Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Henrik Jansson
Posts: 5
Joined: 2011-05-05 22:43:47
spamtest: JA

Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Post by Henrik Jansson »

Jag har köpt ett begagnat teleskop som heter Focus Sirius II. Det står också Model 750150 Telescope på det.
Jag har letat på nätet men hittar ingen instruktionsbok till det. Jag är nybörjare på det här, och jag antar att det ska finnas nån slags manual om hur man ställer in stativet?
Jag fick också med en motor, för att det ska följa med jordens rotation antar jag, men ingen batterihållare eller sladd, som jag antar ska höra till. Motorn har ett jack där det ska sitta en kontakt med 5 stift. Vet någon hur en sån batterihållare ska se ut, och om det möjligen går att få tag i en sån nånstans?

Och en sista fråga.. Finns det nån lämplig adapter att köpa för kunna sätta en kamera på det för att ta bilder, eller möjligen bara en mobiltelefon?
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Post by Repaterion »

Att sätta kameran på teleskopet (antar att det är DSLR vi pratar om nu) så kolla på tex Astrosweden, där har de ringar för Nikon, Canon, Sony osv denna ring skapar en bayonetfattning till M42 gänga, denna skruvas sedan på fokuseraren. Har du inte gänga på fokuseraren så finns det även en hylsa som man sätter i på samma vis som okular.

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... stemkamera" onclick="window.open(this.href);return false;

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... kaladapter" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessa kanske kan vara det du söker, skaffa en batinov med, dessa gör ditt fokuserande mycket enklare.

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... r-70-400mm" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag tror att teleskopet du har är detta:

http://www.swefo.se/products/product_start.asp?id=1477" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du har lite tur kan teleskopet vara fullt användbart för visuellt bruk även om det är gammalt. Förmodligen måste du först rengöra optiken, se annan tråd.

I grunden är Newton med öppning 15 cm och brännvidd 75 cm (dvs fokalförhållande f/5) en utmärkt teleskoptyp. Stativet (om det är samma som på bilden i länken) ser också ut att vara OK.

Men det är alltså ett teleskop främst för visuellt observerande, inte foto (möjligen med undantag för månen?). För långtidsexponeringar genom teleskop krävs helt annan och mycket dyrare montering.

Motorn skulle jag helt skippa, den har en gång i tiden följt med mest som ett försäljningsargument. Du behöver inte heller polinställa teleskopet. Gör istället allt så enkelt och naturligt som möjligt. Då behöver du ingen manual. Ställ upp teleskopet så att allt blir praktiskt att använda, med okularet på bekväm höjd.

Du kan börja på dagen. Ställ in sökaren så att den är centrerad på samma avlägsna trädtopp (eller liknande) som du kan se i teleskopets okular. Kolla så att bilden (som är uppochner men inte spegelvänd) ser skarp ut. Sedan på kvällen kollar du på stjärnor och kanske månen. Om du inte redan har bra stjärnkartor köper du lämpligen en liten stjärnatlas som visar var intressanta objekt ligger.

Det är först när du märker att optiken fortfarande är i någorlunda ordning som du bör fundera på att lägga några ytterligare pengar på teleskopet, tycker jag. Goda nya teleskop är idag ganska billiga, jämfört med de höga priserna på 80-talet när ditt teleskop tydligen tillverkades.

Mvh
Hans Bengtsson
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Post by martinl »

Hans Bengtsson wrote: Om du inte redan har bra stjärnkartor köper du lämpligen en liten stjärnatlas som visar var intressanta objekt ligger.
Som alternativ till pappersbaserad stjärnatlas kan jag varmt rekommendera appen SkySafari: https://skysafariastronomy.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Det var många år sedan mina papperskartor fick följa med ut i fält.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Post by kribba »

Om du vill prova att fotografera rekommenderar
jag att du sätter din DSLR kamera på ett stativ
med en vidare brännvidd t.ex. runt 50mm. Dela
500 med brännvidd så får du hur länge du kan
exponera utan motor ( i exempel 10 sek ).
Ta 10 eller tom 100 såna bilder riktat mot
Andromeda eller Vintergatan. Processa bilderna
I Deep sky stacker {dss) och du kommer bli
förvånad över resultatet (-:
Gillar du det , köp en bättre montering ( goto )
o en ny värld kommer öppna sig med vare sig DSLR
eller teleskop med kamera.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Teleskop allmänt”