Montera Asi1600+EFW+Reducer på SCT (C6)

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Montera Asi1600+EFW+Reducer på SCT (C6)

Post by MartinS »

Hej,

I väntan på att min nya kamera och filterhjul ska hitta vägen till mitt observatorium så har jag börjat fundera på hur jag skall kunna montera den på mina nuvarande teleskop. Har sökt som en dåre men inte hittar mycket information kring hur man ska lösa detta med ett SCT. Jag har försåt att det är viktigt med distansen mellan sensor och reducer. Men tycker det där med olika gängor och standarder på adaptrar etc. är aningen förvirrande. Risken för felköp känns överhängande.

Är det någon här som kan skina lite ljus på detta problemet?

Antar att man vill ha allt gängat så man inte får massa strul med tilt och annat. Hur justerar man i så fall distansen? Teleskopet jag har är ett celestron c6. Känner mig redo att gå upp lite i brännvidd med fotandet nu, så där ligger teleskopet bra till även om det finns tuber som lämpar sig bättre för foto.

Direkta tips på vad man bör köpa välkomnas varmt.

/Martin
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Montera Asi1600+EFW+Reducer på SCT (C6)

Post by Lazze »

Hej Martin,

Är det Celestrons 6,3-reducerare/korrektor du tänker använda? I så fall är den till skillnad mot de flesta andra korrektorer inte värst känslig för avståndet. Det är framförallt en bra reducerare och varierar man avståndet mellan den och kamerasensorn kan man få olika F-tal. Som korrektor är den väldigt begränsad. Den hjälper kanske lite mot sfärisk abberation men koman finns kvar.
Jag använder min oftast kring 90 mm avstånd från sensorn för att undvika för mycket vignettering med min uppställning.

Sen hänger det på vad du har för anslutning på filterhjul och kamera men jag antar att det är T2, dvs M42x0,75 mm gänga? I så fall behövs en T-adapter för SCT-gänga till T2 mellan reducerare och filterhjul och sedan kan du använda T2-förlängare för att anpassa avstånd i övrigt.
T.ex. Baaders som finns i många olika längder: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... are-baader" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag själv föredrar en kortare T-adapter än Celestrons för att lättare kunna anpsassa avstånd mellan teleskop/filterhjul/kamera mha T2-förlängare.

/Lasse
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Montera Asi1600+EFW+Reducer på SCT (C6)

Post by kribba »

När jag skulle adaptera min ASI1600färg till teleskopen skrev jag till Wolfie på TS och fick bra hjälp. Med min C6 var det aldrig nått problem,
däremot med refraktorn var distansen mer kritisk. Min erfarenhet av C6:an är att med en vanlig 6,3 reducer blir bildcirkeln väldigt liten.
Jag har rätt kraftig vinjettering och även lite avlånga stjärnor i sidorna. Värst med APS-C och något bättre med den mindre ASI sensorn.
Har läst mycket om andra korrektorer som Alan Gee och Starizona. Har dock inte funnit ut att nån av dom skulle ge klockrent mycket bättre
resultat.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Montera Asi1600+EFW+Reducer på SCT (C6)

Post by ragge »

Lätt att glömma är ett generellt fenomen som kan uppstå när man tillför en reducerare.
Bildcirkeln som träffar sensorn "spiller" alltid en del ljus utanför sensorn. Med reduceraren installerad "komprimeras" bilden så att sensorn även ser en del av det som tidigare spilldes, och det kan ge problem med onormalt mycket vinjettering och även krökt fokusplan. Allt beror på hur stor "imaging circle" som teleskop-tillverkaren anger - ligger man redan på gränsen här så kommer reduceraren att överskrida den gränsen, och då blir resultatet lidande ffa i hörnen.

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Montera Asi1600+EFW+Reducer på SCT (C6)

Post by MartinS »

Hej och tack för svar.

@Kribba, ja vinjetteringen är väldigt extrem med APS-C som du säger. Men borde ju bli aningen bättre med ASI1600. Har märkt att det går att åtgärda lite med flats men det för med sig mycket brus eftersom signalen är så dålig i hörnen. Antar att jag får leva med att cropa mina bilder lite tills vidare.

Vad jag tycker är värre är tyvärr de interna reflektioner som reduceraren framhäver. Syns lite i denna bild kring running man. http://astronet.se/view_image.php?id=5281&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror att detta går att lösa med lite antireflekterande material, som jag sett att andra använt på just c6.

@Lazze, det är en Celestrons 6,3-reducerare/korrektor. Gängan 42mm som jag kan se det. Så helt enkelt en lite kortare T2 adapter än den jag har idag samt några förlängare i rätt längd så är jag hemma.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Montera Asi1600+EFW+Reducer på SCT (C6)

Post by kribba »

Problem med interna reflektioner har jag faktiskt inte upplevt. Fast jag kör med TS reducer. Möjligt att den har mindre problem med
detta än Celestrons original.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Montera Asi1600+EFW+Reducer på SCT (C6)

Post by Lazze »

Jag kan lägga till att för några år sen köpte jag en Alan Gee och provade den mot Celestrons korrektor med samma stjärnfält och i övrigt samma utrustning. Resultatet blev att med samma bildutsnitt såg de identiska ut. Så jag skickade tillbaka Alan Gee.

Och personligen känner jag heller inte till problem interna reflektioner. Jag har haft problem med det en gång men då berodde det på filtret och inte reduceraren.
Om jag minns rätt har reduceraren tillverkats i mer än ett land och vid någon flytt ansågs kvaliten på korrektorn sämre direkt efter flytten. Men nu talar vi säkert 10 år bakåt i tiden.

/Lasse

Return to “Teleskop allmänt”