8" dobson lämpligt för nybörjare i stan?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Mange
Posts: 2
Joined: 2009-02-14 19:46:57

8" dobson lämpligt för nybörjare i stan?

Post by Mange »

Hej! Första inlägget nånsin:

Jag har varit intresserad av astronomi länge, och jag är sugen på att köpa mitt första optiska instrument mera kraftfullt än en 7x50 kikare.

Jag är endast intresserad av visuell observation, fotografering får andra ägna sig åt (även om jag gärna tittar på bilderna). Jag är väldigt nyfiken på planeter och månar, men eftersom jag är så oerfaren med teleskop kanske jag kommer att gå igång på galaxer och nebulosor, vem vet?

Jag bor rätt nära centrala Stockholm, och jag har ingen egen bil. Jag tror mig kunna hitta skuggad horizont relativt nära mitt hem, men himlen är ju inte direkt helmörk. Jag kan nog låna bil och vallfärda till mörkare trakter ibland, men jag vill kunna titta på rymden när andan faller på utan att det måste bli en jättegrej. Sidewalk astronomy alltså.
Jag pluggar, och min budget är begränsad.

Frågor:
-Jag tänkte köpa en 8” dobson som mitt första teleskop. Är detta rätt tänkt?
-Om rätt, en Sky-Watcher från rymdbutiken.se eller en GSO från teleskop-service.se? Något annat? Nån som har nåt begagnat att sälja?
-Hur känsliga är dylika instrument? Är det möjligt att transportera på ex. en cykelkärra? Är inte främmande för att snickra stötdämpning om nödvändigt.
-Vilka tillbehör bör jag skaffa omedelbums? Månfilter? Kollimations-laser-mekanick?
-Finns det nån vänlig själ i huvudkommunen som kan visa mig hands-on hur dylika ting fungerar?
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: 8" dobson lämpligt för nybörjare i stan?

Post by GAIS »

Bra val! - oasvett skywatcher eller gso.

Cykelkärra är tveksamt att det funkar med, jag skulle inte gjort då kollimeringen kommer bli jobbig.
Men en refraktor (typ 70-100mm) med enkel montering är inga problem att transportera även på cykelkärra - och kollimeringen kommer hålla.

Med gso följer det med ockular (även med skywatcher tror jag), så endast en kollimerare skulle jag köpt till.

Jag hade definitivt köpt skywatcher collapsable - då den är klart mindre o lättare o transportera.
Jag har en gso...

Om du bor i ett väldigt ljusförorenat område är inte apperatur (linsöppning) superviktigt.

Lycka till!
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Mange
Posts: 2
Joined: 2009-02-14 19:46:57

Re: 8" dobson lämpligt för nybörjare i stan?

Post by Mange »

Tack för svar!

Kanske lika bra att hosta upp den där extra tusingen för en teleskopisk tub... Borde gå fint att ta den på ryggen i så fall, då kan jag lägga basen, pallen, tjocka jackan och kaffetermosen på kärran :?

Jag bor alldeles i gränsen av nackaskogen, och det är nog det obebyggdaste område jag lär hitta inom lämpligt avstånd. Vore bra att vara cykelburen trots allt tror jag, eftersom jag vill bort från alla bilstrålkastare... Och jag tror inte jag har råd med en refraktor just nu. Det får nog bli en blygsam Dobson och kreativ logistik

Rymdbutiken påsrår att dobben levereras med:

* 10mm (1,25") okular - 120x
* 25mm (1,25") okular - 48x
* 2/1,25-tums Crayford-fokusering (!) med gänga för T-ring.
* 9x50mm sökare
* Tillbehörshylla
* 0,5mm Ultratunna armar för sekundärspegelhållare

Vilket av kollimeringsfjubbertarna på sidan http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fu ... gory_id=38 är mest pang för pengarna? (Kom ihåg att jag vet mycket lite om dessa ting)

Return to “Teleskop allmänt”