små tekniska problem

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

små tekniska problem

Post by Bengt »

Har ett litet skumt problem vid varmstart på min G11 gemeni.

Trots jag väljer varmstart så när det har visat g11 och dec och rec osv i menyn dyker det ändå upp en skylt i slutet med att kallstart har skett.När batteriet var slut sist så fick jag mata in alla data i gemenin.
Vad tror ni kan det bero på att batteriet är på upphällning eller har ni någon annan teori. Nu ställer man ju snabbt in kallibreringen på ett par stjärnor men det är ändå irriterande fel.
Jag byta batteriet i slutet av förra sommaren. Men den har ju varit ute i obset hela smällkalla vintern. Förr tog jag alltid in gemenin då varade batteriet i flera år. Frågan är om stark kyla kan dra ut dessa små cellbatterier så snabbt .Tankar?

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: små tekniska problem

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Kör du "warmstart" eller "warm restart" man skall tydligen köra den senare om inget har flyttats, om inte detta gör någon skillnad så är nog batteriet kört.

/LG
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: små tekniska problem

Post by Bengt »

Jag har provat båda dessa lägen .

Får väl prova byta ut batteriet . Tycker det är märkligt att inte allt raderats. Tänkte om någon mer haft samma fenomen.
Tack för din hjälp.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: små tekniska problem

Post by Robert »

I AAKäs obseratorium står kontrollen alltid i det ouppvärmda utrymmet åretom och batteriet har klarat dig flera år. Vi bytte före dig förra säsongen och den går bra fortfarande

Return to “Teleskop allmänt”