Får inte till det!

Allmän diskussion om teleskop.
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

jag har satt på 25mm okularet & fångat in en fönsterlampa ganska långt bort, väldigt bra bild faktiskt.
vad ska jag göra härnäst?
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Får inte till det!

Post by Lars-Gunnar »

Se till att lampan är i mitten av synfältet, centerera sedan sökaren (det lilla teleskopet tre skruvar) så att du ser samma lykta i centrum på sökaren. Sökaren ställer man in efter huvudtuben inte tvärtom.

Nu är du redo att fånga en stjärna, det kan vara mycket svårt på frihand, nu kan du använda sökaren

Ser du glödtråden i lampan? och kika inte in genom grannarnas fönster :mrgreen:

/LG
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Kära Lars-Gunnar. Jag är dig evig tacksam för hjälpen. jag ska ut o fixa till det på en gång.
Du är årets hjälte!!!
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Får inte till det!

Post by Lars-Gunnar »

Det är lugnt, nästa gång det är stjärnklart så får du justera fokus igen för sjärnan kommer att vara blurrig då avståndet är lite större än till gatlyktan..

Alla vi kan få med på denna fina hobby är guld värda.

Nästa gång tar vi polinställningen..

Clear sky som Amerikanerna säga

/LG
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Jag önskar att man kunde gå på någon kurs där man kunde lära sig grunderna.
Håller verkligen med, det är sjukt spännande!

jag ser väldigt fram emot nästa lektion, dvs polinställning!

tack återigen för hjälpen!
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Får inte till det!

Post by Peter R »

Du behöver inte gå någon kurs utan intresset är den bästa skolan. Kul att det löste sig för dig.
Jag tänkte säga till dig att du inte behöver vänta tills det blir mörkt bara för att det är en stjärnkikare utan det enklaste är att testa under dagtid och rikta in den mot en TV-antenn, kyrktorn eller trädtopp när du ser vad du gör.
Obs! det vet du säkert men titta aldrig mot solen.
Men nu verkar du vara igång och nöjd och det är huvudsaken. Jag vill tipsa dig om Jupiter som fortfarande står relativt bra till när solen går ner. Det är en fantastisk upplevelse när du ser den tillplattade planetskivan, möjligtvis lite molnband och de 4 månarna som rör sig relativt fort. Senare kommer Orion upp med M42, Orionnebulosan och ännu senare Saturnus med ringarna, sedan är du fast :D

/*Peter R
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Tack för alla tips. jag hade i början som målsättning att först se alla planerna i vintergatan för att senare börja inrikta mig på mer avlägsna objekt. men insåg snabbt att det var lättare sagt än gjort.
Ärligt talat är jag sämst på att navigera på himeln och har inte den blekaste om viken av alla dessa ljuspunkter som är Jupiter.
man kanske skulle ha köpt en datorstyrd teleskop ändå, men det får anstå till senare.

Jag tar tacksamt emot tips om hur man lär sig hitta på himlen. sitter o läser väldigt mycket men blir aldrig klok på alla stjärnbilder som ser så grötiga ut för mig som inte förstår de och det är ännu svårare att kunna hitta samma stjärnbild i verkligheten utifrån en illustrerad bild.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Får inte till det!

Post by Frazze »

zigoz wrote:Tack för alla tips. jag hade i början som målsättning att först se alla planerna i vintergatan för att senare börja inrikta mig på mer avlägsna objekt. men insåg snabbt att det var lättare sagt än gjort.
Ärligt talat är jag sämst på att navigera på himeln och har inte den blekaste om viken av alla dessa ljuspunkter som är Jupiter.
man kanske skulle ha köpt en datorstyrd teleskop ändå, men det får anstå till senare.

Jag tar tacksamt emot tips om hur man lär sig hitta på himlen. sitter o läser väldigt mycket men blir aldrig klok på alla stjärnbilder som ser så grötiga ut för mig som inte förstår de och det är ännu svårare att kunna hitta samma stjärnbild i verkligheten utifrån en illustrerad bild.
Ladda hem programmet Stellarium (http://www.stellarium.org/)
Där kan man lätt se var planeter och andra objekt befinner sig.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Får inte till det!

Post by Peter R »

Ett råd är att inte stressa, du kommer att lära dig blixsnabbt.
Du kan inte missa Jupiter. Det är det ljusaste objektet som lyser på himmeln efter solnedgången och ligger prick i syd-väst kl. 17:30 på 23° höjd över horisonten.
Jupiter går ner lite efter kl. 21:00 rakt i väster. Kör med 25 mm okularet till att börja med och se till att du har ställt in den lilla sökaren så att den visar samma bild som du ser i teleskoptuben enligt de anvisningar du redan har fått av Lars-Gunnar
Se till att lampan är i mitten av synfältet, centerera sedan sökaren (det lilla teleskopet tre skruvar) så att du ser samma lykta i centrum på sökaren. Sökaren ställer man in efter huvudtuben inte tvärtom
/*Peter R
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Ok, underbart.
Jag får hoppas att det blir molnfritt ikväll.
Nejdå, ska inte stressa, känns som om det är svårt att misslyckas när man har hamnat i detta underbara forum där det finns kunniga människor som bryr sig om att hjälpa till!

Tusen tack så länge!
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Peter R wrote:Ett råd är att inte stressa, du kommer att lära dig blixsnabbt.
Du kan inte missa Jupiter. Det är det ljusaste objektet som lyser på himmeln efter solnedgången och ligger prick i syd-väst kl. 17:30 på 23° höjd över horisonten.
Jupiter går ner lite efter kl. 21:00 rakt i väster. Kör med 25 mm okularet till att börja med och se till att du har ställt in den lilla sökaren så att den visar samma bild som du ser i teleskoptuben enligt de anvisningar du redan har fått av Lars-Gunnar
Se till att lampan är i mitten av synfältet, centerera sedan sökaren (det lilla teleskopet tre skruvar) så att du ser samma lykta i centrum på sökaren. Sökaren ställer man in efter huvudtuben inte tvärtom
/*Peter R
Tjena Peter!

Jag har nu vid två olika tillfällen varit ute då stjärnhimmeln har varit klar & har inte kunnat undgå den dominanta "stjärnan" Jupiter som du tipsade om förra veckan.
Dock stöter jag alltid på nya hinder...
Härvidlag har jag förstått hur man går till väga för att fånga in objekt i teleskopet, men...
Tidigare ikväll begav jag mig ut för att äntligen få se Jupiter. Jag har installerat Google skymap på mobilen och tycker att det är underbart. tack vare detta blev jag ganska säker på att det var jupiter som såg ut som en liten glödlampa ute i mörkret och satte igång.
Jag började med min 25mm okular & fick in en ljuspunkt som var ungefär lika stor som en 50öring, men jag lyckades aldrig få till någon bra fokus utan bilden övergick från en tydlig bild av teleskopets mynning till en liten rund ljusboll med ganska klara konturer men extremt suddig bild. Jag kunde med andra ord aldrig se någon detalj för att kunna avgöra om det verkligen var Jupiter eller ej.
nästa steg blev att jag satte dit Barlowlinsen tillsammans med 25mm och den runda ringen blev aningen större men å andra sidan suddigare. För att sammanfatta: jag har även testat med 10mm och fått in en ännu större "boll" men fokusen verkar inte göra jobbet. Jag har stöt på samma problem varje gång sen jag lyckades ställa in teleskopet & sökaren och börjar undra om det inte krävs en värre modell för att man ska kunna se klara bilder av planeterna?
Har under dagtid kollat på månen och lyckades se fantastiska detaljer vilket åtminstonne bevisar att kikarn är funktionsduglig, men mindre objekt är hopplösa.

Jag ber att få ställa samma vanliga fråga igen: Vad gör jag för fel?
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Får inte till det!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Verkar konstigt detta om du ser månen i bra fokus borde du med lite justering se även Jupiter. Vad jag kan säga direkt är att se Jupiter i detta instrument skall inte vara några som helst problem. Har man fått in Jupiter ser man direkt någon eller några av dess månsar som små lysande punkter, då vet du att det är Jupiter. När du fokuserar ser du om dragtuben verkligen rör sig, det kan vara så att den slirar? Det kan vara så också att den bottnar, när du tittade på månen så kan fokuseraren vara nära sitt ändläge och då hamnar du inte i bra fokus på ex. Jupiter.

1) Månen är ju uppe nu eller hur, ta och ställ in fokus så att du ser månen bra, använd 25mm okularet.
2) Försök kolla om du har någon fokusrörelse kvar eller om du ligger nära ändläget, kolla ändläget utåt och ändläget inåt.
3) Har du fokusrörelse kvar vore det väldigt konstigt om du inte skulle kunna få Jupiter klar och fin, ta in Jupiter och testa, är det Jupiter du ser?
4) Om inget av ovanstående funkar du har fokusmarginal etc. kolla om det är imma på spegeln eller på okularet (det är väldigt lätt att av misstag göra ett "flåsande" på okularet och då är det kört, eller ögat tåras i kylan och det blir blött på okularet) använd hårtork om det är imma
5) Använd inte glasögon när du tittar i okularet

Testa ovanstående och meddela resultatet

/LG
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Får inte till det!

Post by Morgan »

zigoz wrote:Till Peter R:

Jag har aldrig tagit ut teleskopet i kylan eftersom jag var rädd för att kylan skulle sabba något i funktionen.

som jag kanske nämn har jag ingen erfarenhet av telskop tidigare och vet egentligen inte va jag gör.
jag kan beskriva hur var, efter att jag fick in månskenet in i teleskopet försökte jag ställa in fokus men det övergick från grumligt till en ganska klar bild men inte i närheten av kikarbilden. jag såg hela månen i linsen, vilket var konstigt så jag hade förväntat mig en extrem inzoomning.

sedan bytte jag till den kraftigare lincen och tyckte att ljuset var direkt skadlig för ögonen och stängde igen den stora öppningen och öppnade en liten öppning för att begränsa ljusflödet.

jag fick en aning bättre inzoomning men absolut inga detaljer, och inte i närheten så detaljerat som i gammkikaren.
en detalj som jag inte har nämnt är att jag hade kikaren inomhus & tittade på månen genom 2x2-glas fönster, genom 4 lager glas således.
jag vill ogärna acceptera att just den stjärnkikare jag köpt skulle vara en måndagsex. för det skulle innebära oändligt med otur.

såg att någon nämnde att man ska kollimera teleskopet.
Jag har hittat en länk och är tacksam om någon här kan avgöra om infot är tillförlitlig.
http://web.telia.com/~u41105032/skolli/skolli.htm

till Starsoft:
När jag bestämmde mig för att köpa Bressern var jag av den mening att det inte var någon billig leksak utan en prisvärd astronomi instrument.
är det allmänt känt att Bresser inte gör så seriösa kikare? är kvalitetskillnaden så stor mellan Bresser & SkyWatcher?
Hej

Skulle du kunna förklara vad du menar med: "sedan bytte jag till den kraftigare lincen och tyckte att ljuset var direkt skadlig för ögonen och stängde igen den stora öppningen och öppnade en liten öppning för att begränsa ljusflödet."

//Morgan
// Morgan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Får inte till det!

Post by Peter R »

Hej Zigoz
som Lars-Gunnar säger borde du ha sett några av Jupiters 4 största månar vid sidan av planeten.
Men Jupiter börjat stå lågt och är då utsatt för mycket atmosfärisk turbulens så det är inte helt självklart att se några detaljer utan "gasbollen" kan dansa omkring rejält i okularet.
Och som jag skrev till dig tidigare:
"Speglarna är stora glasbitar som behöver lång tid på sig för att komma ner i temperatur nu på vintern, minst 1/2 till 1 timma innan du kan räkna med en stabil bild"
Nu när det är så här kallt räcker det ofta inte med 1 timma.
Och vidare:
"Vissa dagar är det bara dåliga förutsättningar med mycket turbulens och den blir mer påtaglig ju högre förstoring du använder. Ditt 5 mm okular kommer du troligtvis inte att kunna använda så ofta eftersom det kräver bra omständigheter."
Om du inte kan få en skarp och bra bild med 25 mm okularet, även om den är liten, så tjänar det ingenting till att försöka med barlow eller 5mm utan du förstorar bara oskärpan och gör det svårare för dig.
Om du kan gå upp tidigt en morgon (eller vara uppe sent) så kan du ta en titt på Saturnus som absolut inte går att ta miste på.

Lycka till

/*Peter R
zigoz
Posts: 16
Joined: 2011-01-22 17:27:26
spamtest: JA

Re: Får inte till det!

Post by zigoz »

Hallå!
nu när jag läst era synpunkter inser jag att teleskopet inte hade varit ute tillräckligt länge för att kylas ner ordentligt.
1) Månen är ju uppe nu eller hur, ta och ställ in fokus så att du ser månen bra, använd 25mm okularet.
svar: 25mm fungerar perfekt, och månen syns väldigt bra.
2) Försök kolla om du har någon fokusrörelse kvar eller om du ligger nära ändläget, kolla ändläget utåt och ändläget inåt.
svar: alltid när jag har fått in rätt fokus så är det "mitt i mellan", hoppas du förstår vad jag menar men det finns mycket att vrida på fokushjulet åt båda hållen. dock bidrar kylan till att fokusen blir så extremt trög att ställa så att man nästan inte kan vrida på "hjulet"

3) Har du fokusrörelse kvar vore det väldigt konstigt om du inte skulle kunna få Jupiter klar och fin, ta in Jupiter och testa, är det Jupiter du ser?
svar: Det du berättar om att man borde se jupiters månar får mig att undra om jag inte har helt varit ute & cyklat isåfall, för några månar synstes inte till.
fan va skämmig isåfall. när allt kommer omkring är det kanske inte så konstigt ifall jag hade en stjärna i sikte i tron att jag ser jupiter och bilden bara var ljus & suddigt.
vet ej om jag nämnde men jag navigerade mig fram till jupiter med hjälp av google skymap men det är naturligtvis inte 100% säkert.

4) Om inget av ovanstående funkar du har fokusmarginal etc. kolla om det är imma på spegeln eller på okularet (det är väldigt lätt att av misstag göra ett "flåsande" på okularet och då är det kört, eller ögat tåras i kylan och det blir blött på okularet) använd hårtork om det är imma

Svar: jag tycker att spegeln nängst bak i tuben ser fläckig ut och bör rensas. o andra sidan vågar jag inte gå lös på den med fönsterputs.
jag ska ha allt du sagt i åtanke.

5) Använd inte glasögon när du tittar i okularet

svar: nejdå, jag har inga glasögon.

Tyvärr åker jag iväg i 10dagar & kommer inte att få tillfällen att göra några nya försök men jag ska testa så fort jag är hemma igen och ber att få återkomma då.

tusen tack för all hjälp.

Lars-Gunnar wrote:Hej,

Verkar konstigt detta om du ser månen i bra fokus borde du med lite justering se även Jupiter. Vad jag kan säga direkt är att se Jupiter i detta instrument skall inte vara några som helst problem. Har man fått in Jupiter ser man direkt någon eller några av dess månsar som små lysande punkter, då vet du att det är Jupiter. När du fokuserar ser du om dragtuben verkligen rör sig, det kan vara så att den slirar? Det kan vara så också att den bottnar, när du tittade på månen så kan fokuseraren vara nära sitt ändläge och då hamnar du inte i bra fokus på ex. Jupiter.

1) Månen är ju uppe nu eller hur, ta och ställ in fokus så att du ser månen bra, använd 25mm okularet.
2) Försök kolla om du har någon fokusrörelse kvar eller om du ligger nära ändläget, kolla ändläget utåt och ändläget inåt.
3) Har du fokusrörelse kvar vore det väldigt konstigt om du inte skulle kunna få Jupiter klar och fin, ta in Jupiter och testa, är det Jupiter du ser?
4) Om inget av ovanstående funkar du har fokusmarginal etc. kolla om det är imma på spegeln eller på okularet (det är väldigt lätt att av misstag göra ett "flåsande" på okularet och då är det kört, eller ögat tåras i kylan och det blir blött på okularet) använd hårtork om det är imma
5) Använd inte glasögon när du tittar i okularet

Testa ovanstående och meddela resultatet

/LG