Äntligen bestämt mig

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Äntligen bestämt mig

Post by Bengt »

Att det ska vara så svårt att bestämma sig varje gång man ska byta tuber.

Nu har jag hur som helst beställt tub nr 10
i min serie genom årens lopp. Skulle vara kul höra vad ni andra har avverkat för tuber.

Det hela börja med en 6" newton---Televue Pronto---Skywatchers 6" akromat refraktor---10" lx 50 Meade -----Williamoptics ( red lady) 80mm ---Takahashi FS102---FLT132--- Megrez 72- samt en liten beg orion guidetub. Och nu blev det till sist en brytning med refraktor serien när jag slog till med en beställning av en 10" RC.
Synd inte monteringen inte orkar bära de båda stora tuberna samtidigt .

Timos lobby verksamhet har till sist gett verkan.:)Nu återstår en lång väntan innan den kommer.

Jag bävar lite för att gå upp i högre brännvidder men det är väl en del av utmaningen också i denna hobby. Finns ju så många intressanta små fotoobjekt som jag aldrig kunnat ge mig på innan och som jag är sugen på att fylla på i min lilla fotosamling.

. Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Äntligen bestämt mig

Post by Peter R »

Låter nästan som ett tillkännagivande vid första AA-mötet, altså "astroholic anonymous". :D
Vilket fabrikat är det på din 10" RC?

Har du kvar Televue Pronto?

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Äntligen bestämt mig

Post by Bengt »

Ja man är riktigt sjuk :)

Faktum är att jag har ett plakat där det står jag är member nr 1 i denna exklusiva förening av AA.Ironiskt fick jag den av en som kanske är värst . Han starta till och med ett företag för att sälja dessa vanebildande manicker

Det blev en GSO tub.

Var lite inne på en Astro-Tech men beställningstiden avskräckte tillsammans med prisbilden.

Min lilla Pronto flyttade till Karlshamn när jag avyttra den för många år sedan.En sagolik liten tub ur visuell synvinkel.Fotomässigt var den väl ingen fullpoängare dessvärre. Säga vad man vill om Televue de har i alla fall fattat hur man bygger Fokuserare.

Har faktiskt avyttrat alla mina gamla tuber efterhand. Likadant öde kommer drabba min flt 132 om den hittar en köpare.
http://www.astrosweden.se/Astronomi_Utr ... ild_Id=653

Bär emot men man är ju inte miljonär precis.

Hur är det med ni andra har ni gamla tuber i lager på vinden :D

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Äntligen bestämt mig

Post by Timo »

Grattis Bengt och blir det felköp får väl jag skulden :(
Vi får köra lite Pemprotester med din G11 när tiden är mogen.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Äntligen bestämt mig

Post by danhei »

Har också lurat lite på en likadan, men blivit fattig senaste året så inte riktigt dags ännu. Ska bli spännade och se resultat och höra dina omdömen.

MVH
/Danne

Return to “Teleskop allmänt”