Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Henrik Jansson
Posts: 5
Joined: 2011-05-05 22:43:47
spamtest: JA

Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Post by Henrik Jansson »

Jag har köpt ett begagnat teleskop som heter Focus Sirius II. Det står också Model 750150 Telescope på det.
Jag har letat på nätet men hittar ingen instruktionsbok till det. Jag är nybörjare på det här, och jag antar att det ska finnas nån slags manual om hur man ställer in stativet?
Jag fick också med en motor, för att det ska följa med jordens rotation antar jag, men ingen batterihållare eller sladd, som jag antar ska höra till. Motorn har ett jack där det ska sitta en kontakt med 5 stift. Vet någon hur en sån batterihållare ska se ut, och om det möjligen går att få tag i en sån nånstans?

Och en sista fråga.. Finns det nån lämplig adapter att köpa för kunna sätta en kamera på det för att ta bilder, eller möjligen bara en mobiltelefon?
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Instruktionsbok och batteri till Focus Sirius II ?

Post by Repaterion »

Att sätta kameran på teleskopet (antar att det är DSLR vi pratar om nu) så kolla på tex Astrosweden, där har de ringar för Nikon, Canon, Sony osv denna ring skapar en bayonetfattning till M42 gänga, denna skruvas sedan på fokuseraren. Har du inte gänga på fokuseraren så finns det även en hylsa som man sätter i på samma vis som okular.

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... stemkamera" onclick="window.open(this.href);return false;

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... kaladapter" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessa kanske kan vara det du söker, skaffa en batinov med, dessa gör ditt fokuserande mycket enklare.

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... r-70-400mm" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min F8331 via Tapatalk