Inköpstips till nybörjare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
FredrikF
Posts: 3
Joined: 2010-07-26 16:16:14
spamtest: JA

Inköpstips till nybörjare

Post by FredrikF »

Hej!

Jag är sugen på att införskaffa ett teleskop, mitt första, och är i behov av lite tips. Jag är inte ute efter ett jättebilligt teleskop som man snabbt tröttnar på, utan vill gärna ha ett som man kan ha ett par år eller så och kanske uppdatera med lite roliga tillbehör. Jag är lite nyfiken på Celestrons NexStar 4SE, är det något att ha? Kan man t.ex fästa en vanlig digital systemkamera vid det? Är det tillräckligt stort, eller tröttnar man snabbt och vill ha något större?
Jag är tacksam för alla tips. Och tveka inte att slänga er med facktermer och liknande, jag älskar att kolla upp och lära mig saker. :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by Bengt »

Svårt att ge råd om du inte kan berätta om vilken budget du har.

Spontant verkar Celestrons NexStar 4SE väldigt klent byggd för att kunna hantera en stor systemkamera.

Är det fotografering du är ute efter så lägg de stora pengarna på en bra montering och uppgradera hellre teleskop sen efter behov.
Bengt
FredrikF
Posts: 3
Joined: 2010-07-26 16:16:14
spamtest: JA

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by FredrikF »

Tack för synpunkter!
Mitt budgettak ligger på 10000, det kanske är för lite för att ens överväga fotografering? Vad kostar en bra montering som klarar en normalstor kamera?
Om man "bara" ska observera, fungerar då en Dobson?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by Starsoft »

Håller med Bengt om att NextStar 4SE inte är något att rekommendera.

För 850 pund (ca 9500 kr) kan du däremot köpa en "Skywatcher Explorer 150P" på en HEQ5 PRO montering från "First Light Optics", då har du en mycket prisvärd montering som GAIS här på forumet använt framgångsrikt till astrofoto och en newtontub som fungerar bra både till foto och visuellt.

Jag har själv handlat från First Light Optics och det har varit snabba leveranser utan krångel.

http://www.firstlightoptics.com/product ... at=28&pg=2

Köper du här i Sverige får du förmodligen lägga på ett par tusen.
Om man "bara" ska observera, fungerar då en Dobson
Det går utmärkt att observera visuellt med en sådan.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by Bengt »

Trots 10000 låter som en bra budget så kostar alla extra prylar man inte visste man behövde en hel del när man börjar lägga ihop de. Väljer du en reflektor behöver du en komakorrektor. Sen lär du behöva en guidertub med kamera. Så ips vips är man över 10000.

Tycker Starsoft köpråd låter som ett vettigt inköp. Har handlat av alla svenska astrohandlare och de är visserligen bra allihopa och tar väl hand om sina kunder allihopa .Men faktum är att det blir betydligt dyrare att handla här än från tex England. På vissa teleskop har jag sett det kan skilja ca 20% i pris. På dyrare saker lönar sig absolut den extra frakten hit.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by skafar65 »

Hej

Ja det är tragiskt men bara att konstatera faktum. England kan sälja sina saker till ett betydligt bättre pris än oss Svenska försäljare och ändå ha en bättre marginal :( Svenska försäljare kämpar på men i riktigt svår uppförsbacke! Skulle vi ligga på samma pris hade vi bara växlat pengar, så illa är det... Vi jobbar givetvis med detta hela tiden, under tiden så lönar det sig givetvis att diskutera med den Svenska försäljaren och kanske försöka komma överens om ett bra pris på tillbehör eller ett paket.

Jag vill bara försöka upplysa er om att Svenska leverantörer inte lägger på extramarginal bara för att dom tycker det är kul... Jag tror både AstroSweden (jag själv), Rymdbutiken och Teleskopservice kan skriva under på det.

Mvh //Micke
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by skafar65 »

Hej igen

Ville även tillägga att jag tycker ni skrämmer stackars Fredrik lite! Man kan (precis som vi själva gjort) börja på en lite enklare nivå! Vill man börja med lite måne, planetfoto så funkar ju faktiskt Celestrons NexStar 4SE hur bra som helst. Problemet är väl att Fredrik är i "fel" forum? :D Vi brukar ju inte svara på dessa frågor utan hänvisa till Astronomiguiden som är lite mer för nybörjare. Får väl upplysa Fredrik att han hamnat hos de stora Astrofoto kolosserna! Här skäms vi inte för att köpa filter för 5000:- :)

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by Bengt »

Tror ändå att Celestrons NexStar 4SE är en leksak som man oerhört snabbt tröttnar på om det är foto man är intresserad av.
Om du nu är foto du främst är ute efter varför inte bara köpa en montering Fredrik.
Har du kamera har du säkert optik till den som nog duger för astrofoto. Du kommer bli förvånad över vilka fina bilder du kan ta med denna enkla utrustning.
Förmodligen behöver du inte ens tänka på guidning med denna korta brännvidd.

Kanske är en astrotrac fullt tillräckligt att börja med.

se här vilka bilder du kan ta http://www.astrotrac.com/Default.aspx?p=gallery#nebulae
Då har du en oerhört smidig liten montering som du enkelt kan ta med dig.


Bengt
FredrikF
Posts: 3
Joined: 2010-07-26 16:16:14
spamtest: JA

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by FredrikF »

Hej, och stort tack för alla synpunkter!
Men wow, vilken djungel det här var. En spännande sådan dock och jag får nog ta mig en eller två funderare på det här med fotografering. När det gäller skillnaden mellan en EQ 3-2 montering och en EQ 5 säger Rymdbutiken att EQ 3-2 är en något bantad variant av EQ 5 med lättare ekvatoriellt huvud och aluminiumben i stativet istället för stål. Vilken av dessa skillnader är den viktigaste när det kommer till fotografering? För när det gäller stativ kommer jag ha tillgång till ett rejält stadigt treben som används för byggbranchens mätinstrument och räknar mig själv som händig nog att lista ut en bra lösning för infästningen.

Jag förstår att ni, som inte tvekar att köpa filter för 5000:-, inte skulle nöja er med en EQ 3-2 men tror ni att det skulle kunna duga för en nybörjare? Som student badar man ju inte direkt i pengar men jag räknar med att börja tjäna rätt bra om 1,5 år och så länge borde jag väl klara mig? Eller? Snälla? :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by Bengt »

Jag upprepar ska du fotografera snåla inte med monteringen . Frustrations momentet är stort med ett stativ som inte är kraftigt nog tro mig.

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by Terje »

Jag skulle nog helt krasst säga såhär. Det verkar råda ett visst mått av koncensus bland sveriges fotodårar att entrypointen på monteringar som är vettiga och bra för att fota med utan en kombination av stor mängd tur och massor av svordommar samt bortkastad tid och exponeringar är H-EQ5 lägg märke till att detta inte är samma montering som EQ5 utan rätt rejält mycket kraftigare.
mitt krassa råd är följande eftersom en h-eq5 med goto kostar en rejäl summa och skjuter nog hela kitet utanför din budget, då finns två möjligheter.

1) Skaffa grundmodelle för att sedan uppgradera denna med goto, då bör det gå att landa runt 10k med en 8" newton som funkar bra visuellt.
2) Initialt strunta i foto och köra på en ren visuell uppställning, då kan man om man vill ha en ekvatoiell montering komma undan mycket klenare saker, annars kan man köra med en dobson.

Underskatta inte vad olika småpryylar kostar, det plockar snabbt på! Jag skulle initialt nog satsa på två hyperion okular och nöja mig med det och därefter vänta tills jag märker vad jag behöver.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Inköpstips till nybörjare

Post by Bengt »

Det finns också en bra beg marknad i Sverige. Vad jag känner till har ingen slitit ut sin heq5 montering på grund av flitigt användande från våra breddgrader :D

Här kan du tjäna en bra slant. Fråga någon av astrohandlarna de kanske kan tipsa dig om någon de vet ska byta upp sig. Håll uppsikt på blocket eller på ett av våra nordiska forum.

Bengt

Return to “Teleskop allmänt”