Vilket är bäst??

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
plutosskådare
Posts: 1
Joined: 2009-05-22 21:07:09
spamtest: JA

Vilket är bäst??

Post by plutosskådare »

Hej allihop.
Min fru fyller 50 och önskar sig sitt första teleskop, själv är jag hellt novis och vet inte vilka saker som betyder något när jag läser annonser. Jag läste i något forum att man skall undvika de billiga refraktor teleskopen så jag siktade in mig på de billiga reflektor teleskopen. Jag hittade två objekt på blocket som passar min plånbok vilket är bäst?
Är de något att satsa på?
http://www.blocket.se/goteborg/Teleskop ... ?ca=15&w=1
Och
http://www.blocket.se/goteborg/Teleskop ... w=1&last=1

Det första har ju med lite extra grejer är det nåt värt?
Rymndbutiken säljer ju ett något större som det första vad blir skillnaden på de två?
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fu ... uct_ID=350
Tacksam för snabbt svar då stora dagen närmar sig i astronomisk hastighet.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilket är bäst??

Post by Bengt »

Personligen hade jag inte valt något av de teleskopen. Hade inte köpt ett reflektor teleskop under 150 cm. De är ljussvaga med minimalt synfält.Tror ni blir besvikna över vad ni ser med den. Stor risk för det blir ett prydnadsteleskop. Hade istället valt en 8" dobson om den kan falla inom din budget. ex en sån här
http://www.teleskop-service.se/produkte ... sd200c.htm

Refraktor teleskop är behändiga att använda för en nybörjare och är inget jag hade slagit ur hågen. Kortare avkylning och går lättare även använda dagtid till annat.
Om din maxbudget ligger på ovanstående tubers pris hade jag köpt en bra kikare istället + stativ. Stort synfält med bra bild. Med en stjärnkarta är det lätt att hitta fram till större astronomsika objekt.

Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vilket är bäst??

Post by Peter R »

Hej,
Om din maxbudget ligger runt 2.200:- så skulle jag välja AstroMaster 130EQ.
Jag har aldrig testat det men utifrån specarna så är det väldigt mycket valuta för pengarna, lätt att transportera och kompakt. Jag håller inte med Bengt om att det skulle vara "ljussvagt med minimalt synfält" men allting beror naturligtvis på vad man jämför med. Det ska ge 1,5° synfält vilket är 3 gånger sol- eller måndiametern och på f/5 är det ändå ljusstarkt.
Kan kompleteras med ett 5mm okular eller en 2x barlow för 130x förstoring på månen och planeterna.

/*Peter R
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Vilket är bäst??

Post by Terje »

Jag håller med samtliga ovanstående på någon punkt.
Jag antar att Bengt inte fått storhetsvansinne utan menar 150mm och inte cm. hans uppfattning om att inte helt förkasta en refraktor är sunt, dom har fördelar lägre nedkylningstid etc. Dock har dom även problem priset ökar drastiskt med storleken. Instegsmodellerna har oftast markant kromatisk abberation dvs alla färger fokuserar inte i samma fokusplan, varför man får effekter med att man kan få en blå/violett halo runt ljusstarka objekt. Hur mycket detta stör är mycket individuellt.små refraktorer samlar in lite för lite ljus för att på ett vettigt sätt kunna användas för att kika på deepsky objekt.

Kikare har som stor nackdel att det inte är lika speciellt som teleskop, du kan normaly inte variera förstoringen, inte använda dom för studier av planeter etc. bara för att se stora saker... dvs endel personer älskar kikare, andra gör det inte. En vettig större kikare blir rejält dyr då den kräver ett stadigt stativ, dessutom får man normalt bryta nacken av sig för att se saker högt upp på himlen.

Reflektorer har också sina problem, personligen tycker inte jag att en nybörjare någonsin skall köpa en reflektor på 113mm eller mindre då dessa för generell användning är ganska värdelösa för "vanlig" astronomi relfektorn visar tydligast på ett av astronomins vanliga problem om man inte har sina saker fast uppsatt någonstans. det skall vara tillräckligt stort för att man skall kunna se någonting och samtidigt tillräckligt litet för att kunna släpas ut. En 8" dobson är tillräckligt stor för att kunna se någonting med och går samtidigta att flytta utan lyftkran och lastbil.

Några av de viktigaste sakerna att komma ihåg med teleskop i denhär prisklassen är att dom inte är perfekta, idag är de flesta produkterna relativt hyfsade, men ingenting är riktigt kanon på dom dvs dom fungerar tillräckligt bra men om man med tiden blir mer kräsen så börjar man vilja byta ut saker (oftast hela teleskopetdirekt). dom är inte teleskop som man har resten av livet, om man fastnar ordentligt i astronomiträsket så kommer man antagligen efter en tid att vilja byta teleskop till något större/bättre/anpassat för foto eller vad man nu fastnar för.

Nu på slutet år det väl lika bar att jag lägger upp den vanliga varningen. När man ser på deepsky objekt (galaxer och nebulosor) så är allt i svartvitt (ögat är inte känsligt för färg på såpass svagt ljus) ser mest ut som dimfläckar och har normalt få likheter med bilder man ser på nätet och i tv program.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilket är bäst??

Post by Bengt »

Japp helt rätt Terje !

Blev lite fel där med enheter :-)

6" eller 15cm är enligt många minimum på en reflektor om vi pratar om en newton.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vilket är bäst??

Post by Robert »

Det första alternativet där får du mer för pengarna för tror jag.

Om din budget är lite större så rekommenderar jag en 8" dobson. Hämtade själv en sådan idag på Teleskop-service.

Har du tur kan du hitta en begagnad dobson med och få ett riktigt bra teleskop för riktigt bra pris.

Return to “Teleskop allmänt”