Omfettning av h-eq5

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Omfettning av h-eq5

Post by mikael »

Hej. Är det någon som vet vad för fett som är bra till ändamålet och vart man kan köpa det?

Vill nämnligen byta ut mitt kinaklister, monteringen går extremt trögt när det är en så där -10C

PS. Kul att ha ett lite mer specialicerat astroforum! DS
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag tror att litiumbaserat fett ska hålla sig någorlunda flytande även vid låga temperaturer. de flesta fetter stelnar, men inte litiumfett. Kanadensarna är ganska bra på det här med fett i kyla. Kanske det går att googla efter upplysningar om detta, dvs lubricant + cold etc
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Varning för vissa typer av litiumfett! David Rinnan och jag har råkat ut för klisteraktigt litiumfett trots att det påstods att de klarade minusgrader! Jag har hört att vapenfett (försvarets) och kullagerfett för minusgrader skall vara bra. Jag tror på grafitolja som man använder för att förhindra att lås fryser. Martin Olsson skrev på SAAF:s forum att han har testat kullagerfett, litiumfett, kopparpasta och navfett i frysboxen! Jag citerar honom: "Kullagerfettet blev som kåda. Litiumfett och kopparpasta var märkbart trögare. Det enda fett som var helt opåverkat var Shimano Nexus navfett för cykel. Detta är ett grafitfett (akta kläderna) som dessutom är antikorrosivt. Du kan säkert tigga en klick av din lokala cykelhandlare. Observera att Nexusfettet finns i två versioner. Navfett (Det du skall använda) och Rullbromsfett (Avsett för höga temperaturer)."
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej,

Jag har själv i alla år (20-30) använt försvarets vapenfett med bra resultat.
Fördelarna med det är att inte blir påtagligt trögt vid minusgrader, det är billigt (om man hittar det på t.ex. något överskottslager) och jag har aldrig märkt att det påverkar materialen på något sätt.
Nackdelen skulle i så fall vara att det åldras. Det är en fördel att fetta om åtminstone vartannat år.

Bästa Hälsningar

Jonas
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Tack för snabba svar!

Ska ta mig en titt på överskottsbolaget om dom har försvarets vapenfett, om inte så kollar jag upp navfettet.

Får bli om några veckor så där, jag har mycket med skolan just nu.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
nisse
Posts: 7
Joined: 2005-12-10 14:16:29
Location: Umeå
Contact:

Post by nisse »

hej!
Jag fettade om min heq-5 för något år sedan och använde vanligt universalfett från Clas Ohlson,den lite dyrare tuben, testade den i -20 gr, utan problem.
/nisse 8)
User avatar
Martin
Posts: 3
Joined: 2005-12-12 09:48:15
Location: Malmö

Nytt fett

Post by Martin »

Shimano har nyligen lanserat ett nytt navfett som är vitt till färgen.
Den knapphändiga information jag fått av Shimano Nordic är att det nya fettet inte skall torka ut efter en lång tids användning.
Fettet är beställt och jag återkommer med testresultat så fort jag får mig det tillhanda.

/Martin
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Univeralfett verkar ju vara bra :wink:
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Hur mycket behöver man köpa ungefär?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Teleskop allmänt”