Nytt teleskop - bra val?

Allmän diskussion om teleskop.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Martin F »

Bengt wrote:Telescope express Tyskland
Och stjärnhuset .
Man kan spara stora pengar köpa utanför Sverige . Allt för dålig konkurrens i Sverige ger högt pris . Stjärnhuset har kanon service för den typ av produkter de säljer . Men var beredd kunna prata engelska med Robert som du säkert sett i en del youtube klipp .

Bengt
När jag har haft kontakt med Stjärnhuset är det ofta Maria som svarar och hon är ju svenska :-)
Håller med om att de har kanonservice!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Viktorious »

Okej allihopa, vi börjar närma oss ett beslut här! Har gått igenom alla kommentarer, fortsatt läsa på internationella forum (hade gjort innan också) - och framförallt diskuterat det ordentligt hemmavid med frun som delar intresset.

Era hjälpsamma kommentarer har fått mig att verkligen gå över vidden av riktig AP (räknat mer ordentligt på tid och pengar). Framförallt har jag även fått era tips om hur man kan göra det enklare för sig om man bara vill testa lite foto. Därför blev resultatet att vi vill börja visuellt och enkelt. Den möjliga fotograferingen blir enkel genom okular eller med DSLR för måne och planeter. För skoj skull kommer man såklart att testa DSO, helt oseriöst dock och även försök med kamerans objektiv. Ingen av oss känner att seriös AP är något som växer inom snar framtid, den kunskapen och budgeten ligger långt fram.

Spåret att det skulle vara snabbt och enkelt blev alltså störst. Med ett 4 månaders barn blir det någon titt i trädgården efter nattning, alternativt gå till fältet med barnvagn. Väl då skulle det vara tråkigt med långa monteringar/demonteringar/alignment. Därför har vi landat på: Celestron Evolution 9.25! Som martinl nämnde (skönt att Evon kom på tal där) så blir det bekvämt med lägre vikt, inbyggt batteri och Wi-fi. Känns som att det kommer spara en del tid vid uppställning (SkyAlign känns slappt och smidigt :D). Blev fortfarande 9.25 istället för 8, den extra vikten känns okej.

Skulle fotograferingen vara kul så kan tänkas att en wedge blir första "uppgraderings" test, tillsammans med reducerare. Fortfarande handlar det ändå om något år framåt i tiden i så fall. Såg här att de ändå fick 2.5 minuts exponering oguidat.
https://astronomynow.com/2015/02/25/cel ... 25-review/

Jämfört teleskop-express, FLO och astrosweden och det slog bara på någon hundralapp (SEK är så himla svag!). Blir därför astrosweden denna gång. Prislappen var väl det som mest funderades över mellan 8 och 9.25 men det blev till att spränga budgeten nu och förhoppningsvis njuta av detta i längden (forum säger olika här, vissa märker inte mycket skillnad, vissa säger att det är märkbart bättre med 9.25). Känns på något sätt bättre att ha 9.25 vid en framtida uppgradering till 2" diagonal mm.

Det ingår ett 40 mm och ett 13 mm okular. Här tänkte jag att man uppgraderar med att köra på Baaders zoom och så länge använda medföljande 40 mm för vidvinkel. Låter det klokt?

Alltså Evo 9.25 + Baader zoom. Något mer man behöver? Daggkåpa ett måste t.ex? Tänkte beställa för 450 kr, undrar mest hur högt ni rankar det.

Tack igen för era kloka insikter! Återkommer med leveransbesked så ni vet när det blir moln ;) (Skåne iallafall)
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Bengt »

Skånes hemska fuktiga vintrar kräver nästan värmeband på den tuben . Du kommer upptäcka att daggkåpa inte räcker flera kvällar.
Bengt
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Viktorious »

Inköpslista förbered med det som känns viktigt:
Teleskopet
Astrozap daggkåpa
Baader zoom
T2 ring Sony
Celestron T-adapter
Celestron piggyback

Detta känns som en bra start, ni får gärna kommentera på det.

Sen är det jobbiga frakten på 600 kr. Den gör att man redan funderar på saker som kanske ska användas längre framåt, bara för att slippa den kostnaden igen. Vissa saker jag bara hittar på astrosweden (ingen passande motsvarighet på stjärnhuset).

Vad bör man satsa på först och något som är värt redan nu? Tankar:
Celestron reducer/corrector f/6.3 (finns ej på stjärnhuset)
2" diagonal (fortfarande inte säker på vilken, får kanske starta ny tråd för att diskutera det)
2" okular om man köpt diagonalen
Funderade på reducern för foto men även läst några forum angående reducer vs 2" diagonal vad gäller visuellt. Någon här med erfarenhet där som kan ge sin syn (tittar mot pava)?
Någon annan framtida uppgradering som skulle vara värt att kolla på redan nu?

Tacksam om ni orkar svara men förstår ifall ni är trötta på mig nu ;), ni har gett mig så himla värdefull hjälp hittills!
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by martinl »

Det blir nog bra det här! :good:

Frakten på 600kr beror förstås på vikten av teleskopet. Mindre prylar blir billigare om du vill komplettera framöver.

40mm duger gott som lågförstoring till att börja med. När du använt Baader-zoomen ett tag kan du bestämma hur du vill gå vidare. Gillar du det relativa synfältet vid 8mm (ca 70 grader) kan du satsa på ett 24mm 65-68 graders okular, ex ES 24mm / APM UFF 24mm / Tele Vue Panoptic 24mm (samma verkliga synfält som 40mm, men mer imponerande. Är du nöjd med det relativa synfältet runt 16-20mm (ca 50 grader) är en 32mm Plössl en billig uppgradering. Tillsammans med en 0.63x reducer får du i princip samma verkliga synfält som med 2” okular. En smaksak vad man föredrar. Håll ögonen på begagnatmarknaden. Ex här: https://www.astrobuysell.com/uk/propview.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Notera att Evo-monteringen använder en standard Vixen-laxsjärt. Istället för en piggypack kan du därför skaffa en billig laxsjärt och montera en kulled på för foto med linser.

Enda tillbehöret utöver daggkåpa som INTE är förhandlingsbart är en kopia av SkySafari Plus eller Pro (fler stjärnor, OK månkarta). Ladda ner färdiga observationslistor till SkySafari, klicka på det du vill se och Evo-monteringens WiFi går dit. Magiskt!

En sak du behöver vara medveten om är att SCTs behöver ordentlig tid på att komma i termisk jämvikt för att prestera. Ställ om möjligt ut teleskopet i kylan ett par timmar innan du ska använda det.
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Viktorious »

Tack. Såklart att frakten är högre med teleskopet med, man blir lite trög med vanliga saker när man är så inne i teleskop-tänket :S. Inte första vardagliga saken jag tänkt ologiskt på denna vecka :D. Men då kan jag iallafall fortsätta läsa om reducer vs 2" i lugn och ro!

Ska kolla upp laxstjärt, tack för tipset!

Har redan börjat med sky safaris gratis version, bra app. Kollar nu om jag ska skaffa plus eller pro, lutar åt pro (varför inte liksom).

Har läst om termiska jämvikten, att folk brukar ställa ut det när de kommer hem från jobbet så är det redo att användas efter middagen :good:.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.