Comafritt teleskop?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Comafritt teleskop?

Post by Starsoft »

Här är ännu ett förslag i min pågående jakt på ett teleskop som klarar lite större format som jag skulle kunna ha råd att köpa.

http://www.telescope.com/control/produc ... t_id=09972

Någon som vet något?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Comafritt teleskop?

Post by Bengt »

När det gäller newtontuber med mycket plant fält tilhör denna astrograf väl en av de bättre. Synd man måste sälja en njure eller två bara för att ha råd :D

http://www.astrosysteme.at/eng/gallery.html

Du kan länka vidare till olika tuber här.

Om man bara hade haft råd suck ...



Den du undra över har jag aldrig sett innan. Man har börjat bli skeptisk till lågbudget varianter av tuber som påstår göra samma sak som dyrare . Tänker främst på meads så kallade Rc tub :D

Ska man ha en mindre astrograf så är ju Takahashis varianter inte helt fel heller.


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Comafritt teleskop?

Post by skafar65 »

Hej

Ser att du är på dit gamla vanliga hata Meade hummör Bengt! Tänk vad trevligt det är om Meade verkligen har lyckats på den biten! För inte vill man väl kasta en massa pengar i sjön på grund av olika märken?

Kände mig som en total "rokie" i går natt när jag satt framför skärmen och försökte få igång guidern! Kom på efter ett tag att St4 kabeln var modifierad till Atluxen så troligtvis låg felet där :oops: Nu har Atluxen åkt till Letland! Killen som köpte den var full av beundran över skapelsen och vist var den vacker! Men jag tycker ju för det priset jag köpte den för ska det fungera bättre! Nu köpte han för en tredjedel av det priset jag köpte för så då funkar den väl där efter. Hoppas han får ut något bra av den!

Det som retar mig mest av allt med monteringen var att Vixen är som en mur. Väldigt många vill ha svar från dom när det gäller både det ena och andra men.... total tystnad! Jag hade ett par grejor som jag försökte få reda på bla. då hur St4 kabeln skulle konfigureras (redan här förstår man ju att man har problem). Alla ST4 kablar borde väl vara kopplade på samma sätt tycker man? Jag höll på i säkert en månad med detta. Koppla hit och dit, sen bytade jag ju montering från Sphinx till Atluxen. Inte heller här fick jag något vettigt svar på hur det skulle vara! Jag tror att det blev rätt till slut!

En annan sak som var riktigt irriterande var Go-To hastigheten. Den var såååååå långsam! Man kunde ställa om detta i menyn... men det hände inget. Sååååå seeeegt! :evil:

Något som alla önskade på Vixen forumet var också det att man skulle kunna spara Go-To data. Att ha en montering uppriggad i ett observatorium där du varje gång får göra en aligment på helst 6 stjärnor, det bryter ner en och föråldrar en i förtid vill jag påstå! Inte heller här ett ljud från Vixen. Inga besked om när nästa Patch kommer, inga besked vad den kan tänkas inehålla! Och framför allt troligtvis eller möjligen sämre än den föregående! Ja så var det, många som testat den senaste Patchen gick tillbaka till ett par nummer ner i listan eftersom den var så "skakig" och full med buggar.

En fråga jag även försökte ställa var, funkar den senaste Patchen till Atluxen också? Den var ju framtagen till Starbooken men eftersom Atluxen och Sphinxen var ganska olika i sin uppbygnad så kan man ju verkligen fråga sig! Att som i mitt fall sen den höga hastigheten inte fungerade till Atluxen men gjorde det till Sphixen säger ju en hel del!

Nu säger ni kanske att det ju borde vara upp till säljaren att hjälpa kunden med detta och det är säkert rätt men för mig (i dag som säljare) och Erik så var det precis lika omöjligt! Dom svarar helt enkelt inte på mailen.

Så som tur är så är nu denna Vixen "mardröm" slut för min del. Dom gör jättefina tuber det kan man inte ta ifrån dom men monteringar och framför allt (eller kanske bara det) mjukvara är dom riktigt dåliga på!

Så där fick ni lite väl undestödd kritik från en som verkligen har provat grejorna och verkligen försökt! Inte viste jag att du köpt en Meade (RC) ACF tub Bengt :D

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Comafritt teleskop?

Post by Bengt »

Hej Micke !


Det var inga vacka ord från en vixen återförsäljare :)

Tycker din beskrivning av vixens reklamtionsrätt låter lite som den situation vi hade när man hade otur och fick skicka meade grejorna till en viss dansk i garantiärende för något år sedan :D

Förlåt Micke kunde inte låta bli :lol:

Jag vill dock ändå tro att det absolut största problemet med vixens monteringen är den där bling bling handkontrollen där elektroniken sitter. Har läst mer valtaliga ord om den andra de hade innan starbooken.

Har svårt att tro att företaget som faktiskt had en av de bästa monteringarna i mellanklassen misslyckats så kapitalt med den mekaniska kontruktionen.

Lite synd du aldrig hade chansen att testa med en sån handkontroll på atluxen.

Bengt''
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Comafritt teleskop?

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Det var även det en fråga jag aldrig fick svar på! Ville inte satsa mer pengar på att köpa in en äldre kontroll för att sen troligtvis bara få se ett misslyckande! Jag har (nog) genom något inlägg någonstans läst att det inte är möjligt eftersom det är olika motorer på den gamla Atluxen och den nya. Men som sagt, det hade ju varit trevligt om man fick ett besked. Vixen skulle ju kunna göra en hacka på alla som vill byta ut Starbooken, så varför inte?

Ja, jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Jag rekommenderar inga saker som jag inte kan stå för!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Comafritt teleskop?

Post by Bengt »

Mest för jag är nyfiken!

Antar du lusläst forum om denna montering men nog borde det gå att slippa undan en del skavanker som starbooken orsakar genom att styra den med ascom istället. Går det inte koppla in denna montering till dator utan att använda starbooken?


Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Comafritt teleskop?

Post by Terje »

Var det inte lite si och så med ascomdrivrutiner för vixens grejer med?
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Comafritt teleskop?

Post by skafar65 »

Nej man kunde inte styra den enbart via datorn. Allt gick genom nätverkskabel via Starbooken. Och som Terje mycket riktigt beskriver. Vixen var aldrig med på någon rikitig ASCOM drivrutin. Det var någon kille som var vänlig nog att modifiera en sådan och lägga upp på sin hemsida :shock: :shock: :shock:

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Comafritt teleskop?

Post by Robert »

Ganska dåligt av Vixen att inte inse vikten av att ha bra Ascom drivrutiner till en montering. HAr man inte det tappar man ju en ganska stor del av programvara som kan användas.

Meade har väl inte heller varit helt bra på detta förut men de verkar ha insett att det behövs. Vet att de lånade ut en RCX till han som har skrivit Maade's ASCOM drivrutiner.

Om vi skall tala om Coma fria teleskop så är väl så vitt jag förstår MEade's RCX och numera ACF i princip comafria. Fast de har som alla andra teleskop lite field curvature (som vissa tror är coma på bilder ) åven om det är mindre än en traditionell SCT design.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Comafritt teleskop?

Post by Terje »

Jag funderar på om bristen på ascomstöd kan vara en japansk grej, en snabbkoll gav vid handen att det verkar som att även takahashi saknar officiellt ascomstöd (dock skall takahashi drivers vara riktigt bra) kan det vara så att dom är så inriktade på den japanska marknaden att dom inte bryr sig om resten av världen och att japan inte efterfrågar ascomstöd?, den enda andra suspekta bristen på ascom torde väl vara paramount me monteringen vilket är lite konstigt med tanke på att monteringen är i princip 100% en fotomontering som folk kan vilja styra på annat sätt än från the sky men det är väl säkert en kommersiell avvägning och det tog ju inte lång tid för någon att hacka ihop en drivrutin som interfacear mot the sky.

Return to “Teleskop allmänt”