Varning för väckta teleskop!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Varning för väckta teleskop!

Post by skafar65 »

Hej

Skulle vilja gå ut med en varning när det gäller teleskop som befinner sig i "sleep mode". Hade en ganska obehaglig upplevelse med mitt MEADE teleskop för någon vecka sedan. Som ni ju alla vet så har ju vädret inte visat sig på sin bästa sida på sista tiden. Det för ju med sig att man inte är ute i Observatoriet särskilt ofta. Men då när reportrarna kom på besök från HD så upptäckte jag något mindre kul. Teleskopet stod på ända med följetelskopet upptryckt mot taket! Teleskopet var i gång och så där hade det stått minst i fyra dagar! Slängde ut en desperat fråga i LX200 forumet och fick ganska lugnande besked om att teleskopet troligtvis inte hade tagit någon större skada. Tvärt om påstod någon! En sådan händelse skulle enligt någon kunna få motorn att gå jämnare. Vet ej om det var ett skämt men det verkade inte så eftersom andra tydligen också höll med om detta.

Nå väl, trots denna eventuella "fördel" så är det inte bra att sätta teleskopet i Sleep Mode. Några som råkat ut för detta hade haft oturen att teleskopet satte högsta fart och krossat både det ena och andra. Även brända motorer rapporterades. Mitt stod lyckligtvis i guide läge så därför klarade jag mig denna gång.

Så mitt råd till er är att inte använda Sleep Mode. Även om det är bekvämt och så är det inte värt det.

Man kan ju här ställa sig frågan varför detta har hänt? Jag har använt Sleep Mode i säkert ett år utan problem! Enligt forumet så beror det nog på ström spikar. Dessa får teleskopet att ”vakna” upp och köra igång. Jag tror att det beror på det Svenska vädret! Teleskopet lider nog lika mycket som ägaren helt enkelt. Så det gör det i ren protest :)

Mvh //Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tack för varningen. Skönt att inget gick sönder. Jag ska också passa på att varna för skenande teleskop. Jag plockade ut mitt på altanen igår.... Det var ju stjärnklart!! Monterade upp det, satte i alla sladdar och kontakter och tryckte igång det. Hände inget. Så jag likade på kontakten till handkontrollen varpå teleskopet snurrade igång med full fart och dängde till mig med motvikten i nacken. Ok, det var bara en liten puff, men ack så förvånad jag blev....
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag brukar alltid stänga av Losmandy G11 monteringen då det inte finns nån vinst i att ha den sovande eftersom den kommer ihåg var den var även om man bryter strömmen till den.


En gång hadde jag dock glömt av att stänga av den så den vred sig sakta ända till den nästan kom till stoppet då monteringen varnart med ett pip och inte vill köra visare. Stoppet var även innan teleskopet slog i något eller motvikten i taket så det enda jag möttes av när jag kom dagen efter var kontrolens enviosa varnings PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP

Return to “Teleskop allmänt”