Dobsonteleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Dobsonteleskop

Post by blomma »

Gokväll
Känner att jag vill ha ett visuellt teleskop som komplement till min refraktor TS 107 när jag fotar.
Har ett observatorium på tomten och mörk himmel så skulle tro att ett större dobsonian skulle passa.
Vill kunna köra det med goto och storlek 12 tum o uppåt. Måste dock lyfta ut det när jag obsar.
Kan någon ge lite tips på för och nackdelar, har inte använt något sådant tidigare så all info vore bra.
Peter
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Dobsonteleskop

Post by pstymne »

Jag hade en 25 cm/10" goto-dobson tills för ett par år sen. Det var en Skywatcher Flextube, det vill säga att tuben kunde skjutas ihop.

Fördelar:
- Man ser väldigt mycket genom en dobson i den storleken - och givetvis ännu mycket mer i en ännu större tub. Det var en påtaglig skillnad jämfört med en (utsökt bra) 15 cm-tub som jag också hade.
- Teleskopet var av riktigt bra kvalitet, både optiskt och mekaniskt. Jag kompletterade fokuseraren med en enkel motorstyrning, Skywatcher autofocuser. Trots att den bara kostade några hundralappar gav den ett enormt lyft, eftersom den eliminerade vibrationer när man fokuserade, liksom risken att rubba tubens läge av misstag eller ren klumpighet; det var guld värt vid höga förstoringar.
- Trots den ihopskjutbara konstruktionen höll tuben kollimeringen väldigt väl. Jag behövde i stort sett aldrig kollimera om teleskopet under den tid som jag hade det, men det är klart att jag i alla fall kollade kollimeringen då och då.
- Teleskopet var lättmanövrerat.
- Den ihopskjutbara tuben gjorde det enkelt att transportera teleskopet i bilen, med tuben ihopfälld i baksätet och själva dobsonmonteringen med basplatta i skuffen.

Nackdelar:
- Trots att teleskoptuben var lätt att fälla ihop tror jag inte att den var lättare än ett motsvarande hel tub.
- Teleskopet var tungt, med en vikt av över 40 kg; c:a 20 kg för tuben och 27 kg för monteringen med basplatta. På vintern var det var rent ut sagt ett bök att bära ut teleskopet, pulsa med det i snön, och sätta tuben på plats, och det var egentligen därför som jag så småningom sålde teleskopet. Vikten i sig gick väl an, men trots att monteringsdelen hade handtag var den en pina att kånka ut och få på plats i snö och i mörker (jo, jag hade förstås en pannlampa...). Orions motsvarande teleskop verkar vara lättare, fast å andra sidan betydligt dyrare.

En sak som du bör tänka på om du funderar på att köpa ett stort newtonteleskop är att fokuseraren kommer väldigt högt upp när tuben är riktad mot zenit eller nästintill. Om kroppsställningen blir obekväm kan det ju förta nyttan och glädjen av att ha en riktigt stor newton.

Om jag hade köpt motsvarande 20 cm-teleskop istället för 25 cm-teleskopet så hade jag nog behållt det. Det är en markant skillnad i vikt och hanterbarhet mellan de två Flextube-modellerna med goto, til den mindre modellens fördel ;-)
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: Dobsonteleskop

Post by bordsvatten »

blomma wrote:Gokväll
Känner att jag vill ha ett visuellt teleskop som komplement till min refraktor TS 107 när jag fotar.
Har ett observatorium på tomten och mörk himmel så skulle tro att ett större dobsonian skulle passa.
Vill kunna köra det med goto och storlek 12 tum o uppåt. Måste dock lyfta ut det när jag obsar.
Kan någon ge lite tips på för och nackdelar, har inte använt något sådant tidigare så all info vore bra.
Peter
Hej. Jag sitter precis och tittar lite på vad jag ska sälja mitt teleskop för och ser att du söker större teleskop för visuellt bruk..
Jag har ett 16 TUMS Dobson med GoTo som jag ska sälja tänkte jag... Kan det vara av intresse?
Det är en Skywatcher skyliner 400P med Goto..
En sån här fast vissa detaljer lite annorlunda.
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... tube-16tum" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är såklart STORT men jag har löst det med handtag ock hjul så man kan rulla det och sen ta av handtagen på en halvminut...
Här är en bild på mitt för att få en uppfattning om dess storlek..

https://i.imgur.com/4KNwItx.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Dobsonteleskop

Post by blomma »

Låter intressant, är dock lite osäker om det blir för stort, plats har jag men ser tungt ut.
Vill lätt kunna få ut det en klar vinterkväll.
Funderar ett tag till, har du någon priside, när köpte du det mm
Peter
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: Dobsonteleskop

Post by bordsvatten »

blomma wrote:Låter intressant, är dock lite osäker om det blir för stort, plats har jag men ser tungt ut.
Vill lätt kunna få ut det en klar vinterkväll.
Funderar ett tag till, har du någon priside, när köpte du det mm
Peter
Jag vet att jag köpte det i slutet av Augusti och jag vill minnas att det var för 4 år sedan..
Teleskopet i sig är ju ganska stort och tungt och Har du trappa eller nån hög kant kan det bli lite problem annars funkar det utan problem att rulla det med handtagen jag gjort till det. Jag ska bara byta ett av hjulen då ventilen har gått sönder på det så där är ingen luft.. Jag körde det till grannen 50 meter bort utan problem.. Jag fäller inte ens ihop trussen när jag flyttar det, är väl mest vädret och tiden som gör att det får stå mest för min egen del.
Priset har jag svårt att uppskatta vad som kan vara rimligt men då nuvarande modell ligger på 35990 kr så borde ca 19000kr kronor vara ett väldigt bra pris kan jag tycka.. Man får otroliga upplevelser med så stora teleskop, min personliga favorit är M13 och en annan som man bara häpnar av är ringnebulosan och då helst med en Binoviewer, helt MAGISK. :good:

Jag bor strax söder om Varberg om du vill titta och känna på det för att få en uppfattning.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Dobsonteleskop

Post by blomma »

ok, bor i Ulricehamn så det är väl ca 10 mil till dig.
Har lite körigt på jobbet nu under dec, ser om det kan bli en lucka.
Hör av mig

Return to “Teleskop allmänt”