Får inte till det!

Allmän diskussion om teleskop.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Får inte till det!

Post by Peter R »

jag tycker att spegeln nängst bak i tuben ser fläckig ut och bör rensas. o andra sidan vågar jag inte gå lös på den med fönsterputs.
jag ska ha allt du sagt i åtanke.
Bra att du inte gick lös på spegeln. Du ska inte göra något åt en ny spegel och om den skulle behöva rengöras om många år så bör du läsa dig till hur du ska gå till väga så att du inte förstör ytskicktet. Om den är flammig när den står innomhus så är det fel på den vilket är osannolikt. om den är flammig utomhus så kan det vara imma, dagg eller frost vilket försvinner när du kommer in igen men kan nturligtvis förstöra ett obs pass.
Du kanske kan smörja om fokuseraren så att den klarar kylan bättre utan att bli till klister.

/*Peter R
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Hej Peter!
Med största sannolikhet har jag tagit miste. jag kan alltid skylla på att det var så vansinnigt kallt o att jag inte kunde slappna av riktigt. :oops:
inför nästa observation kommer jag att ställa teleskopet ute i minst 1h innan så att den har kaltat ordentligt.
en annan frustrerande omständighet i stadsdelen Granloholm (sundsvall) är att man nästan aldrig kan hitta ett mörkt & lämpligt ställe för observationer, överallt lyser detta 400W kraftiga högtrycksnatrium-lampor. jag brukar gå ut i skogen där det är så mörkt som det är möjligt men stadsljuset försämrar förutsättningarna till en bra bild.

Jag ska definitivt kliva upp tidigt när jag e tillbaka för att se Saturnus, vilket skulle vara en av de häftigaste upplevelserna hittills.

Jag tackar så länge för all hjälp och önskar er en trevlig fortsättning.
Peter R wrote:Hej Zigoz
som Lars-Gunnar säger borde du ha sett några av Jupiters 4 största månar vid sidan av planeten.
Men Jupiter börjat stå lågt och är då utsatt för mycket atmosfärisk turbulens så det är inte helt självklart att se några detaljer utan "gasbollen" kan dansa omkring rejält i okularet.
Och som jag skrev till dig tidigare:
"Speglarna är stora glasbitar som behöver lång tid på sig för att komma ner i temperatur nu på vintern, minst 1/2 till 1 timma innan du kan räkna med en stabil bild"
Nu när det är så här kallt räcker det ofta inte med 1 timma.
Och vidare:
"Vissa dagar är det bara dåliga förutsättningar med mycket turbulens och den blir mer påtaglig ju högre förstoring du använder. Ditt 5 mm okular kommer du troligtvis inte att kunna använda så ofta eftersom det kräver bra omständigheter."
Om du inte kan få en skarp och bra bild med 25 mm okularet, även om den är liten, så tjänar det ingenting till att försöka med barlow eller 5mm utan du förstorar bara oskärpan och gör det svårare för dig.
Om du kan gå upp tidigt en morgon (eller vara uppe sent) så kan du ta en titt på Saturnus som absolut inte går att ta miste på.

Lycka till

/*Peter R
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Hej.
Med "lincen" menar jag egentligen okularet, ibland blir det svårt att hålla reda på allt i rätta termer när man e rookie.
med "den stora öppningen" menar jag locket som sitter på tuben. på locket finns det ett mycket mindre hål som är kanske 5cm i diameter. det var det lilla hålet jag menade när jag skrev "liten öppning".

Jag medger att det är väldigt konstigt formulerat, som om man ka öppna & stänga öppningar lite hur som hellst. lol.


Morgan wrote:
zigoz wrote:Till Peter R:

Hej

Skulle du kunna förklara vad du menar med: "sedan bytte jag till den kraftigare lincen och tyckte att ljuset var direkt skadlig för ögonen och stängde igen den stora öppningen och öppnade en liten öppning för att begränsa ljusflödet."

//Morgan