Köpråd efterfrågas

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
daniel3
Posts: 2
Joined: 2020-09-14 22:12:28
spamtest: JA

Köpråd efterfrågas

Post by daniel3 »

Hej alla.

Jag har idag ett Skywatcher Skymax 150 Mak-Cassegrain på ett EQ3-2 stativ. Detta med ett Skywatcher zoomokular (8-24 mm) samt ett Meade 56 mm fast okular. Jag bor och observerar i utkanten av Uppsala, så inte de bästa förhållanden. Ibland ger jag mig ut till mörkare platser. Jag observerar visuellt, främst planeter, stjärnhopar och dubbelstjärnor. Några av de ljusstarkare nebulosorna och ett par galaxer har jag obsat också.

Jag skulle å ena sidan vilja ha något ljusstarkare, för jag upplever att de DSO jag obsat är väldigt svåra att se.
Fokallängden på 1800 mm gör att jag inte kan se hela Plejaderna exempelvis. Vore kul att få (lite) större synfält.
Det får inte väga mer än vad det gör idag för det är precis att jag orkar kånka allt till min obsplats.
Jag gillar EQ-stativet men det är i klenaste laget för tubens vikt inklusive sökare och okular. Hade gärna fått vara stadigare (men inte tyngre!).
Jag är inte intresserad av Go-to. Jag gillar stjärnhoppning.
Det är kul med hög förstoring på planeterna, men jag upplever att jag sällan går under ca 12 mm på okularet eftersom det mest blir suddigt.
Rent allmänt skulle det vara trevligt med "bättre och skarpare bild" vid observationer. Men jag gissar att det främst är atmosfären och ljusföroreningar som är gränssättande.

Jag tror att jag fått med det viktigaste. Så; vad skulle ni rekommendera??
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Köpråd efterfrågas

Post by Miska »

För att eventuellt hitta ett bättre stativ så som EQ5:ans som är stadigare än EQ3 så kan du kika på:
https://www.stjarnhusetonline.se/AstroBoot" onclick="window.open(this.href);return false; eller ringa till https://www.astrosweden.se" onclick="window.open(this.href);return false; för att se vad de har på lager samt kika in på https://www.facebook.com/groups/529020110604147" onclick="window.open(this.href);return false; (Astropixlar Köp & Sälj av Astroprylar).

En Newtonian 150/750 f/5 kanske är något för dig isf om du vill ha mycket ljussläpp samt kunna se med lite bredare vinkel.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Köpråd efterfrågas

Post by megrez 90 »

Hänger inte med när du rekommenderar ett 15cm teleskop när han redan äger ett 15cm!? Ville ju ha mer ljus! Varför inte Newton 8" f5 när det ändå skall uppdateras i montering! Lite tyngre men mer ljus!
Galen i refraktorer :)
daniel3
Posts: 2
Joined: 2020-09-14 22:12:28
spamtest: JA

Re: Köpråd efterfrågas

Post by daniel3 »

Tack båda!

Jag tänker kanske att om jag hittar en tub som väger mindre än nuvarande (men större öppning och något kortare FL) så kan jag komma undan med att behålla EQ3-stativet. Vill som sagt inte gå upp i vikt totalt.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Köpråd efterfrågas

Post by Hans Bengtsson »

Egentligen tycker jag det låter som att du redan har ett teleskop som är väl anpassat för dina objekt: planeter, stjärnhopar, dubbelstjärnor. Hyggligt stor öppning och lång brännvidd. Att synfältet är litet blir en nackdel mest när det gäller mycket utbredda objekt ... men sådana är förhållandevis sällsynta, och för ljusa utbredda objekt (som Plejaderna) har du ju en fin sökare 9x50.

Nästa nivå skulle vara ett teleskop med större öppning, som Newton 20 cm f/5. Men då blir det hela betydligt större och svårare att transportera. Samtidigt behöver det kanske inte innebära något egentligt problem?

Den legendariska observatören Margareta Westlund bodde också i Uppsala och åkte ut till Fiby urskog när hon observerade variabla stjärnor. Stativ och montering hade hon permanent i bagageutrymmet, och tuben 20 cm Schmidt-Cassegrain i en väska som hon bar ut till bilen. På obs-platsen kunde hon sedan ställa upp det hela strax intill bilen utan att behöva kånka på sakerna mer än någon meter. Det kanske är ett koncept som kunde passa även dig?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Köpråd efterfrågas

Post by kribba »

Jag har en Celestron C9,25 är grym, men kostar då lite mer än en Newton.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Teleskop allmänt”