Sitter fokuseraren snett eller....

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Sitter fokuseraren snett eller....

Post by gorang »

Jag har nu fått mitt nya TS ONTC 808 teleskop med Starlight Instruments TRUE 3" Feather Touch dual speed focuser.
Ett riktigt stabilt bygge med 5mm tjock kolfibertub och en rejält stabil hållare för både sekundär och primärspegeln.
Problemet jag har eller ser är följande.
Fokuseraren har en roterande funktion där man kan rotera hela fokuseraren 360grader med 3st låsskruvar.
När jag kollimerar med min 2" Howe glatter barlow laser så ändras kollimeringen när jag vrider fokuseraren eller om jag vrider lasern.
Jag har testat lasern på 5m håll och den avviker mindre än en tiondel av laserpunktens diameter
När jag tar ut sekundärspegeln och kollar i botten av röret så rör sig laserpunkten ca 1mm i cirkel när jag roterar fokuseraren. Då pekar även fokuseraren rakt upp så inga onödiga tilt problem.
Visst är det så att även om fokuseraren sitter snett i röret så borde laserpunkten ligga still vid rotation.
Det ser ut som om innerröret i fokuseraren skulle tilta lite eller har jag missat något.
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Sitter fokuseraren snett eller....

Post by gorang »

Är det ingen som har erfarenhet av fokuserare?
Brukar det gå att justera det inre röret?
Det finns justerskruvar men det verkar bara vara för trögheten i fokuseraren.
Jag lade ett papper under kollimeringslaserns ena sida och då blev det betydligt bättre. Så något är det som är snett.
Det kan ju också vara 3" till 2" adaptern, fast den är ju fastgängad i fokuseraren så det är långsökt
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sitter fokuseraren snett eller....

Post by Bengt »

Mest för att utesluta felkällor
Nu har du en bra laserkollimerare men har du uteslutit att den verkligen är alignad rätt

Carlin beskriver bra dilemmat med laser kollimering . Jag kör med både Cheshire o laser .
http://www.micosmos.com/enlaces/collima ... _Laser.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Sitter fokuseraren snett eller....

Post by gorang »

Jag har alignat den och den avviker max 2mm på 2.5m avstånd vilket gör ca 0.2 mm på tubväggen 265mm från lasern.
Och det är ungefär vad jag mäter upp när jag roterar själva lasern i fokuseraren.
När jag däremot roterar fokuseraren blir det mer än 1mm avvilelse vid ett varvs rotation.
Det gör ganska mycket på kollimeringen, och cirkeln som man ser i barlow lasern förflyttas minst 2mm i sidled vilket förmodligen är för mycket för att det skall vara bra.
Det kanske inte är meningen att man skall rotera fokuseraren sedan man kollimerat teleskopet.
Ska kolla med TS Optics imorgon. Alternativet är då att köpa en roterare och hoppas att den är stabil utan att ge flex vid rotation.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Sitter fokuseraren snett eller....

Post by Tannerswe »

På mitt teleskop har jag en sådan här justerare innan fokuseraren så att jag kan justera in så att man ligger helt centrerat. Borde finnas liknande som skulle passa ditt system.

https://www.astronomics.com/focuser-col ... 20075.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Teleskop allmänt”