Reservplan vid dåligt väder

Allmän diskussion om teleskop.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by ThomasK »

T. ex. här kan du se hur Keplerfälet är orienterat på himmeln. Sensorerna är inte orienterade i nord/syd-riktning utan har nästan 45 graders vridning. Så det är naturligt att din bild får denna vridning också. Spegelvändningen har du fått bort nu.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Thomas,

Länken ?

Men bra för då stämmer allt nu, måste ju veta i grunden hur bilderna skall justeras för det blir kanske inte alltid så att man har något att jämföra med. Men lite märkligt att jag inte hittar den informationen i Fits headern.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Hans Bengtsson »

Det är väl nästan alltid så, att saker man har gjort många gånger tycker man är enkla. Övning ger färdighet.

Det här fallet var enkelt att lösa, ur min synvinkel. RA och DE för Kepler-bildens mittpunkt fanns angivna i anslutning till bilden, liksom synfältets storlek. Det var bara att hämta hem en DSS-bild för dessa koordinater och med samma synfält.

Jag visste ju då hundraprocentigt att de två bilderna täckte (nästan) precis samma fält. Men spegelvändningen syntes omedelbums, och jag förstod också att bilden "låg ner". För säkerhets skull hämtade jag hem Kepler-bilden till egen dator, och använde Paint för att vända på höger-vänster samt rotera 90 grader. Allt stämde då som väntat, förutom att norr inte blev exakt uppåt genom 90-graders-rotationen.

Aladin-bilden: Jag visste ju att denna bild var korrekt orienterad, men jag visste inte RA och DE för centrum. Eftersom bilden uppenbarligen omfattade ett delvis annat område av himlen än DSS- och Kepler-bilderna, så kollade jag på galaxen och stjärnorna intill galaxen och såg att dessa stämde med DSS och Kepler.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by ThomasK »

AstroFriend wrote:Hej Thomas,

Länken ?

Men bra för då stämmer allt nu, måste ju veta i grunden hur bilderna skall justeras för det blir kanske inte alltid så att man har något att jämföra med.

/Lars
Klicka på "här", gjorde den som länk.
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Peter R »

De gånger jag har läst in POSS-plåtar så har jag konstaterat att de har en liten tilt sinsemellan.
Exempelvis POSS II plåtarna i rött och blått centrerade på M1 uppvisar en tilt på 0,23° vilket är långt ifrån försumbart.
Det förefaller något märkligt eftersom bilderna är digitaliserade och borde då enkelt kunna orienteras identiskt och korrekt.
Dessutom används de ofta som referenser men med en relativt stor osäkerhet beträffande exakta koordinat.

Övre vänsterhörnet på blå och röd-plåtarna, centrerade på M1.
dss_RED-BLUE.gif
/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Thomas,
Det var en pytteliten länk! Men perfekt, syns ju tydligt hur norrvinkeln är förskjuten. Den bilden måste ju funnits med på någon av alla de sidor jag studerat, men tog det så självklart att orienteringen måste vara gjord efter koordinat axlarna.

Hans,
Jag hade ju koordinaterna också och fick fram galaxen på bild, men inte var det så självklart hur det hörde ihop, tyckte min första tolkning passade ihop jättebra :-)

Peter,
Samma här, på alla de plåtar jag testat har jag fått gjort en affine align för att hantera rotationen. Jag antar de gör så för att de inte vill vrida på plåtarna digitalt eftersom de då interpolerar datat och förstör det. Att rent fysiskt vrida plåtarna in i rätt vinkel är nog för tidsödande och blir ju ändå aldrig exakt. Det finns i headern data om distorsion och vinkelfel dock.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej,
Jag läste på om AstroImageJ och fann man kunde aktivera en funktion vid visning av bilder. Det är en orienterings indikator, pilar som visar hur norr och öst är riktade relativt x och y axlarna. AIJ hämtar information från fits headern. Visar också mycket riktigt att de är vridna omkring 45 grader. Den funktionen kommer vara till stor hjälp framöver. Alla tre programmen jag använder visar fitsfiler i olika riktningar, dessutom beroende på hur sensorn läser ut informationen kan ytterliggare orienteringsförändringar förekomma.

De här databaserna öppnar ju enorma möjligheter att vara astroaktiv även under sommaren. Har massor av vaga ideer i huvudet som jag skall utveckla vidare på vad man kan göra med detta.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Robert Habolin »

ja vad säger man.. här har man köpt ny utrustning för en halv årslön o så har det varit molnigt i ca 3 månader här nu. galet frustrerande. har fått ihop 1.5 h HA sen i januari. enda klara natten spenderade jag med att få autofokus att funka. Vilket tyvärr inte är hundra än.. Tuben är nästan imponerande känslig för fokus. 1-3 ticks bort ( alltså finare justering än vad jag nästan kan se att fokus rör sig ) kan vara skillnad på perfekta stjärnor till äggformade. och varken Maxim eller fokusmax är SÅ noggranna. Diffar lite varje gång.

Så om nån har nått bra tips på annat fokusprogram ( då menar jag verkligen high end stuff ) som kan funka så hojta! Kollar på TheSkyX men är ju lika dyrt som Maxim i full utgåva, så måste ju vara bättre if so..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Robert,
Jag tror det du skrev hörde till en annan tråd jag skrivit. Men visst är det lite obehagligt vad lite man får ut för alla pengar och tid man lägger ned på detta.

Men angående fokusen så kanske det är lite mer lättlösligt.

Jag skissade på detta:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... point.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Man tar en serie bilder och kör bara fokusen åt ett håll, från mätningar får man fram en kurva där man söker minima. Ivo med APT fann det intressant och jag gav lite tips på hur C++ koden kan se ut, han skrev att han skall implementera det lite längre fram i sitt program. Vad mer som skulle behövas är att man mäter på mer än en stjärna så statistiken blir bättre med mindre variationer.

Du kan ju testa en gång och mata in värdena manuellt. Temperaturen får bara inte hinna ändra sig för mycket om det skall bli bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by kribba »

Jo håller med er om hur lite tid man får ut för satsade pengar. Skrämmande att det bara är drygt 3 veckor kvar till sommartid, sen går det snabbt
utför med säsongen. I går kväll var det ju fint över Stockholm. Får hoppas på några till kanon kvällar i mars.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by micke187 »

kribba wrote:Jo håller med er om hur lite tid man får ut för satsade pengar. Skrämmande att det bara är drygt 3 veckor kvar till sommartid, sen går det snabbt
utför med säsongen. I går kväll var det ju fint över Stockholm. Får hoppas på några till kanon kvällar i mars.

Ja denna säsong har verkligen varit dålig. Nästan hela januari och nu februari som brukar va fina har bestått mestadels av moln.. Känns som sagt tungt när man lagt ut en bra summa på hobbyn till denna säsong också..
Får hoppas vädret på kommande VSP är bra iaf.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Robert Habolin »

@lars

Det var rätt tråd, mest angående det dåliga vädret.. som bara fortsätter. helt sjukt hur mycket det snöar här på Öland. och inte en enda klar natt på månader.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop