Får inte till det!

Allmän diskussion om teleskop.
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Får inte till det!

Post by zigoz »

Hallå!
Jag har nyligen köpt min första stjärnkikare och har ivrigt väntat på ett tillfälle för att få använda den. igår kväll hade vi klar himmel och månen sken klar & fint.
Jag riktade stjärnkikare mot månen och lyckades fokusera på den men blev väldigt besviken eftersom jag inte tyckte att det var något speciellt eftersom jag får en bättre bild/förstoring med min 20år gammla kikare på 7x50 när jag tittar på månen.
stjärnkikaren jag har är en Bresser Pollux 150/1400 EQ2.
uppenbarligen gör jag något helt fel och därför inte får till det.

va tror ni jag gör för fel? va ska man tänka på när man ska fånga in en objekt egentligen? jag har två stycken" Plössl okular som ger 56 och 280x förstoring" så nog borde jag få en mycket bättre bild än den gammla kikaren.

är tacksam för all hjälp & ideer.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Får inte till det!

Post by Starsoft »

Hej.

Det ser ut som det där är någon variant på newtonteleskop med inbyggd lins för att få den långa brännvidden.

Om jag var du skulle jag klaga hos leverantören och byta till ett vanligt newton i stället, från SkyWatcher t.ex. som "alltid" levererar OK teleskop.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Får inte till det!

Post by Peter R »

Hej,

Det kan vara en mängd olika faktorer och du ska inte jämföra 7x förstoring med en kikare med minst 56x i teleskopet.
- Kanske du behöver kollimera teleskopet, dvs justera speglarnas position, kan behövas framför allt om teleskopet precis har levererats och transporterats.
- Speglarna är stora glasbitar som behöver lång tid på sig för att komma ner i temperatur nu på vintern, minst 1/2 till 1 timma innan du kan räkna med en stabil bild.
- Vissa dagar är det bara dåliga förutsättningar med mycket turbulens och den blir mer påtaglig ju högre förstoring du använder. Ditt 5 mm okular kommer du troligtvis inte att kunna använda så ofta eftersom det kräver bra omständigheter.
- Månen är inget enkelt objekt så nära fullmåne (19 januari) då den är väldigt ljus och bländande. Dessutom är ljuset väldigt platt utan skuggor och då ser man inte så många skarpa detaljer.
- Desto lägre ett objekt står på himmeln desto mer turbulens blir den utsatt för. Först kl. 22 igår kom månen upp till 22° altitud i Stockholm, högre längre söderut i landet och lägre längre norrut.

Det här var några möjliga anledningar. Sedan förekommer det tyvärr även måndagsex.
För att kunna hjälpa dig kanske du ska beskriva problemet lite närmare, dvs hur länge teleskopet hade stått ute, vilken förstoring du använde, om bilden var turbulent eller stabil och oskarp.

/*Peter R
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Får inte till det!

Post by Morgan »

Har du köpt teleskopet på Astrosweden?
Om du har det så är det bara att kontakta Christer så hjälper han dig eller så kanske Micke Skafar svara dig här.
// Morgan
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Till Peter R:

Jag har aldrig tagit ut teleskopet i kylan eftersom jag var rädd för att kylan skulle sabba något i funktionen.

som jag kanske nämn har jag ingen erfarenhet av telskop tidigare och vet egentligen inte va jag gör.
jag kan beskriva hur var, efter att jag fick in månskenet in i teleskopet försökte jag ställa in fokus men det övergick från grumligt till en ganska klar bild men inte i närheten av kikarbilden. jag såg hela månen i linsen, vilket var konstigt så jag hade förväntat mig en extrem inzoomning.

sedan bytte jag till den kraftigare lincen och tyckte att ljuset var direkt skadlig för ögonen och stängde igen den stora öppningen och öppnade en liten öppning för att begränsa ljusflödet.

jag fick en aning bättre inzoomning men absolut inga detaljer, och inte i närheten så detaljerat som i gammkikaren.
en detalj som jag inte har nämnt är att jag hade kikaren inomhus & tittade på månen genom 2x2-glas fönster, genom 4 lager glas således.
jag vill ogärna acceptera att just den stjärnkikare jag köpt skulle vara en måndagsex. för det skulle innebära oändligt med otur.

såg att någon nämnde att man ska kollimera teleskopet.
Jag har hittat en länk och är tacksam om någon här kan avgöra om infot är tillförlitlig.
http://web.telia.com/~u41105032/skolli/skolli.htm

till Starsoft:
När jag bestämmde mig för att köpa Bressern var jag av den mening att det inte var någon billig leksak utan en prisvärd astronomi instrument.
är det allmänt känt att Bresser inte gör så seriösa kikare? är kvalitetskillnaden så stor mellan Bresser & SkyWatcher?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Får inte till det!

Post by Starsoft »

Jag har aldrig haft ett Bresser teleskop så jag vet inget om kvaliten, jag blir bara lite misstänksam när det verkar saknas vettig information från användare på nätet.

Att jag invänder mot det här teleskopet har med dess konstruktion att göra med en extra lins som sitter någonstans i tuben vilket ger en onödigt lång bränvidd och förmodligen leder till stora besvär vid kollimering.

Att titta genom ett fönster är helt förkastligt, det går inte ens att titta genom ett öppet fönster från ett varmt rum så det är förmodligen orsaken till din usla bild.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Får inte till det!

Post by skafar65 »

Hej

Tyvärr ett av de vanligaste felen som vi förstår nybörjaren råkar ut för. Amatörastronomi är en utomhusaktivitet, i varje fall om man ska observera med teleskop eller kikare. Vi får många frågor angående detta att just kunna observera från takvåningen ut genom takfönster osv. Tyvärr måste jag säga, det funkar inte. Visst hade man önskat att det var så men glaset i kombination med inomhusvärmen och kylan utanför gör att man aldrig kan få en klar bild på det sättet!

Så Zigoz svaret är nej. Det är inget fel på ditt teleskop. På det igen och går ut med ditt teleskop. Teleskopen är byggda med en tanke att klara utomhusmiljö. Även när du väl burit ut det så kan inomhusvärmen ställa till det för dig i ungefär 15-30 minuter då teleskopet måste kylas ner och anpassas, just för att bli av med varm turbulent luft i teleskopet.

Vi funderar mycket på hur vi ska nå ut med detta till våra nybörjare. Förslag mottages med öppna händer!

Mvh //Micke

http://astrosweden.se
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Tack för era synpunkter.
Kan Starsoft vara snäll och tipsa eller hänvisa till någpn sida där de förklarar historien med brännvidd & dyl så att jag överhuvudtaget förstår va det handlar om.
Jag hade beslutat att 3000 SEK skulle gå åt en stjärnkikare när jag skulle den och den modell som jag nu har verkade lämpligast vid tillfället...

Jag kommer att gå ut till altanen ikväll om det blir klar himmel, lite senare.
Dock misstänker att jag inte kommer att ha någon framgång ikväll heller då problemet med kollimeringen kvarstår.
kanske är det enklare än jag föreställt mig och är i själva verket rätt enkelt?

ber att få återkomma.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Får inte till det!

Post by Starsoft »

Kan Starsoft vara snäll och tipsa eller hänvisa till någpn sida där de förklarar historien med brännvidd & dyl
Det handlar om att få lämpliga förstoringar med vanliga okular. Lämpliga förstoringar är typ 20 - 150 gånger, med ett teleskop som har 750mm brännvidd får man det med med okular mellan 5 och 32 mm, 300 gånger kan man få för planeter om man använder en extra barlowlins. Med 1400 mm som du har blir motsvarande förstoringar 44 - 280 gånger och när man använt teleskopet ett tag så visar det sig tvärt emot vad man tror som nybörjare att det är de lägsta förstoringarna man använder mest. Förstoringen räknar du ut genom att dividera teleskopets bränvidd med okularets brännvidd, en barlow dubblar normalt förstoringen.

Det är inte säkert att du behöver kollimera ditt teleskop men hur som helst så genom att det är en katadioptrisk konstruktion i stället för en newton så bör du nog se till att noga ta reda på hur man gör innan du börjar skruva på något.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

OK,vad kollmineringen beträffar så kommer jag nog inte att börja skruva på någonting överhuvudtaget förrän jag har läst & förstått exakt allting och även fått det bekräftat via andra källor.

finns det ingen i Sundsvallstrakten med lite erfarenhet inom amatörastronomi som kan tänka sig kolla på min teleskop och ev visa hur man ska göra rätt?
det skulle vara verkligen underbart!
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Mitt andra & tredje försök med att titta på något har misslyckats totalt.

Jag hittar först ett objekt i lilla sökaren och ställer in sökaren så att "stjärnan" står mitt på korset i den lilla sökaren som är fastskruvat på själva teleskopet.
Men när jag tittar in i teleskopet är det kolsvart, jag har bytt linser och kombinerat dem med barlowlinsen, har även tagit bort barlowlinsen helt utan framgång. naturligtvis ändrar jag fokus fram & tillbax i hopp om att något skall uppenbara sig, men icke.

därför är jag tacksam om någon kunde göra mig uppmärksam på det fel som jag gör och gärna hänvisar till nån "An Idiot's Guide" som ex. vilken okular man i regel börjar med först och sedan går vidare till nästa okular eller om vissa okular som är avsedda till något speciellt.
när använder man en barlowlins?

jag vet att det blir många frågor men jag vet mig ingen råd och vägrar att ge upp eller börja skylla på att teleskopet är felande.

tack på förhand.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Får inte till det!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Ser du verkligen ingenting?

Vad har du för okular att tillgå?

/LG
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Ärligt talat NEJ. jag stod ute inatt över en timme innan jag gav upp.
jag hade även gjort ett försök i början av veckan utan att få till det.

de okular som följde med var: : PL-10mm och PL-25mm (1.25")

hur svårt ska det vara egentligen, om jag ser en klar & tydlig ljuspunkt i lilla sökaren borde det väl inte vara så omöjligt att även kunna se den i huvudkikaren.
någon kommer säkert att fråga om jag tagit bort "kåpan" överhuvudtaget, svaret är ja, så handikappad är jag ju inte.

det måste vara en viktig detalj jag missar eller så är kikaren helt värdelös.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Får inte till det!

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Lugn och fin, ta och sätt i okularet med största brännvidden dvs. 25mm och rikta kikaren mot en gatlykta eller vad som helst ljust som är en bit från ditt hus, ser du något nu? Vad som helst duger bara du får till någon ljusskiftning i teleskopet. Försök därefter att ställa in skärpan

Är du ute med teleskopet nu?

/LG
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Jag är hemma nu, vill gärna ut o titta men det är molningt så det blir inget ikväll. men jag kan gå ut i altan & kolla om jag kan fånga nån gatlyckta...