Newtonteleskop = frustration!!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Newtonteleskop = frustration!!

Post by Zeke Varg »

Jag är nöjd med min GSO 10" Newton när objektet som skall studeras eller fotas väl är på plats i Okularet. Men vägen dit brukar följas av svordomar och frustration. Det som jag finner mest enerverande är okularets och sökarens position i förhållande till hur man själv står placerad. Detta är ju för att det är just ett Newtonteleskop. För att kunna titta i sökaren eller okularet måste hela burken vridas. Det måste man naturligtvis acceptera då konstruktionen är sån, men när jag roterar burken så blir det alltid att burken skruvas neråt, eftersom burkens är som tyngst nertill så skruvar sig hela burken i riktning mot marken, vilket sätter hela balanseringen är spel. Eftersom burken väger närmare 15kg, beroende på utrustning så krävs det viss muskelkraft för att dra tuben i rätt läge, vilket kan leda till att man råkar rubba hela monteringen ett par centimeter.

Så ni som kan manövrera ett stort Newton i sömnen, har ni nåt praktiskt tips på hur man skall få burken att glida smidigt i teleskopringen, utan att burken vill skruva(glida neråt? Jag funderar på om det kan vara en idé att borra några hål i burken som jag sen med skruv och mutter skapar ett stopp så att burken inte kan dras sig neråt. Nackdelen med detta är ju att burkens balansläge varierar ju beroende på om man har kamera eller annan utrustning i fokalröret.

Att sen använda sökaren brukar leda till flera svordomar, i synnerhet när jag skall söka högt upp mot natthimlen. När jag senast var ute så tänkte jag att jag skulle försöka fota Andromedagalaxen. Jag har alltid med mig en vanlig fälkikare på 7x50 för att lokalisera objektet visuellt. Hittade galaxen utan problem. Men med burkens sökare var det en helt annan nöt att knäcka, då M31 läge var i närheten av Zenit. Trots att jag försökte grovrikta burken så lyckade jag aldrig hitta galaxen med Sökaren. Mjölksyra och nackspärr satte stopp.

Så för att underlätta att hitta objekten som stor högt på natthimlen så funderar jag på om jag kanske skall investera i en ny sökare.
Jag funderar på om det är lättare att använda en rödpunktssökare? Jag har ingen som helst kunskap om dessa men är inte poängen med dessa att man ser himlen som den är utan att man är begränsad av synfältet som den ordinarie sökaren har? Ett annat alterantiv kanske kan vara att införskaffa en sökare med diagonal? Då blir ju nacken glad, men det kanske blir än mer förvirrande att lokalisera objektet när blicken inte är riktad mot det man söker? Dessutom så är väl utbudet med sökardiagonaler lite begränsat. Någon som har erfarenheter av olika sökare till Newtonburkar?
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Newtonteleskop = frustration!!

Post by Docerland »

Hejsan!
Ett tips är att använda en extra tubring vilket gör att man kan rotera skopet utan problem. Såg detta trick i ett clipp på den engelska siten ”astronomy shed”
Erland
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Newtonteleskop = frustration!!

Post by ragge »

Lägg lite skyddstejp runt ett sådant här, och du har ett billigt spännband som stoppläge :
https://www.clasohlson.com/se/Slangkl%C ... nd/30-7639

Ett rödpunktsikte är väldigt lättanvänt, men kan ibland hamna så att en normal nacke inte fixar det. Då kan en lösning vara att ha dubbla fästen (eller dubbla sikten) för detta, så att du kan flytta det så det blir mest lättåtkomligt. Kan vara lite trickigt att "kollimera" de båda fästena så att siktet visar rätt på båda positionerna dock.

Ett annat alternativ vore om du kan få tag på någon billig usb-kamera att ha som sökare. Eller om du skaffar en PoleMaster kanske du kan ha dubbla fästen för den, och använda den till båda delarna.

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Newtonteleskop = frustration!!

Post by Hans Bengtsson »

Med en vinklad sökare slipper du nackspärr. Se bara till att den inte ger spegelvänd bild. Till en 10-tummare passar 9x50 bra. Denna är förmodligen OK:

https://astro.astrosweden.se/sv/article ... tvand-bild" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är förstås lite svårare att snabbt sikta rätt med en vinklad sökare än med en rak sökare, men vid obs nära zenit är det en olägenhet man får ta. Bättre det än ryggskott.

En god lösning kan vara att man på teleskopet har både en rak sökare (för obsar under ca 60 grader altitud) och en vinklad sökare (för obsar närmare zenit). Det skulle jag ha ifall jag inte redan hade löst problemet. Balkongtaket hindrar under alla omständigheter obs nära zenit. Därför behöver jag ingen vinklad sökare.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Newtonteleskop = frustration!!

Post by Torbjörn »

Jag har själv haft en del funderingar kring detta eftersom jag har pysslat med att hänga en newtontub på ett ekvatoriellt stativ och min lösning blir att sätta ett extra sökarfäste på andra sidan tuben räknat från det nuvarande fästet så att jag kan använda tuben med okularet antingen pekande åt höger eller vänster och flytta siktet om så krävs.

Ett alternativ till rak + vinklad sökare är rödpunktsikte + vinklad sökare. Du ser på bilden här hur de sitter: Rödpunkten ovanpå den vinklade sökaren. Jag har använt den kombon en del och jag tycker den är toppen.
HPIM3525.JPG
/Torbjörn :)
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Newtonteleskop = frustration!!

Post by Zeke Varg »

Tackar för tipsen! Det får nog bli ett slangklämband inlindat i silvertejp. Ett stopp, oavsett variant måste hur som helst definitivt införskaffas.
Antar att GSO och Sky-Watchers sökare är identiska i konstruktionen, så det hade ju varit perfekt om det fanns lösa bakstycken att köpa så man bara kunde byta ut originalbakstycket mot ett vinklat bakstycke, så man slapp köpa en komplett sökare. (snåljåpen i mig som pratar nu märker jag.. :green: ) Får spåna lite till på vilket alternativ jag kör på. Lutar nog åt ett rödpunktssikte med ett extra fäste.

Jag har förvisso en celestron nextimage-planetkamera. vet dock inte om den är tillräcklig ljuskänslig för att använda som "sökare". Jag har bara testat den som hastigast på månen med bra resultat.(kameran ingick när jag köpte teleskopet). Får väl isf använda den i fokalröret, ingen aning dock hur stort/litet bildfältet blir. Risken är väl att det blir som att leta efter en nål i en höststack.. :D Jag får väl experimentera lite nästa gång jag kommer ut på kalhygget för att fota..

Thorbjörn: Har du byggt newtonen själv? Är det aluminiumprofiler som utgör "ramen", eller är det rostrfritt stål? Ser hur som helst riktigt fint ut. :good:
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Newtonteleskop = frustration!!

Post by Präriefoten »

Hej,

Glider tuben nedåt även då du positionerar den i horisontellt läge innan du försöker vrida den? Jag upptäckte samma sak nyligen och valde då att positionera tuben helt horisontellt, innan jag justerade vridningen av teleskopet. Problemet är att man måste skatta hur mycket som skall vridas samt att man tapart bort sitt objekt och får leta upp det på nytt. Det kan göras enkelt genom att skriva upp RA och DEC positionen på axlarna innan man går till horisontellt läge. Viktigt blir då att teleskopet är i perfekt kollimation annars har synfältet vridits fel.

Lycka till
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Newtonteleskop = frustration!!

Post by ragge »

Zeke Varg wrote:ingen aning dock hur stort/litet bildfältet blir. Risken är väl att det blir som att leta efter en nål i en höststack.. :D Jag får väl experimentera lite nästa gång jag kommer ut på kalhygget för att fota..
Nej nej :S Slösa ingen tid ute under stjärnorna. Ladda i stället hem programmet Stellarium. Där kan du definiera dina kameror ("sensors"), teleskop och objektiv ("telescopes") samt ev reducer eller barlow etc ("lenses"). När det är gjort kan du se exakt hur mycket du får med av himlen med olika kombinationer av dessa.

En lämplig sökartub kan ligga på c:a 100 - 300 mm brännvidd.

Ragnar
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Newtonteleskop = frustration!!

Post by Zeke Varg »

Präriefoten wrote:Hej,

Glider tuben nedåt även då du positionerar den i horisontellt läge innan du försöker vrida den? Jag upptäckte samma sak nyligen och valde då att positionera tuben helt horisontellt, innan jag justerade vridningen av teleskopet. Problemet är att man måste skatta hur mycket som skall vridas samt att man tapart bort sitt objekt och får leta upp det på nytt. Det kan göras enkelt genom att skriva upp RA och DEC positionen på axlarna innan man går till horisontellt läge. Viktigt blir då att teleskopet är i perfekt kollimation annars har synfältet vridits fel.

Lycka till
Mjo, burken tenderar att dra sig neråt så fort jag försöker vrida burken i rätt position, även om burken mer eller mindre är i ett horisontellt läge. All form av rotation på burken måste göra samtidigt som jag med muskelkraft pressar hela burken uppåt för att motverka burkens ner-rotation. Detta kommer nog lösas med en stoppring som diskuterades tidigare.
Men sen känner mig lite osäker på hur mycket jag vågar släppa på ringarnas skruvlås. Jag ser framför mig hur låsen släpper och hela spektaklet far ner i backen.. Skall testa att säkra upp fästena med en bit najtråd eller nåt buntband så att jag slipper huvudvärk av den anledningen. När jag kan känna mig trygg i att ringarnas skruvlås inte kan fara upp så kommer antagligen hela manövreringen av burken gå betydligt lättare.

Ragge: Jo jag insåg det döfödda med att släpa ut ännu mer prylar. Kommer definitivt inte släpa ut mer skrot än absolut nödvändigt :D
Jo Stellarium använder jag regelbundet, både på datorn och med mobilen när jag är ute. Skall kika mer på hur objekten ser ut i ett visst okular med teleskopet som används. Den funktionen har helt gått förbi mig, så tackar för tipset!
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor

Return to “Teleskop allmänt”