white fat lady

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

white fat lady

Post by Bengt »

Image

Ja då har man då inlett en ny fas av astrofoto och visuellt tittande. Hämtade idag min woc 132 som jag döpt till ovanstånde rubrik.

Första intrycket är bra. Verkar vara en robust tub .Väskan den ligger i verkar också mycket bra. Det har snackats om den på olika forum där några har påstått den har lite image shift. Jag ser redan att det stämmer .Men det gäller vad jag kan se bara vid låsning av fokuseraren.Den rör sig lite då.Blir nog inget problem ändå för mig för jag använder JMI motorfokus .I övrigt verkar fokuseraren vara betydligt bättre än både min röda dams woc 80 mm fokuserare såväl som fS 102 orginal fokuserare som är oduglig som fotofokuserare.Blir jag inte nöjd i framtiden har jag redan innan köp funderingar på inköp av en moonlight till även denna. Men som sagt än så länge bättre än väntat.

Tuben är rejält bafflad vilken kanske idag gäller alla refraktorer med lite bättre optik.

G11 verkar inte ha några problem att bära damen. Monteringen känns väl avvägd i storlek till denna tuben.

Reduceraren jag köpt till är en ny modell med justerbart avstånd beroende av avstånd till chip. Tycker detta verkar vara en smidig lösning för oss som alltid har problem med att hänga på lite extra prylar mellan chip och reducerare. återstå och se om den fixar offaxis och JMI motorfokus samt filterhjul utan att vinjetera. Funkar det kommer jag ner i 738mm. Vilket faktiskt är mindre än jag hade med min fs 102 på 800mm.

Optiskt blir det spännade se vad denna triplett fixar.Räknar med totalt väderomslag nu under några veckor vilket för övrigt redan har börjat hända för nu regnar det i Skåne. :D
Mer bilder via länken


http://www.astropixlar.com/whitelady.htm

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: white fat lady

Post by Robert »

Ser ut som ett trevligt packet och vit fin tub vilket jag tycker är vackrast på refraktorer :)

Ser fram emot dina första fotorapporter.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: white fat lady

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ser ju ut som du fick till monteringen riktigt bra! Hoppas du blir lika nöjd med vad den kan prestera som den ser ut :D Det skojigaste som ni andra ej fick se var när Bengt tog upp the white fat lady ur väskan! En obetalbar scen som borde ligga på Youtube :D

Bara den sekvensen nominerar Bengt till årets Astoholic! :D

//Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: white fat lady

Post by Robert »

Om nu inte jag snuvar Bengt på årets Astroholic....
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: white fat lady

Post by Bengt »

Ja du Micke det var ett spänt ögonblick. Du själv var ju osäker på skicket och färgen på damen innan vi öppnade den tyckte mig se ett lättande andetag när vi öppnade lådan :D

Tyvärr förstår inte våra fruar det här . Tyckte mig höra en kommentar om vad är det här för j-a likkista som står ute i trädgården .

Inga större applåder ens när man baxat ut den bastanta damen upp till tredje våningen för att visa upp henne för den äkta hälften fick man heller. :(

Skulle behöva en astrocaddy inför nästa säsong. Var köper man Terje modellen? Han verkar plikttrogen. :D

Börjar sakta passera stadiet köp en tub som är smidig och lätt att ta ut :D

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: white fat lady

Post by skafar65 »

Ja astrocadys borde vara något som vi komletterade upp AstroSwedens sortiment med :) Vet någon var Robert har köpt sin?

//Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: white fat lady

Post by Terje »

Astrocaddy modell Terje är mycket riktigt en mycket bra modell, antagligen den bästa på marknaden. Desvärre är modellen sedan en längre tid restnoterad hos leverantören och leveranstider som uppges på olika websidor är därför rena spekulationer. Envisa rykten gör gällande att produkten desvärre inte kommer att produceras i fler exemplar då tillverkningen tydligen är mycket kostsam. Jag rekomenderar dig att hålla utkik på begagnatmarknaden, dock håller de flesta hårt i sina så det kan vara svårt att hitta en även där.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: white fat lady

Post by Bengt »

Hej !

Har gjort en liten upptäckt min tub verkar ombyggd i fokuseraren . Den ser inte ut som andra tuber på nätet av flt 132.
De verkar ha ändrat på fokuseraren . Min modell har ingen låsning på sidan på tuben utan sitter som senare modeller undertill och är mer av feather tuch modell den är väldigt lik fokuseraren på flt 110 se bild

http://www.a-p-o.ca/FLT110_9.jpg

Den på nätet ser ut så här : http://www.firstlightoptics.com/proddet ... d=WOflt132
Vad kan kan se så är det flt 132 modellen som den såg ut när den släpptes .

Måste hänga ihop med klagomålen på image shift . Jag kan bara tolka det som de har uppgraderat den till en bättre konstruktion.

Märkligt jag hittar ingen info om denna uppgradering på nätet?

Vad tror ni ?

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: white fat lady

Post by Timo »

Det är en fin tub Bengt, vit och vacker som en refraktor skall vara.
Har gjort plats på min G11 så den kan sitta sidan om Cassegraintuben :D
Transportlådan skäms inte för sig den heller !
Men en sak stör mig ...... du har en hel del vinjettering på dina foton av detta mirakel !
Hoppas vi slipper se detta när du fotar genom tuben :wink:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: white fat lady

Post by Bengt »

Visste du skulle smälta Timo för denna skönhet från Asien :D

Hade framme grejorna igår kväll för lite små tester. Månljus och kraftig vind + ganska dålig seeing gjorde inte testet rättvisa. Visuellt såg månens kratrar skarpa ut som sig bör med en refraktor.Saturnus var väldigt liten och svår att säga om det var bättre eller sämre än annan likvärdig tub.Inga vilolett troll dock synliga. :D

Körde en test serie med toucamen på Saturnus . Funka utmärkt köra med JMI motorfokus på tubens fokuserare med den kameran åtminstone. Fokuseraren på tuben är riktigt bra för visuell titt även utan JMI.Den roterbara funktionen på fokuseraren är riktigt bra. Slutbilden på Saturnus blev väl ingen sensation. Får nog ge planeten en ny chans en kväll med bättre väder.

Hur som helst positiv upplevelse än så längre.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: white fat lady

Post by Robert »

Hoppas din lady är bra. HAr läst lite oroväckande nyheter om WO 132 tuber som inte alls håller måttet optiskt sett.

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... /fpart/all

Första länken där är en test på WO 132 som är riktigt kass
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: white fat lady

Post by Bengt »

Tar nog den testen med ro. Finns andra tester jag sett med lite andra slutresultat också jag läst. Serietillverkning är serietillverkning och såna här artiklar är oftast inte helt vetenskapligt gjorda . Ibland skickas det bästa ur produktionen när de vet om att saker ska testas.
Så jag tar det med en liten nypa salt till jag fått plåtat själv.


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: white fat lady

Post by Robert »

Läst lite mer igår och en del klagar på WO skiftande kvallitet en del verkar ha fått väldigt dålig optik medans andra verkar får mycket bra teleskop. Hoppas du tillhör den andra delen :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: white fat lady

Post by Bengt »

Är medlem på yahoo gruppen och ingen har klagat på optiken där.Så jag har svårt tro det är vanligt med optiska fel.
Det enda är fokuseraren man nämner om. Men som sagt den verkar vara utbytt nu. En fokuserare med spännskruv på sidan ändras säkert sig och fokuspunkten vilken säkert kan påverka bildmässigt.

Astigatism som näms i artikeln är ju ett fabrikationsfel om man hittar det på en tub av denna sort med triplett linser. Wo lämnar 2 års garanti på sina optiska tuber och är det såna fel man hittar är det ju helt klart ett reklamations fel.


Bengt

Return to “Teleskop allmänt”