GSO 8" dobson - Lite väl lättrörlig

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

GSO 8" dobson - Lite väl lättrörlig

Post by Robert »

Jag har nu en 8 tums GSO dobson i källaren som AAK skall ha som visningsintrument.

Optiken verkar riktigt fin men monteringen är alldeles för lättrörlig i altitud. Släpper man teleskoppet försvinnet objektet ur sikte vilket 'är mycket dåligt om man skall visa månen tex :) Med det medföljande okularet blir teleskopet för baktungt och teleskopet sticker iväg uppåt. Sätter jag i tex ett hypherion okular blir det för framtungt och teleskopet dippar neråt.

Någon som har ett bra tips på hur man gör monteringen lite trögare på ett bra sätt :)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: GSO 8" dobson - Lite väl lättrörlig

Post by GAIS »

Hans hade ett fint tips. På min körde jag tuffa modellen som funkade (sandpapper på teflonytorna).
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: GSO 8" dobson - Lite väl lättrörlig

Post by Robert »

Ah Det kan vara värt att prova. Teflonet är som det är nu helt klart alldeles för glatt. Optiskt sett verkar tuben jättefin. Har visserligen bara tittat på månen i den ännu men den såg fin ut i hög förstoring med 5mm okular.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: GSO 8" dobson - Lite väl lättrörlig

Post by Jonas »

Det finns också de som monterar på en justerbar fjäderbelastning. Det är nog inte så dumt men kräver kanske lite mer arbete. Om sandpappring inte hjälper kanske man kan applicera ett justerbart band över den ena eller båda "upphängningsaxlarna".
När vi nu pratar teflon; vad limmar man teflon med?
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: GSO 8" dobson - Lite väl lättrörlig

Post by Robert »

Teleskopet är bra men monteringsanvinsningen (den ibefintliga) från GSO gjorde att jag hade monterat spännfjädrarna lite fel. Ett tips från Hans och jag gjord mer rätt nu ikväll och inomhus så verkar det fungera riktigt bra nu.

Tror inte vi behöver köra med sandpapper :)

Return to “Teleskop allmänt”