Meade DS-80 f/11

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Meade DS-80 f/11

Post by Lasse »

Image

Inhandlade ett Meade DS-80 f/11 refraktor till min grabb (Robin). Jag fick det till starkt reducerat pris eftersom det var den manuella versionen av DS-80 som inte är lika populär som den digitala. Men eftersom jag redan har ett motorkit (Meade 493) för teleskopet så har det nu fått full GOTO utan en extra krona! Låt vara att det är en alt-az-montering, men den fungerar utmärkt för visuella obsar och planet- och månfoto. Längre fram kommer han själv att börja fotografera med Toucam-kameran så det ska bli kul att se vad han kan åstadkomma.

Hur är då detta teleskopet? Ja, vi får se. Ingen Losmandymontering eller Astrophysics Apo-tub, men trots det så är det förvånansvärt bra teleskop för pengarna, även till fullpris.

Enligt andra recensioner så är monteringen faktiskt stabil trots att det är av aluminium. Det hänger samman med stativbenens konstruktion och teleskopets låga vikt. Klappar man till teleskoptuben lätt så stannar det faktiskt på 1-2 sek. Tuben, som är av aluminium, väger ca 2 kg utan tillbehör. Optiken är mycket bra. Ingen synlig kromatisk aberration, tack vare god optisk kvalitet men också fokallängden f/11. CA-värdet ligger på 3.5. Förstoringar upp till 150 ggr är inga problem.

Tyvärr är de medföljande okularen 0.96 tums. Diagonalen är också lite dålig. Men eftersom fokuseraren är en 2-tums, så ska jag sätta dit en 2-till-1.25 tumsadapter och en av mina överblivna 1.25 spegeldiagonaler. Fokuseraren i sig är ingen Crayford, men duger utmärkt.

På det hela taget ett ganska oslagbart teleskop med tanke på att det kostat mindre än en normalt lågprisokular...
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Då ramlade det ner i brevlådan, paketet med Meade DS-80-teleskopet. Som tur var är inte Robin (som ska få det i födelsedagspresent) hemma, utan i Åre och åker skidor med mormor & morfar, så pappa får leka med det en stund.

Image

En rejäl kartong, väl packat och snabbt levererat av Bill Vorce i Las Vegas. Nej inte han i CSI.

Nå hur är det här teleskopet då, som kostar mindre än ett lågprisokular, 69 dollar? Tuben ger ett solitt intryck. Fokuseraren är av solid metall, men själva dragtuben i plast. Fungerar, men kanske inte den där härliga crayfordkänslan. Nåväl, den fungerar och skärpan hittas snabbt.

Stativet är klassiskt med aluminiumben, men hyfsat stabilt i och med att det är två aluminiumprofiler som glider i varandra och inte mellan två profiler som normalt. Teleskopringarna är av plast medan själva monteringshuvudet är av metall. Teleskoptuben monteras lätt och inga konstigheter att få till bra balans.

Axlarna är lite sega även i låst läge. Tuben vaggar lätt men stannar hyfsat snabbt på några sekunder. Instabiliteten är alltså inte stativets fel utan monteringens axlar som är av plast med en rejäl bult tvärs igenom. Hade allt varit i metall så det det nog varit betydligt stabilare. Man kan lätt vrida axlarna även med hårt åtdragen låsring.

Goto-motorerna monterades och testade både med EC-kontrollen och den Autostar 497 som jag hade extra. Båda fungerade ypperligt och en torrkörning mot virtuella stjärnhimlen i köket visade att den nog ganska hyfsat klarat att hitta stjärnorna och planeterna.

Image

Sökaren hör väl till det som kan ge mardrömmar. Linserna är av plast och oändlighetsfokus är inte möjligt eftersom linsen då måste flyttas 1 cm frammåt, framför tuben. Färgfelet lyser som regnbågen. Det är tydligt att Meade sparat in pengar just på sökaren. Rent skräp.

Okularen. Jo, det visar sig att DS-80 tillverkats i två versioner, med 0.96 och 1.25 okular. Min version är med 0.96 okular. Kvaliteten på okularen ligger inte långt efter sökaren. det medföljer tre okular, 20 mm, 12.5 mm och 5 mm plus en 3x barlow. De enda två okularen som går att se genom är 20 resp. 12.5 mm. Det minsta okularet, 5 mm och barlowlinsen är fullständigt oanvänbara. Att skicka med en 3x barlow till 0.96 okular är en ren gåta.

Okularhyllan kläms fast runt ena benet. Kläms är väl en underdrift. man får vränga på den med all kraft i hopp om att plasten inte pricker. Samma sätt när man ska bända loss den med hjälp av en skruvmejsel.

Image

Fokuseraren är hyfsad. Utan den lilla 0.96-diagonalen, så kan man inte nå fokus på långt håll. Så jag ersatte den erbarmligt dåliga 0.96 okularhållaren med en 2-tums förlängare med 1.25 adapter. Det lyfter optiken i den delen av teleskopet och en snabb koll på avlägsna objekt i fjärran ger en bra och felfri bild.

Frontlinsen hade en liten skada mellan linserna. Lyckligtvis inget som bör påverka bilden, men ändå.

På det hela taget, med lite modifieringar så kan nog detta telskopet svara för sig, åtminstone i priskategorin 500:-. Jag är väl inte helt ute och cyklar om jag gissar att detta är andrasortering som sålts billigt. Jag klagar inte. Jag hoppas inte att min grabb gör det heller när han kommer hem och öppnar paketet.

Jag återkommer med mer recension när jag testat det under stjärnhimlen.
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

En snabb koll mot himlen just när det mörknat. GOTO´n fungerar bra, så länge som kablarna inte hindrar teleskopet att dra runt. Hittar lätt Procyon och Aldebaran. Lite justering bara så är koordinaterna rätt. M45 plockade den på direkten och Saturnus likaså. Optiken är bra. Saturnus är skarp och fin och visar inga tecken på färgfel. I högre förstoring upp till 170x så är det skarpt och fint. Optiken är alltså bra.

OBS! Nu är testerna gjorda med mina egna 1.25 okular och inte de skräpokular som följde med teleskopet.

Mer senare
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Det är kul att man med lite tur och meckande uppenbarligen kan få tag på hyffsade teleskop för en billig penning...

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

En nackdel med DS-80 är att axlarnas, framförallt alt-axelns, låsning inte är speciellt bra. Man kan lätt, utan att behöva ta i, vrida tuben. Det gör att minsta lilla obalans, så fungerar inte drivningen så bra. Det går alltså inte att hänga på en kamera utan att balansera om tuben. Min 300D krävde att tuben balanserades om så långt det gick. Jag ska försöka ta några 30 sek-exponeringar och se hur det blir när vädret tillåter.

Image
DS-80 med motorerna monterade plus Autostaren som ger full GOTO.

Image
Den nya okularhållaren, 2-tums förlängare med 1.25 adapter. Mitt ena 1.25 prisma och ett 1.25 okular istället för 0.96-skräpet. Närbild av motor och 60-kuggars snäckhjul med låsratten bortskruvad. Inte Ed Byers precis... :)

Det är lite synd, för att inte säga konstigt, att Meade använder så dåliga okular och barlow till en i övrigt mycket bra refraktortub. Ordentliga 1.25 okular lyfter ju upp optiken till samma nivå som övriga akromater av kvalitet.
Hälsningar

Lasse

Return to “Teleskop allmänt”