Teleskop frågan

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Teleskop frågan

Post by alex »

Hej på er. :lol:


Mitt namn är Aleksander och jag är en glad kille på 23 år . förutom att plugga håller jag på med 3d modellering umgås med minna kompisar cyklar älskar att fota och vill börja med astronomi, Jag har alltid varit intresserad av att studera himlen. Nu kommer min fråga till er
Det är så att jag vill köpa en teleskop men jag är en nybörjare i det .
Jag har läst många sidor där man ger om olika teleskoper och deras priser och här är ett par teleskoper som jag valde . from rymdbutiken .se Jag skulle vilja att ni skulle kunna tipsa mig vilken av dom som
Skulle passa bäst det är också viktigt att det ska kunna få ganska hyfsad bilder from dom Jag har en Cannon Eos D20 . Jag tänker lägga ut ungefär 5000-6500 kr om ni har några andra
Tips om teleskoper och var man kan köpa dom i denna pris klass så är ni gätte gärna välkomna med era förslag jag kan också tänka mig att köpa en begagnad teleskop ifall någon vill sälja sin.

NexStar 102 SLT Optisk Specifikation:
• 102mm (4") akromatisk refraktor
• 660mm brännvidd
• f/6.5 fokalförhållande
• Högsta användbara förstoring: 240x
Pris 5450 kr

NexStar 130 SLT Optisk Specifikation:
• 130mm (5.1") Newtonreflektor
• 650mm brännvidd
• f/5 fokalförhållande
• Högsta användbara förstoring: 306x
Pris 5000 kr

Advanced C6-N Optisk Specifikation:

• 150mm (6") Reflektor av Newtontyp
• 750mm Brännvidd, f/5
• Högsta användbara förstoring: 150x
• Gränsmagnitud: 13.4
• Tublängd: 69 cm
pris 4250

Advanced C4-R Specifikation:
• 102mm (4") Refraktor
• 1000mm Brännvidd, f/10
• Högsta användbara förstoring: 200x
• Gränsmagnitud: 12.5
• Finjustering i rekatscension och deklination
• Teleskopets vikt: 17 kg [/b][/color]
pris 4500 kr

Lotus EQ-102
Tekniska specifikationer
Okular PL20mm (30x), PL6,5mm (92x)
Teleskoptyp Refraktor
Frontlins (mm) 102 mm
Brännvidd (mm) 660 mm