Många nya obs...

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Många nya obs...

Post by GAIS »

Man blir sugen efter att tittat på alla nya obs att själv ha ett permanent på tomten.
Nu åker lekstugan, så kanske kanske kommer ledningen i Klasson AB tillåta ett sådant till nästa säsong...

Under tiden har jag nu fått till piren att passa min nyss anlända CGEpro (som ni kommer ihåg kom min G11 aldrig igång... och Losmandy måste ha VÄRLDENS sämsta support alla kategorier. Man kan bara bocka och buga för den support Hans på TS bistod med.... och nu hoppas vi CGEpro'n kommer funka fint...).

På tal om CGEpro, detta är en jättestor montering, och då menar jag JÄTTESTOR. Samtliga tre delar är grymt stora och tunga... och förhoppningsvis därmed stabila.
Min pir är 90cm hög, när monteringen är på plats sitter dowtailen på typ 170cm... då kanske ni fattar. Min EQ5 ser ut som en leksak i jämförelse.

Har dock inte hunnit testa den än, självklart återkommer jag med resultatet inom kort.

Vad jag tränat på den senaste tiden är att behandla DSLR (Canon) och Mono bilder (Atik 4022) till en bild. Var inte helt enkelt i början, men nu har jag börjat få till det.
Anledningen att jag bytte montering var av anledningen ovan. Jag fotar numera samtidigt med två teleskop för att samla så mycket data som möjligt under en kväll.
Canonen kommer fixa RGB och Atiken L och Ha.
Bifogar några bilder, dock med G11'an.
Attachments
Capture.JPG
Capture.JPG (98.15 KiB) Viewed 1423 times
1.JPG
1.JPG (117.11 KiB) Viewed 1423 times
2.JPG
2.JPG (117.72 KiB) Viewed 1423 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Många nya obs...

Post by Bengt »

Supporten från de stora teleskoptillverkarna och för den delen även vissa tillverkare av monteringar har man läst om tidigare på forum. Ingen aning om det är vanligt hos losmandy eftersom jag aldrig haft problem.
Vill inte skrämma dig men jag vet att för några år sedan hade nog Celestron en av marknadens sämsta rykte som support. Var så illa så Christer på astroteknik som förr fanns övervägde sluta sälja detta märke eftersom grejorna tog evigheter få reservdelar till. En deffekt del kunde innebära minst en förlorad säsong.Får hoppas du slipper få mer problem nu.Kanske har blivit bättre nu även med deras support?

Det företag jag själv vill ge tummen upp för är Starlight express. Man kan tro att Terry Platt som har supporthjälp bor vid datorn för vilken tid som helst på dygnet, har det inte tagit många minuter innan man fått svar. Vet att fler vittnar om denna makalösa man. Vid något tillfälle skickade de en extra långguider kabel utan extra kostnad .Därmed inte sagt att deras grejor alltid funkar.

Ska du plocka ut alla dessa saker till en fotosession hade jag lagt ut en plast runtomkring din pir. Förr eller senare kommer du tappa något som kommer ge lång tids letande i gräset.Vet själv hur kul det var när man tappade en skruv.


Bengt

Return to “Teleskop allmänt”