36"/40"/50" Dobson?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Albireo
Posts: 9
Joined: 2009-04-10 20:42:54
spamtest: JA

36"/40"/50" Dobson?

Post by Albireo »

Jag kollar aktivt efter ett litet portabelt teleskop (det lutar åt en 5" Makutsov) som kan tas i ryggsäcken när man cyklar iväg till observationsplatsen.
Hur som helst, under mitt letande stötte jag på groteskt stora Dobsonreflektorer. Tydligen skall Orion (USA) starta en produktion med 36"/40"/50"(!) Dobsons, färdiga till försäljning vid halvårsskiftet. De blir tunga, 171 kg för 36 tummaren...
Fantasin sattes i rullning, gränsmagnituden med blotta ögat vid min observationsplats, under goda förhållanden, ligger kring 6, vilket skulle betyda en gränsmagtitud kring 17(!) med dessa jättar. Det skulle säkert vara en upplevelse att få titta på ljussvaga (och bortglömda) NGC- och IC objekt, men hur löser man det praktiska med sådana pjäser? Att plocka ihop dessa torde ta sin tid varför en fast obeservationsplats är ett måste eller?
Vad jag har förstått så har Dobsonfreflektorerna sin fördel i deras relativt enkla uppbyggnad, något som medger snabb uppsättning resp. nedmontering. Med detta i baktanken känns så stora Dobson som "onödiga", fast ändå inte(ja, ja de lockar i.a.f.).
Vad anser ni med mer erfarenhet?

http://www.widescreen-centre.co.uk/Cata ... ctor_.html

Mvh