Celestron C102 f/10

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Celestron C102 f/10

Post by Lasse »

Jag har nu haft lite möjligheter att testa min nya Celestron C102 f/10 refraktor. Det är en ren akromat med allt vad som det medför. Bra kontrast, skarpa stjärnor men en hel del färgfel när man fotograferar starkare stjärnor. Beroende på objekt så kan man mer eller mindre bildbehanlings- mässigt plocka bort färgfelet. Om det finns nebulositet inlandad så är det betydligt svårare.

Skärpan och kontrasten är bra, betydligt bättre än i de två andra, kortare, tuberna (Skywatcher ED80 och Zenithstar 80). Tyvärr har vädret inte varit det allra bästa. Mycket disighet och låg gränsmagnitud har gjort att det inte funnits möjlighet att testa tuben fullt ut.

Med alla tre tuberna monterade på min LXD-75 och den långa C102.an påverkar inte så mycket. Balansen är fortfarande bra och monteringen är, trots att tubpaketet väger totalt 11 kg, stabil även för astrofoto.

C102 är ett bra teleskop för visuella observationer, men kommer lite till korta vid fotografering. Visst färgfel och lång fokallängd i förhållande till öppningen gör att exponeringrna får bli lite längre.

Så, skulle jag köpt en C102 för fullpris? Nä, det skulle jag nog inte göra, utan passa på att skaffa en begagnad, som jag gjorde, för ungefär halva priset. Det kanske har att göra med att jag inte är en visuell amatör i första hand eller speciellt intresserad av planeter och månen. Är man det, då kan det nog vara värt ett fullprisköp på ca 2.500:-. Min tub kommer sannolikt att med tiden föräras mina två astrobarn för mån- och planetstudier.

Nedanstående försök på M33, som förvisso inte är något lätt objekt från en ljusförorenad himmel utan filter, visar ett det trots allt fungerar att fotografera DSO med C102:an. 30 minuters exponering.

Image
Hälsningar

Lasse