Astrofoto nybörjare (köpråd)

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Astrofoto nybörjare (köpråd)

Post by wimvb »

Neotox wrote: Tack för input. Lutar nog mer åt HEQ5 Pro, har de utvecklats något över tid eller är det samma som för 10 år sedan? När du skriver "backlash" hur menar du då? (är en n00b så får förklara de mest fundamentala :D )
Backlash innebär att om du kör monteringen åt ett håll och sen byter riktning, att kugghjulen måste hinna ifatt och det tar ett tag innan monteringen reagerar. Om kugghjulen mellan motorn och RA eller DEC axeln inte riktigt griper i varandra, då måste kugghjulet vid motorn rotera lite innan nästa kugghjul följer med. I en montering justerar man kugghjulet (maskhjulet egentligen) närmast RA och DEC axeln, så att de alltid griper i varandra. Då tar man bort backlash. En montering med remdrift har generellt mindre bekymmer med backlash än en montering som drivs med kugghjul.
Skywatcher utvecklar sina produkter under dess livstid, det syns tydligast på deras teleskop. Grunddesignen är dock densamma. I monteringarna är innanmätet nog i stort sett detsamma som förr. Men kopplingsdon och kabelkontakter kan bytas ut. Vissa av de nya monteringarna har på senare år till exempel fått en usb port, eftersom standard rs232 porten blir gammal och det nog inte finns många datorer kvar som kan ansluta till en sån. Men mekaniken inuti är nog densamma skulle jag tro.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Astrofoto nybörjare (köpråd)

Post by hellbom »

För ett år sedan en Black Friday hos Cyberphoto köpte jag Skywatcher 80 ED Pro med EQ3 Pro för halva priset, strax under 8000 kr. Jag var inte intresserad av monitor EQ3 Pro, men så fick på köpet. Jag visste sedan länge man bör ha tyngre montering som EQ6-R Pro. En dag i framtiden kommer det en väldigt fin montering med rätt prestanda. Monteringar är fortfarande under utveckling, fabrikanterna fortsätter utveckla till allt bättre monteringar. Då menar jag allt mer elektronisk, WiFi, GPS, pol inställning och remdrift osv. :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Neotox
Posts: 21
Joined: 2020-12-04 15:09:04
spamtest: JA

Re: Astrofoto nybörjare (köpråd)

Post by Neotox »

hellbom wrote:För ett år sedan en Black Friday hos Cyberphoto köpte jag Skywatcher 80 ED Pro med EQ3 Pro för halva priset, strax under 8000 kr. Jag var inte intresserad av monitor EQ3 Pro, men så fick på köpet. Jag visste sedan länge man bör ha tyngre montering som EQ6-R Pro. En dag i framtiden kommer det en väldigt fin montering med rätt prestanda. Monteringar är fortfarande under utveckling, fabrikanterna fortsätter utveckla till allt bättre monteringar. Då menar jag allt mer elektronisk, WiFi, GPS, pol inställning och remdrift osv. :good:
Det var ett riktigt klipp!!! Hoppas leveransproblemen släpper i jan/feb för teleskop och monteringar, om jag så klart inte hittar något lämpligt begagnat vilket jag hoppas på! :)
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Astrofoto nybörjare (köpråd)

Post by wimvb »

Neotox wrote: Det var ett riktigt klipp!!! Hoppas leveransproblemen släpper i jan/feb för teleskop och monteringar, om jag så klart inte hittar något lämpligt begagnat vilket jag hoppas på! :)
Tyvärr kan det dröja ett bra tag innan leverantörerna kommer i fas igen. Däremot kan det komma en hel del begagnat på marknaden när Covid släpper. Eftersom många har köpt på sig en del prylar nu nar de sitter hemma och natthimlen har blivit klarare på grund av mindre utsläpp, finns det bra utrustning hos folk. När allt återgår till det normala, kommer mycket att ställas i garderoben tills man bestämmer sig för att sälja (till en semester kanske?). Då blir det köparnas marknad. Men ingen vet när det händer ...
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astrofoto nybörjare (köpråd)

Post by Hans Bengtsson »

Det är en kraftig pandemirelaterad ökning när det gäller efterfrågan på teleskop som ligger bakom återförsäljarnas leveranssvårigheter, i kombination med (också pandemirelaterade) fraktproblem från främst Kina. En mycket stor del av den amatörastronomiska optiken tillverkas där, både enkel och avancerad utrustning.

https://skyandtelescope.org/astronomy-n ... ope-sales/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson