Baader Hyperinon Zoom 8-24 mm"
Det okularet har gänga för T2 anslutning......?

Kan jag använda min T2 gängade ring som jag har till min Canon kamera?

hehe! Skafar kanske kan svara då köpte den av er.. :good:

/Jonny
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Coronado P.S.T

Post by Ulf Petersson »

Hej,

PST är ett solteleskop för visuellt bruk och ger inte så värst bra bilder. Jag har trots det experimenterat lite. Dock inte den varianten som du beskriver. Jag har prövat okularprojektion enligt lösning från TS i Tyskland. Se länk
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... eras.html.

Bifogar en bild tagen med denna utrustning. Hoppas det funkar så här utan att lägga in den i galleriet.
Attachments
25_juli_IMG_7471-2-721.jpg
25_juli_IMG_7471-2-721.jpg (124.82 KiB) Viewed 5240 times
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: Coronado P.S.T

Post by Jonny P »

Hej

Jag har sett tex. denna bild tagen med den setup som jag är ute efter.

-->http://stargazerslounge.com/imaging-sol ... 711-a.html

Det jag fortfarande undrar över är, passar min T ring som jag har, Baaders hyperion zoom okular? :S

/Jonny

Edit! Naturligtvis måste man separera rgb kanalerna, om man ska se samma resultat som i länken jag angav.

Röd blir solen så klart i PST:en hehe, men som sagt, separera kanalerna så funkar det!

/Jonny
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Coronado P.S.T

Post by Bengt »

Jag tror det är en dubbelstackad pst bild du refererar till . Jag har aldrig sett en så bra bild tagen med en standard P:S.T tub någonstans. Skulle du använt den till foto med de kraven borde du köpt denna modell från början
http://translate.google.se/translate?hl ... id%3D10582

Eftersom du redan är kund hos Astrosweden, är nog enklare skicka ett mejl dit ,så får du direkt svar om vad du behöver för tillbehör till just dina grejor.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Coronado P.S.T

Post by skafar65 »

Hej

Hoppas det är Ok att jag blandar mig in i konversationen Men okularprojektion? Hade du tänkt ta närbilder eller helbild av Solen? Kanske båda? Jag har själv provat på detta ett par gånger. Detta är väl mitt bästa resultat: http://www.skafar.com/Skafars_Universe_ ... unter)=132 Som Bengt skriver, dubbelstackad. En bild för ytan och en bild för protuberanserna. När jag gett mig på detta så har jag aldrig behövt något okular, tvärt om bilden är oftast för "nära" dvs. man får inte plats med hela Solen. Att göra mosaik av solen med dubbelstackningar ser jag som en enorm utmaning! Skulle jag varit dig Jonny hade jag bara köpt en "näsa" som passade din T-2 ring och börjat där. http://www.astrosweden.se/adapter-m42-125/19064-0

Jag har även provat på det med min Canon EOS 400D med hyfsat resultat. Det svåra är att man lätt får dom här strecken (som jag inte kommer ihåg vad dom heter) över bilden. Mycket experiment med olika inställningar. Inget man bara tar i förbifarten, men som det oftast är då det gäller astronomifoto Men det är och andra sidan också tjusningen!

På denna länk finns all information om Baaders okular och tillbehör: http://www.astrosweden.se/privat/AstroS ... iption.pdf

Och föresten, ja, du kan använda din T-2 gängade ring som du har till din Canon kamera.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Coronado P.S.T

Post by Bengt »

"dubbelstackad. En bild för ytan och en bild för protuberanserna"

Micke jag tror du missuppfatta mig när jag pratar om dubbelstackad är det den andra Cornado P.S.T modellen som ni inte har i ert utbud jag menar.Den har vad jag förstått dubbla ha filter så man får ner våglängden


Den ligger på <0,5 Ångström och inte närmare 1Å som den andra. Tyvärr är den prismässigt också nära det dubbla.
Nu är jag inte expert på detta med solfoto men vad jag sett på nätet ligger den nära bildmässigt vad man man få fram med en Cornado Solarmax.



Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Coronado P.S.T

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja både och... missuppfatta alltså :) Men bilden som jag tagit och som Jonny visar i sin länk är ju dubbelstackade. En stackning för protuberansen och en för ytan. Vad kallar man det för? Det är ju egentligen en form av HD fotografering? Den PST, du refererar till har jag bara hört talas om. Kanske något vi får in någon gång.

Annars måste jag säga att PST.n ger mycket för pengarna! Kikade i en Lunths 152 mm för nästan 100 000:- på ATT mässan i Tyskland http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater och jag måste säga att det var inte värt de 93 000 kronorna som den kostade mer än PST.n :) Fotomässigt är den kanske värd sina penagr?

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Coronado P.S.T

Post by Bengt »

Man kan bygga om en vanlig P.S.T till en dubbelstackad.Vilket jag vet många gjort. Det är en jungel med de där P.S.T .En del plockar in bättre optik och använder bara filterna för att få bättre bilder.
Man ska med andra ord ta bilder man ser på nätet med lite nypa salt och inte ha alltför stora förväntningar. Men det gäller ju all utrustning inom denna hobby. :D
Bengt
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Coronado P.S.T

Post by Ulf Petersson »

PST är ett smidigt h-alfasolteleskop för mycket ringa pengar. Det är snabbt och enkelt att ha på resan, och ger bra okulärt resultat. Svårigheten att fotografera med PST är dels beroende av okularhållarens fasta konstruktion, dels fokuseringen. Du ändrar fokus genom att flytta prismat inne i teleskopet. Detta gör att fokusgången/front/backfokus är väldigt liten.

Om man trots allt vill ta bilder genom okular på PST, utan att använda kamerans objektiv, behöver man en av dessa två lösningar:

1) Fast T2-anslutning: TS' lösning innebär att man fäster en låsring på okularets topp där man tagit bort gummiringen på okularet. Låsringen skruvas i sin tur in i en adapter/distans som du fäster på bajonettringen till kameran.

2) Du kan ta av objektivet och fästa kameran i en kamerahållare och bara ha luft mellan kameraöppningen och okularet. Risk finns för ljusstörningar etc.
Attachments
Okularproj.jpg
Okularproj.jpg (1.68 MiB) Viewed 5143 times
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: Coronado P.S.T

Post by Jonny P »

Hej

Och tack för alla svar!

Då får det bli ett sådant okular :good:

Det där med dubbelstack på P.S.T finns med i manualen, men det är inget jag för tillfället tänker skaffa..
Som jag ser det så ska det inte vara så krångligt, att fota med P.S.T och hyperion zoom okularet ;)

Här en länk med en "liten" guide till sol foto och bildbehandling,, -->http://www.photosbykev.com/wordpress/ph ... r-imaging/

Sen kan jag hålla med Skafar, "Lunt" prylarna... jisses vilka priser.. :S

Men jag tror iaf på bra resultat med P.S.T, bara jag har grejerna som behövs.
Så Canon T2 ring på zoom okularet så är man igång ;)

Kamerorna som jag har är Canon 350D samt Canon 550D.

/Jonny
Lotus
Posts: 4
Joined: 2012-01-16 19:39:34
spamtest: JA

Re: Coronado P.S.T

Post by Lotus »

Jag lånar tråden, ursäkta.
Jag har också inskaffat en Coronado PST, var ute i helgen och tittade på solen, ganska otroligt att se den "på riktigt".
En liten undran har jag dock, okularet som följde med är 20mm, lite för "dåligt" för att se närbilder, med mitt 10mm blev det betydligt bättre, läste någostans på nätet att man rekommenderade 5 och 8mm okular för riktigt bra när bilder, med eller utan barlow framgick dock inte.
Skall man införskaffa sig detta eller är det bortkastade pengar då jag hört att det är svårt att få till bra bilder när man kommer ner i dessa mm, där vi bor (Sverige).

Return to “Teleskop allmänt”