Fokusavstånd på SCT

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Fokusavstånd på SCT

Post by gost »

Enligt Celestron är optimalt fokusavstånd till fokalplanet för deras EdgeHD 8", 5,25", alltså ca 13,3 cm. Det finns en adapter till denna tub som ger detta

http://www.celestron.com/c3/product.php?ProdID=621

En fråga kring detta. Kan det verkligen spela någon roll, om jag når fokus med en annan adapter, har jag inte då bästa möjliga optiska förutsättningar, eller kan det skilja beroende på avståndet till filmplanet? Jag har känslan av att tuben borde prestera bättre än vad jag sett hittills så detta kanske kan vara anledningen, att jag inte har rätt fokusavstånd.

Jag har ännu kvar att kolla kollimeringen ordentligt.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by gost »

Hittade denna text från supportavdelningen på Celestron:


"The EdgeHD has been optimized for astrophotography at a specific spacing between the scope and the camera image plane. That specific spacing is 133.35mm or 5.25".

To take full advantage of the EdgeHD’s photographic performance, use either the model #93644 (EdgeHD 8” OTA) or model #93646 (9.25, 11” and 14” OTAs) T-adapters, which are designed to position your camera's image plane at the optimal distance."

Vad tror ni, kan det vara så att jag behöver denna T-adapter? Det kanske kan vara så att bra fokus skiljer sig på olika avstånd för att få en rätt tecknad bild på sensorn.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by Timo »

Som jag ser det så är det avstånd de anger den absolut bästa rent prestanda mässigt vad gäller förhållandet mellan primär och sekundärspegel.
Du har väl inte köpt en annan fokuserare utan fokuserar med primären ?
Det går att fokusera med ex. kortare mellanring men då får du också flytta spegeln bakåt och därmed större avstånd till sekundären och v.v. om du har en längre mellanring/tub.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by Starsoft »

Hej

I en EdgeHD sitter det väl en korrektionslins i strålgången och det är väl avståndet mellan denna och "filmplanet" som det handlar om. När det gäller andra korrektorer så är det millimeternoga att hålla det angivna avståndet så det är förmodligen så även i det här fallet.
Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by Timo »

Har inte kunnat hitta någon uppgift på en korrektionslins i strålgången, förrutom den som sitter längst fram förstås.
Hur som helst så bestämmer ju primären var fokuspunkten hamnar eftersom det är den du fokuserar med.
Tänk själv om du har en längre mellanring/tub så får du ju större obstruktion av sekundären vilket antagligen orsakar ett mindre/större bildfel.
Andra hållet får man mindre obstruktion och de har tydligen konstruerat hela det optiska systemet för att på en given inbördes plats ge bästa möjliga prestanda.
OBS ! allt detta är mina egna tankegångar och jag påstår inte ha rätt men det känns logiskt.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by Starsoft »

Hej igen

Jag får erkänna att jag också gissade när jag skrev att det sitter en korrektor i strålgången efter sekundärspegeln, det är inget Celestron annonserar om men jag hittade följande kommentar hos en astrohandlare:

"The advanced EdgeHD optical design has a dual-element field flattener lens made from premium Schott optical glass in its central baffle tube that reduces off-axis coma".

Så tydligen gissade jag rätt denna gång, EdgeHD är alltså en vanlig SCT med en fabriksmonterad korrektor/flattner och därmed blir avståndet från denna korrektionslins till kameran viktigt för bästa bildkvalitet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by Timo »

Ja då är det precis som min Vixen Cassegrain, den har också en sådan monterad framför sekundären. Alltså i princip kloss inpå.
Summasumarum är att deras egen förlängningstub bör användas för att få rätt avstånd till sekundär/flattener men även en centralobstruktion påverkar här fast troligtvis i mindre grad.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by gost »

Men, går det att få bra fokus någon annan stans än på just avståndet 5,25"?

Jag når som sagt bra fokus med min DSLR, men på vilket avstånd det är törs jag inte säga.

Första SCT:n för mig så jag känner mig lite vilsen.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by Timo »

Fokus kan du nå på andra ställen beroende på var primären befinner sig. Men bäst bild utan defekter får du på det angivna avståndet.

Anders, var hittade du informationen om flattenern ? De måste ha gömt den bra för jag hittar den inte.
Men skall bilden så bra som de säger så måste det finnas en sådan tycker jag.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by gost »

Timo, här kan du läsa om den inbyggda field flattnern

http://www.astronomics.com/main/product ... id/C8HDOTA

Då lutar det åt att jag får beställa en sådan adapter och jämföra skillnaden.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by Starsoft »

Hej

I bilden längst ned på den här informationssidan från Celestron så kan man faktiskt se i form av en röd informatiosnprick var korrektorn sitter, det står att korrektorn är gjord av "schott glass" när man för musen över pricken.
http://www.celestron.com/c3/page.php?PageID=389

En konsekvens av den här designen är att det förmodligen blir besvärligt att hitta en fokalreducerare, Celestron har så vitt jag vet ingen själva till den här tuben.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fokusavstånd på SCT

Post by Timo »

Ja jag ser den men konstigt att de inte promotar flattenern mer då den är viktigt för ett plant bildfält ?

Jag kan ha Astro-Physics reducerare till min Cassegrain fast då sitter min flattener ihop med sekundären som sagt.
Man kan ju alltid fråga Celestron om reducerare kan användas. Eller om man kan låna en Celestron eller AP reducerare från någon och testa själv.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Teleskop allmänt”