Har någon testat detta teleskop från TS

Allmän diskussion om teleskop.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Jonas »

gorang wrote:Ja jag är lite skeptisk till deras affärsmetoder.

Svaret jag fick när jag klagade på dammet var att det ju inte är luft eller vattentät och när dom skickar det så är det rent.
Misstänker att man inte blåst teleskopröret rent från damm innan man monterat objektivet.
/Göran
Göran,

Bilden visar på alldeles för mycket damm! Det är inte acceptabelt på en APO-triplett!!
Hade det varit ett 2000:- -teleskop, hade jag kanske kunnat acceptera det men inte på ett 20.000:- - teleskop!!

Jag hade krävt att de skulle ta teleskopet i retur OCH betala frakt och emballage (om du inte har det kvar).

Jag förstår det inte riktigt. Jag har köpt ganska mycket av dem och alltid känt mig väl bemött men du kan samtidigt hälsa att, med era två historier (Ragnar och din), kan de fortsättningsvis känna sig rökta på fler affärer från min sida. Troligtvis andra som läser om detta.
Bättre då att köpa från Stjärnhuset i Kivik, Ganymedes i Holland eller direkt från tillverkaren, exempelvis, William Optics.

Hoppas det löser sig på, ett för dig gynnsamt sätt!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by kribba »

Hmm... intressant det ni skriver. Jag har mest köpt "smågrejer" från dom hittils. Dyrast var väl reducern till refraktorn. Hittills har jag varit
imponerad av tillmötesgående och snabb leveranstid. Men detta gäller ju inte en lagerhylla artikel x. Tycker inte heller dina bilder på
teleskopet känns helt ok. Klaga!
Mailade med dom i veckan om astro kamera, fick tillbaka lite mer stressade/korta svar än jag fått tidigare. Kanske säljer för mycket nu och
inte hinner upprätthålla kvaliten längre.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by ragge »

Jag tycker också att det verkar vara oacceptabelt smutsigt på frontlinsen. Men om det ser ut att vara ytligt och lätt att ta bort så hade jag nog ändå gjort det i stället för allt besvär med att returnera och sedan skaffa nytt från annat håll (som också kan krångla). Trots allt kommer frontlinsen att se hemsk ut efter en tids användning (men går bra att göra rent).
Du kommer till att börja med få betala returfrakten själv (och då sker ev fraktskador på ditt ansvar), sedan skall de göra en bedömning om det var fel från leverans. Om de inte tycker att det var det så får du inte tillbaka fraktkostnaderna - men det kan däremot ev bli avdrag för slitage om de tycker att de hittar något fel som inte beror på dem.

Jag har köpt mycket där under åren utan problem. Men första gången, för c:a 4 år sedan, köpte jag en Ioptron EQ25 montering som var så tydligt begagnad att man häpnade. Kraftiga repor på motviktsstången och dito på lackeringen av "sadeln" där vixenskenan spänns fast. Sedan saknades säkringsskruven till motviktsstången. Tog bilder och mejlade, sedan fick jag en förbetald frakt-voucher och allt gick smärtfritt. Fast nästa köp av montering (HEQ5 Pro i stället) gjorde jag på Stjärnhuset.

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Martin F »

Helt oacceptabelt med så mycket damm! Det där lär till och med synas i bild under ogynnsamma förhållanden. Plus att andrahandsvärdet blir sämre.


Skickat från min E5823 via Tapatalk
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by gorang »

Det verkar lösa sig med dammet på objektivets insida.
TS skickade en retur fraktsedel så jag skickar tillbaka det så får jag hoppas att det är ok när jag får det tillbaka
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Jonas »

Hej Göran,

Skönt att höra at de tagit sitt förnuft tillfånga och vill hjälpa dig.
Se bara till att de kollimerar teleskopet noggrant efter att ha tagit ur frontlinsen ur cellen!

Glad Påsk!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt