Reservplan vid dåligt väder

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Vilka roliga problem du har, måste ta fram traktorn för att utöva astronomi hobbyn :-)

Om det är stor offset på sökaren relativt huvudtuben så får man problem om polinställningen inte är korrekt. Bilden kommer rotera med vridnings centrum utanför bild. Då bättre om båda tuberna pekar mot samma mål. Atmosfärens refraktion tror jag inte man behöver bekymra sig om med ett teleskops smala bildvinkel.

Fast o and sidan, om man har ett stort maffigt objekt i centrum så drunknar kanske ev guide stjärna i detta, i varje fall blir S/N sämre och därmed sämre ur guide synpunkt. Jag har min guide tub något vid sidan om huvudteleskopets centrum, ungefär som när jag hade off-axis guider. Jag skall dock förstärka fästet till guidetuben då flexet blivit väl stort.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Tony »

Jag väntar tills det slutar snöa sen ska ju traktorn fram i alla fall. Men snöhögen är nog rätt massiv och hård så det kan bli problem även för traktorn.
Senaste prognosen säger fri himmel i morgon kväll, så det är bara att hålla tummarna.

Det jag satte dit igår var 2 gängade stänger (m4) med justermuttrar. Dom är fästade bak på teleskop respektive sökare. Jag får lossa på en av sökarens tubringar och palla i mellan vid behov. Lär väl även förhindra ev. flexrörelse dom emellan (om det fanns någon).

Min stora sökartub (6" spegel) har gjort att jag aldrig någonsin saknat guidestjärna. Så det problemet är nog försumbart.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Med spegelteleskop brukar det bli problem med flex eftersom speglarna alltid sitter lite lösa för att kunna röra sig, får ju inte spänna i dom. Även linserna i en refraktor måste rimligen vara lite löst monterade, men kanske inte i samma grad. Värst är väl Schmidt Cassegrain teleskopen med sin rörliga huvudspegel.

Jag har jobbat vidare med POSS-I datat. M13 och M31 är nu klara. M31 är mäktig med sitt 2 x 2 graders fält.

Ta gärna en titt och njut:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/sci ... alaxy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nästa gång blir det M42, Orion nebulosan, där skall jag göra lite annan typ av bildbehandling om det går som jag tänkt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Tony »

Ja M31 jämte M42 är höjdarna i höjden.

Jag har M31 som väntar. Men för att få med hela måste det bli en mosaik. Den här bilden på M31 är tagen i fjol och har sina brister.
Det är 2 bilder, eller rättare sagt en massa bilder där motivet är förskjutet på halva galaxen och istället utnyttjat DSS "mosaik".
Eftersom norr och syddelen fick olika mycket tid så blev omöjligt att få till en osynlig övergång.
Dessutom fick dom centrala delarna dubbelt så mycket ljus.
Jag ska ta nya bilder, 3 separata sekvenser och stacka var för sig. Sen sätter jag i hop dom i PS i olika lager.
-Jag har även bättre kamerautrustning nu.

Bilden på månen är ca 20 delbilder (film) med astrokameran, stackat var för sig. Sen hopmontering i olika lager.
-Tyvärr saknas en bit-
Attachments
M31 mosaik.jpg
måmmosaik kopiera.jpg
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Andromeda galaxen ser jättefin ut. Du skulle kunna prova Hugin för att stitcha ihop de 3 olika delarna. Jag tror det klarar 16-bit tiff numera, i varje fall raw, var länge sedan jag provade. Hugin är ganska bra på maskera skarvarna och få bort vinjettering, kan ju vara värt ett försök.

Jacket i Månen ökar spänningen. Ser ut som hangaren i Battle Moon i Star Wars.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Som jag nämt i andra trådar har jag nu gett mig på lite modernare data, 2000-tals teknik med ccd sensorer, dessutom flyttade jag upp i rymden.

Det är det berömda Kepler teleskopets data jag jobbar med. Det var ganska knepigt att få fram hur man kommer åt raw bilderna från det.

Teleskopet är faktiskt ganska likt Schmidt teleskopet på Mount Palomar med POSS plåtarna.

Jag har kommit så långt att jag har en serie bilder under dess första fyra års verksamhet. Det är femsekunders exponeringar som redan i satelliten är stackade till 26 minuter och en uppsättning sparas en gång i månaden och skickas ned. Det är sparat i 32 bits floating point så det dynamiska området år enormt. 45 bilder har jag uppdelat på 84 sensorregioner på ca 1100*1000 pixlar vardera. En sådan region är nära klar, blir ju mer komplicerat av att satelliten roterar nittio grader en gång i kvartalet. Ett område blir då fördelat på fyra olika sensor areor. Där står jag nu och skall rotera de bilder som behövs och paras ihop med rätt sensor.

Från detta matrial kan jag nu göra många olika delprojekt. Det första blir att göra en vanlig stackad tjugotimmars hög dynamik deepsky. Men jag kan också få fram fyra års variabel statistik på stjärnor. Ytterliggare en sak som också föreslagits här är att blinka olika plåtar mot varandra för att se om det finns några förändringar, till ex asteroider eller annat snabbrörligt. Ja det går ju att hitta på hur mycket som helst ur detta matrial, tänk inga moln, det är ju rena julafton!

Våglängdsområdet sträckar sig över det synliga och lite till. Luminansbilder alltså och man lär kunna se riktigt djupt, vi får se vilken magnitud gränsen kommer gå vid.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej,
Här sitter man som klistrad framför datorn och löser problem på hur man skall hantera data. Ja det är nästan så man hoppas på att det skall vara molnigt så man kan koncentrera sig på detta.

Nu är det så långt kommit så första bilden kan presenteras från Kepler teleskopet i min tappning:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/sci ... -data.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Se längst ned på sidan.

Nu har jag lagt upp själva grund strukturen på hur hanteringen skall ske av datat. Med hjälp av makron hoppas jag kunna förenkla detta framöver så det inte behöver ta dagar för en enda bild.

Nästa steg blir att göra en stackad bild och sedan lite studier på datat. Blir ett helt annat tänk vid bild processingen när man inte behöver bekymra sig om ljusföroreningar. Däremot kommer kosmisk strålning ställa till det. Men tror jag ganska enkelt kan lösa det också.

Det vore roligt om någon annan har en bild över samma område att jämföra med. Totala bildfältet är ca 10 x 10 grader medans en sensor som är fallet i min bild är ca 1 x 1 grad. Känns lite märkligt att detta stora en meters teleskop levererar samma bild vinkel som mitt 150 mm objektiv.

Jag gjorde ett tillägg till kalkulatorn på hemsidan så ni kan räkna om RA från decimal grader till mer normala RA i timmar:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... sions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by ThomasK »

Har du tittat på Keplerbilderna i utkanten av bildfältet? De sparade in på coma-korrektorn när de konstruerade rymdteleskopet. :D På de bilder av Tabby's star jag analyserade såg stjärnorna ut som små kometer. Vid fotometrin är nog detta ändå inget problem, bara skevheten i bilden är konsekvent.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Thomas,
Jag kommer nog hålla mig till de 4 centrala sensorerna, redan det kommer ta tid att arbeta sig igenom. Ikväll tänkte jag göra klart de sista delarna för att kunna stacka ihop de bilder som är insamlade under 4 år. Kanske kan bli klar ikväll.

Nästa steg är att göra analys för att studera variabler.

Inte bara koman sprider ut ljuset över flera pixlar, de har medvetet satt den lite ur fokus för att kunna göra mätningarna lite noggrannare.

När jag är klar med Kepler tänkte jag gå över till något med multispektrala data.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Hans Bengtsson »

Hej Lars!

"Det vore roligt om någon annan har en bild över samma område att jämföra med."

Du kan hämta hem sådana bilder via DSS Plate Finder:

https://archive.stsci.edu/cgi-bin/dss_plate_finder" onclick="window.open(this.href);return false;

Välj önskat centrum på bilderna, i detta fall 192142.48+433728.9 (J2000.0), och utsnittet 60x60 bågminuter (som är maximala tillåtna utsnittet). Du har flera olika filformat att välja bland, och ett antal olika bilder.

Nedan har jag klistrat in bilden från Quick-V Northern från 23 maj 1982. Bilden har norr uppåt och väster åt höger, dvs standardorientering, icke spegelvänd.

För att illustrera hur många Kepler-variabler som är kända i området har jag lagt in en karta som bara innehåller de ljusaste...

mvh
Hans Bengtsson
192142.48+433728.9.png
Keplervariabler.png
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Hans,
Jag tänkte kanske mer på bilder som man tagit själv att jämföra med.

Men nu sätter du verkligen myror i huvudet på mig. Menar du att min bild är spegelvänd på Kepler datat?

Om jag identifierat mig rätt på den bilden du lagt upp så tycker jag att din bild skall rotera en aning medurs och sedan vändas upp och ned.

Den bild jag har på min sida ser exakt ut som den som Aladin programmet visar. Norr upp (mot polstjärnan) och East till vänster. Tänker mig då att objektet står i söder.

I den kartan du skickade med kan jag inte riktigt orientera mig, söker efter NGC 6792 men hittar den inte.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Hans Bengtsson »

Hej!
Din bild är dels roterad ca 90 grader, dels spegelvänd. Om du vänder din bild korrekt så blir allt enkelt att identifiera.

Jag misstänker att det fel du gör är att du kanske inte tänker på att ett objekt med koordinaterna (x, y) normalt måste plottas med koordinaterna (-x, y) för att kartan inte ska bli spegelvänd. Detta för att RA ökar åt vänster om du har norr rakt uppåt. Varför din karta dessutom är roterad vet jag inte, men det har kanske att göra med att originalet inte har norr rakt uppåt utan åt sidan.

Men det är i första hand spegelvändningen som bör åtgärdas. Nordriktningen har mindre betydelse, det är ju bara att betrakta kartan från ett annorlunda håll. Dock är det vanligaste att man i sådana fall med hjälp av en pil anger nordriktningen i anslutning till bilden. Allting som har med identifikation att göra förutsätter att man vet hur kartan är orienterad, och hur stort utsnittet är. Annars kan man få hiskeliga identifikationsproblem helt i onödan.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Hans,

Jag vet inte, men är det 1:a april idag eller?

Gjorde en skärmdump på hur Aladin visar NGC 6792 med omgivning. Tydligt markerat i bild att norr är uppåt och öster åt vänster. Exakt så som min Kepler bild är orienterad.
Aladin NGC 6792.jpg
Vad är det jag missar eftersom vi får det så olika?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Hans Bengtsson »

Aladin visar förstås korrekt orientering, precis som DSS Plate Finder och AAVSO. Men jag tror att du missar fältet som sådant. Galaxen NGC 6792 ligger nere till höger på DSS-bilden, och uppe till vänster på Aladin-bilden. Möjligen tänker du att den ljusa stjärnan nere till vänster på DSS-bilden är samma ljusa stjärna som finns nere till vänster på Aladin-bilden? Men det är en annan stjärna. De två bilderna visar i huvudsak olika stjärnfält även om galaxen finns med på båda.

Din Kepler-bild är definitivt spegelvänd, om man vrider den så att norr pekar uppåt så ligger öster åt höger på den bilden.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Hans,

Du är då en riktig stjärnkarteräv, ser nu också att det stämmer bättre om jag ändrar orienteringen efter mycket stirrande på skärmarna. Roterar 90 grader medurs och vänder sedan upp och ned på bilden. Säg nu att du också tycker det ser rätt ut :-)

http://www.astrofriend.eu/astronomy/sci ... pos41.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är dock två saker som jag måste fundera på med detta.

Först varför blir det så?
Läser på en gång till om sensorerna, det är 42 st 2k x 1k sensorer, men sedan är det också så att de har fyra olika utläsningskanaler. Det visste jag redan och såg också att orienteringen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Men beroende på vilken utgång som den läser ut via så kan man för vissa orienteringar få både den upp och ned samt spegelvänd förutom rotationen, man kan se det som att sensorn läses ut i omvänd ordning för två av utgångarna samt upp och ned för två. Stacken jag gjort kom ju från 4 olika sensorer eftersom satelliten roterat mer än 4 gånger i 90 grader steg.

För det andra, varför stämmer det inte exakt med 90 grader för att få norr uppåt?
Här skulle ju bilden behövas rotera 20 grader medurs. Jag utgick från att sensorerna var orienterade längs RA och DEC, gör kanske något tankefel här, men kan inte se i Fits headern något om en udda orientering.

Jag får läsa igenom den noggrannare en gång till, här är den som finner sådant här intressant, sensor area 43 utläst i position 41 för den single bild ni ser här:

SIMPLE = T /
BITPIX = -32
NAXIS = 2 /
NAXIS1 = 1132 / length of first array dimension
NAXIS2 = 1132 / length of second array dimension
INHERIT = T / inherit the primary header
EXTNAME = 'MOD.OUT 13.3' / name of extension
EXTVER = 1 / extension version number (not format version)
TELESCOP= 'Kepler ' / telescope
INSTRUME= 'Kepler Photometer' / detector type
CHANNEL = 43 / CCD channel
SKYGROUP= 41 / roll-independent location of channel
MODULE = 13 / CCD module
OUTPUT = 3 / CCD output
TIMEREF = 'SOLARSYSTEM' / barycentric correction applied to times
TASSIGN = 'SPACECRAFT' / where time is assigned
TIMESYS = 'TDB ' / time system is barycentric JD
MJDSTART= 55062.80492724 / [d] start of observation in spacecraft MJD
MJDEND = 55062.8253608 / [d] end of observation in spacecraft MJD
BJDREFI = 2454833 / integer part of BJD reference date
BJDREFF = 0.00000000 / fraction of the day in BJD reference date
TIMEUNIT= 'd ' / time unit for TIME, TSTART and TSTOP
TSTART = 230.30814457 / observation start time in BJD-BJDREF
TSTOP = 230.32857813 / observation stop time in BJD-BJDREF
TELAPSE = 0.02043356 / [d] TSTOP - TSTART
EXPOSURE= 0.01881185 / [d] time on source
LIVETIME= 0.01881185 / [d] TELAPSE multiplied by DEADC
DEADC = 0.92063492 / deadtime correction
TIMEPIXR= 0.5 / bin time beginning=0 middle=0.5 end=1
TIERRELA= 5.78E-07 / [d] relative time error
INT_TIME= 6.019802903270 / [s] photon accumulation time per frame
READTIME= 0.518948526144 / [s] readout time per frame
FRAMETIM= 6.5387514294144005 / [s] frame time (INT_TIME + READTIME)
NUM_FRM = 270 / number of frames per time stamp
FGSFRPER= 103.7897052288 / [ms] FGS frame period
NUMFGSFP= 58 / number of FGS frame periods per exposure
TIMEDEL = 0.02043356 / [d] time resolution of data
DATE-OBS= '2009-08-19T19:19:05.713Z' / TSTART as UTC calendar date
DATE-END= '2009-08-19T19:48:31.173Z' / TSTOP as UTC calendar date
BTC_PIX1= 536.0 / reference col for barycentric time correction
BTC_PIX2= 567.0 / reference row for barycentric time correction
BUNIT = 'electrons/s' / physical units of image data
BARYCORR= 3.2173290E-03 / [d] barycentric time correction
BACKAPP = F / background is subtracted
DEADAPP = T / deadtime applied
VIGNAPP = T / vignetting or collimator correction applied
READNOIS= 81.340956 / [electrons] read noise
NREADOUT= 270 / number of read per cadence
TIMSLICE= 3 / time-slice readout sequence section
MEANBLCK= 712.0 / [count] FSW mean black level
RADESYS = 'ICRS ' / reference frame of celestial coordinates
EQUINOX = 2000.0 / equinox of celestial coordinate system
WCSAXES = 2 / number of WCS axes
CTYPE1 = 'RA---TAN-SIP' / Gnomonic projection + SIP distortions
CTYPE2 = 'DEC--TAN-SIP' / Gnomonic projection + SIP distortions
CRVAL1 = 290.4270332951626 / RA at CRPIX1, CRPIX2
CRVAL2 = 43.62477196987887 / DEC at CRPIX1, CRPIX2
CRPIX1 = 533.0 / X reference pixel
CRPIX2 = 521.0 / Y reference pixel
CD1_1 = -0.0006049212130908 / Transformation matrix
CD1_2 = 9.24529940519223E-4 / Transformation matrix
CD2_1 = 9.24205928477232E-4 / Transformation matrix
CD2_2 = 6.045236346235926E-4 / Transformation matrix
A_ORDER = 2 / Polynomial order, axis 1
B_ORDER = 2 / Polynomial order, axis 2
A_2_0 = 6.869565460548225E-7 / distortion coefficient
A_0_2 = 1.897341600649E-07 / distortion coefficient
A_1_1 = 5.00985897365141E-7 / distortion coefficient
B_2_0 = 1.366338699601E-07 / distortion coefficient
B_0_2 = 6.617267646789239E-7 / distortion coefficient
B_1_1 = 5.836798088991425E-7 / distortion coefficient
AP_ORDER= 2 / Inv polynomial order, axis 1
BP_ORDER= 2 / Inv polynomial order, axis 2
AP_1_0 = 1.502165579973588E-6 / inv distortion coefficient
AP_0_1 = 1.702811510504E-06 / inv distortion coefficient
AP_2_0 = -6.824381102306E-07 / inv distortion coefficient
AP_0_2 = -1.906348934179E-07 / inv distortion coefficient
AP_1_1 = -4.962594663184E-07 / inv distortion coefficient
BP_1_0 = 1.385222109772E-06 / inv distortion coefficient
BP_0_1 = 1.123588825573629E-6 / inv distortion coefficient
BP_2_0 = -1.455240953662E-07 / inv distortion coefficient
BP_0_2 = -6.680227224654E-07 / inv distortion coefficient
BP_1_1 = -5.936497069691E-07 / inv distortion coefficient
A_DMAX = 0.39907265891224597 / maximum distortion, axis 1
B_DMAX = 0.43605644914430286 / maximum distortion, axis 2
WCSNAMEP= 'PHYSICAL' / name of world coordinate system alternate P
WCSAXESP= 2 / number of WCS physical axes
CTYPE1P = 'RAWX ' / physical WCS axis 1 type CCD col
CUNIT1P = 'PIXEL ' / physical WCS axis 1 unit
CRPIX1P = 1 / reference CCD column
CRVAL1P = 0 / value at reference CCD column
CDELT1P = 1.0 / physical WCS axis 1 step


Tack för hjälpen Hans, är det något som jag tycker är svårt så är det just att känna igen bilder med stjärnkartor. Speciellt då när de är vända i någon riktning. Kan sitta i timmar o stirra, gissa om någon här gillar plate solver programmen :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;