Teleskop frågan

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Teleskop frågan

Post by alex »

Hej på er. :lol:


Mitt namn är Aleksander och jag är en glad kille på 23 år . förutom att plugga håller jag på med 3d modellering umgås med minna kompisar cyklar älskar att fota och vill börja med astronomi, Jag har alltid varit intresserad av att studera himlen. Nu kommer min fråga till er
Det är så att jag vill köpa en teleskop men jag är en nybörjare i det .
Jag har läst många sidor där man ger om olika teleskoper och deras priser och här är ett par teleskoper som jag valde . from rymdbutiken .se Jag skulle vilja att ni skulle kunna tipsa mig vilken av dom som
Skulle passa bäst det är också viktigt att det ska kunna få ganska hyfsad bilder from dom Jag har en Cannon Eos D20 . Jag tänker lägga ut ungefär 5000-6500 kr om ni har några andra
Tips om teleskoper och var man kan köpa dom i denna pris klass så är ni gätte gärna välkomna med era förslag jag kan också tänka mig att köpa en begagnad teleskop ifall någon vill sälja sin.

NexStar 102 SLT Optisk Specifikation:
• 102mm (4") akromatisk refraktor
• 660mm brännvidd
• f/6.5 fokalförhållande
• Högsta användbara förstoring: 240x
Pris 5450 kr

NexStar 130 SLT Optisk Specifikation:
• 130mm (5.1") Newtonreflektor
• 650mm brännvidd
• f/5 fokalförhållande
• Högsta användbara förstoring: 306x
Pris 5000 kr

Advanced C6-N Optisk Specifikation:

• 150mm (6") Reflektor av Newtontyp
• 750mm Brännvidd, f/5
• Högsta användbara förstoring: 150x
• Gränsmagnitud: 13.4
• Tublängd: 69 cm
pris 4250

Advanced C4-R Specifikation:
• 102mm (4") Refraktor
• 1000mm Brännvidd, f/10
• Högsta användbara förstoring: 200x
• Gränsmagnitud: 12.5
• Finjustering i rekatscension och deklination
• Teleskopets vikt: 17 kg [/b][/color]
pris 4500 kr

Lotus EQ-102
Tekniska specifikationer
Okular PL20mm (30x), PL6,5mm (92x)
Teleskoptyp Refraktor
Frontlins (mm) 102 mm
Brännvidd (mm) 660 mm
Montering Ekvatoriell (EQ5)
Navigering Manuell via justeringsrattar för RA och DEC
Stativ Metall
Sökare (mm) 8x50 mm
Spegelhus 1,25"
pris 6000 kr

Av dom nämnande teleskoper vilken skulle ni välja ha eller. Vilken av dom som kommer att vara bäst på att visa galaxer planeter OSV. Jag vet att det är väldigt viktigt att det ska vara mörkt och man är hälst utanför stan. Jag bor ungefär 30 km from STHLM och har framför mig skogar och fältar så att det ska inte vara ett större problem, jag vett att det går också köpa filtrar till teleskopen.
Tack för att ni hade lite tid till mig och kunde läsa denna brev. Jag hoppas på att jag ska få någon tips av er.
Med vänlig hälsning Aleksander
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Hej Alexander.

Kul att du har planer för astronomi och då en del foto med gissar jag då du har en trelvig kamera som lämpar sig bra för astrofoto.

Alla de teleskopen nedan är trevliga för visuellt bruk och verkar ha GOTO vilket är trevligt då man hittar saker lättarep å himmlen. Men jag skulle säga att ingen av dem är direkt bra för Deep sky astornomifoto vilket din kamera skulle passa bra till.

Det är 2 problem:

1. Refraktorerna är achromatiska och har något som kallas färgfel. Du kommer få blåa halos runt de starka stjärnorna och speciellt på de blåa stjärnorna.

2. Monteringarna (utom Lotus) är Alt Azimutala monteringar. De lämpar sig inte för Deep sky foto då man får vridning av objektet i bilden när man fotograferar.

Visst kan du ta hyffsat bra bilder med de teleskopen du listade men du kan utvecklas mycket med ett bättre val.

En av de viktigaste sakerna för fotografering är satbil montering och den skall vara ekvatoriellt monterad (eller alt- az montering på wedge)

Dock kostar bra monteringar ävldigt mycket men man kan få väldigt bra resultat med billigare med.

För optik skulle jag själv välja en APOchromatisk refraktor eller ett newton spegel teleskop.

Finns numera bra och ganska billiga APO refraktorer men de blir snabbt dyra med ökad storlek.

Om du vill titta på galaxer med så rekomenderar jag en Newton på EQ montering då får man ett bra teleskop att titta visuellt med som även går att fotografera bra med.

Skall se om jag kan hitta någon lämplig kombination för din prisgrupp som jag själv skulel valt om jag hadde varit i din situation.

Finns säkert andra här som har andra synpunkter med.
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Post by alex »

HEJ ROBERT :D


Tack för din svar.

De första problemen viste jag om och eventuellt att man ska ha ett stabilt stativ till teleskopen. Mitt nuvarande instrument är en vanligt 10* 50 kikare och det roliga är att den har bara en okular hehe , men bort from det så kommer jag bli väldigt tacksam om du skulle
Hitta nånting. Men hyr mycket skulle ni eller du kunna rekommendera att jag ska lägga ut dock inte alldeles för stora summer
För att kunna få bättre Deep sky fotografering.
Jag ska kolla på dom där APO refraktorer som du sa.

tack för din hjälp. :D

Ps vilken teleskop använder du eller ni andra som är medlema
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag håller nog med Robert i det mesta han säger. En kort refraktor ger mycket färgfel. Jag har tre st. En Zenithstar 80 (ger 30% mindre färgfel pga bättre optik an en vanlig akromat), en CR-4 f/10 som också ger lite färgfel men mindre än Z80 pga längre brännvidd och en Skywatcher ED80 som inte ger några färgfel eftersom det är ED-optik. Att bara titta så är faktiskt Z80 och ED80 trevligast. Korta brännvidder ger mera wow-känsla när man tittar på stjärnfält, stjärnhopar etc. Det är också ljusstarkare tack vare den kortare brännvidden. CR-4.an är trevlig när det gäller månen och planeter och när man vill krypa lite närmare. Den ger dock inte samma wow-känsla som de kortare tuberna.

Att fotografera med refraktorerna är inte något större problem vad det gäller färgfelen eftersom man i de allra flesta fall kan åtgärda det i bildbehandlingsprogram eller köpa ett filter som minskar färgfelet. Om du ska fotografera så råder jag dig att köpa en ekvatoriell montering. med den kan du följa stjärnorna manuellt om du inte har en motor som driver. Med alt-az-montering så kanske du kan få hyfsad följning med de kortare tuberna för fotografering. Det kan gå med 30 sek. exponering, men risken finns att du får en ojämn följning eftersom alt-az justerar på två axlar istället för en. Däremot skulle du kunna fotografera med ex. 200 mm tele monterad piggyback på tuben. Med CR-4:an så kan du glömma att fotografera med alt-az.

Besök gärna min hemsida där det finns en hel del bilder tagna genom mina refraktorteleskop. Låt vara har jag en hyfsat bra montering, men det finns ingen anledning att du inte skulle kunna ta lika bra bilder med lite träning och en hyfsad ekvatoriell montering och de korta brännvidderna. Det finns också på ASAK´s hemsida (länken längst ned) en liten artikel om enkel astrofoto med korta brännvidder, 200-600 mm på en ostabil montering och följning för hand (se menyn).
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Jag skulle om man tänker på fotografering rekomendera att du skaffar en hyfsad montering och sätter på en billig newton med relativt kort fokallängd sålänge, det ger dig en montering som du inete behöver bråka med alltförmycket jämfört med en "skräpmontering" och med en billig newton får du tillräckligt med öppning för att det inte skall vara hopplöst med visuellt observerande, samt att du slipper det färgfel som billiga refraktorer ger, sen kan du senare byta teleskop/montering allt efter intresse plånbok och önskemål.
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Post by alex »

Tack du också Lasse för dit svar. 8)


Så fort jag har hittad eran forum så började jag att Kolla igenom alla sidor som alla medlemmar hade. Och det var tack vare din 3 sidor som du hade där under har jag tagit en steg framåt. Nu tror jag att jag vet vilken teleskop jag ska satsa på och vinaren är Skywatcher ED80 och den har väldigt fin färger att välja på eller hittills har jag hittad bara 2 en guld färgat och en ljus blå. Så som jag förstår så ska prissen vara nånstans 6000 kr. Den sista frågan är vart jag kan köpa denna teleskop och en alt-az-montering, jag antar att det kommer att bli biligare om jag köper den via nätet. :lol:
Om ni vete någon pålitligt sidan där jag kan beställa den så blir jag väldigt tacksam. När det gäller GOTO dator så är jag inte så mycket beroende av men det skulle vara nice att den skulle finnas där Det som jag kan använde mig av är min pocket pc GPS jag har en program som heter
Astro-Navigator och med hjälp av GPS så visar den vilka planeter och andra rymd objekter kan jag se i just den plats jag står på. Om det är så att ni rockar ha en pocket pc dator så kan ni lada ner en demo version av programmen här är sidan dit http://www.vitotechnology.com/ sen så går det att köpa den för 34$ tror jag . Man behöver inte ha gps men den underlättar lättandet av planeter. :P
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

En ED80 nog ett lämpligt teleskop både för visuella studier och foto.

Dock tycler jag du skall välja ekvatoriell montering om du kan instället för alt ax om du tänker fotografera i framtiden
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Alex, att köpa en alt-az-montering är att kasta pengarna i sjön. Den duger inte till något annat än att titta med. Låt vara att den har GOTO, men sedan är det i stort sett stopp. Om du vill ha en alt-az billigt, så kan du lika gärna köpa ett stabilt stativ eftersom Skywatchern har en fotogänga i botten. När du sedan sparat ihop lite till så kan du satsa på en ekvatoriell montering, ev. med GOTO. Har du tur kanske du hittar en alt-as-montering (Nexstar) på Ebay, men de är ganska dyra ändå.

Det kan vara lite knepigt att hitta en ED80, vare sig det är en Skywatcher eller en Orion (samma optik) begagnad på nätet. Få säljer dem när de väl har köpt ett. men du kan ha tur på ex. http://www.astromart.com . Se bara upp med tull och moms när du handlar från USA. Den nya Skywatcher ED80 Pro är bara en ansiktslyftning av den gamla blå. Samma teleskop med ny färg.
Hälsningar

Lasse
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Post by alex »

Hej Terje

Jag tänkte fråga dig om du syftar på en special teleskop from newton.
Det där med montering kommer jag att skaffa lite senare det kanske kommer att hända så att jag kommer att bli nöjd med den. Men nästan 85% av alla mina köp så brukar andra delen av varan vara sämre. (EX om du köper en mp3 så brukar man få hörlurar på köpet och dom brukar vara väldigt dåliga) hoppas att du förstår vad jag menar. Jag tror att det kommer att bli så med teleskop. Hoppas på att jag har fel.


Ps Jag vill inte bara fota jag vill kunna se planeter galaxer OSV. med blötta öga :D

Aleksander.
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Post by alex »

hej igen

Jag förstår vad ni menar och då ska jag köpa en ekvatoriell montering.
finns det flera alternativ som skulle motsvara ED80 teleskop.

Då tackar jag igen alla för era svar och tips. :P
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

ett newton teleskop är vad man kan kalla den mes grundläggande modellen av spgelteleskop,den har en paraboloid spegel i botten och en diagonalt stäld plan spegel uppe i mitten av teleskopet och okularet sitter på sidan av tuben, dom är förhållandevis billiga och släpper in mycket ljus så att du kan se deep sky objekt på ett bra sätt.
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Post by alex »

Tack för förklaring Terje

Jag tänkte fråga dig om du skulle kunna rekommendera en speciellt modell
av deras teleskoper för 500-600 euro eller dollar . Det där med färg fel kommer dom ha det ?

Alex.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Färgfel är något som refraktorer (linsteleskop) har, det veror på att glas bryter lus olika mycket vid olika våglängder så att fokus hamnar olika för olika färger, spegelteleskop har inte några sådana problem men har i gengäld lite andra problem, de teleskop som har spegel och en frontlins (såkallade katadioptriska teleskop) dvs. maksutov och schmidt cassegrein teleskop har i teorin ett visst mått av färgfel, dock har jag aldrig hört att det skulle vara direkt detekterbart.

edit: Jag har inte idag någon riktig koll på ingångsmarknade på teleskop och exakt vad som är prisvärt men jag kollade runt lite och vad som verkar vettigt om man skall ligga under 600 så skulle jag nog satsa på någonting i stil med en 150mm (6") gso newton från TS på en astro 5 montering, då har du ett teleskop som inte är det bästa som värden skådat men full ttillräckligt bra för att lära sig med och som inte kommer att begränsa dig med optisk kvalite på ett bra tag och en solid montering som även tål att hänga på en lite störr tub på längre fram om det skulle vara aktuellt.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Astronomiguiden har ett bra forum med som är bättre lämpat för frågor om teleskopval.

http://ag.cosmodrome.net/forum/default.asp

Där finns mycket information om olika teleskopval som folk har skrivit om och fler där kan svara på teleskopsynpunkter med.
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Post by alex »

Tack Robert för länken men jag blev medlem där igår och jag tror att jag har fåt alla mina frågor besvarade på ett väldigt bra sätt nu måste jag hitta någon sida där jag kan beställa den utan att bli lurad.

Return to “Teleskop allmänt”