L-måttens dunkla värld

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

L-måttens dunkla värld

Post by Håkan N »

Jag har nog ev löst lite av L-måttet’s gåta nu ;-)

Efter att caddat mycket med ljuskonor och testat Bartels program för att sätta en korrekt diameter på en diagonal spegel i ett Newton teleskop, noterar jag att de blir ganska lika resultat

Givetvis ..är jag på lika mått som är planerat innan, vs att jag fick hjälp på mitt eget 18” f/4 teleskop.
Jag visste också att en 3.5” diagonal var i minsta laget på tänkt L-mått ( använder TV paracorr )
( ca ; 335 mm i L-mått )

Paracorren ( koma korrektorn +15% ) i sig har inget med uträkningen av diagonalen diameter att göra ( påstås det ) men tubens längd kommer avgöra vad man vill ha änden.
Jag vill ha den i kanten vid UTA ringen så den inte ’sticker’ in i fieldstopp utrummet.
( ex Bartels låter den sticka in tom i spegeln en hel del )

Normalt är att lägga tuben vid spegelns radie plus halva field stoppet. I detta fall Etos 21 mm, och då blir det extra 18 mm.

Bartels program vill ha ;
-Spegel diametern.
-Fokal längden.
-Distansen från diagonal spegeln till teleskopets std fokus punkt. ( det sk L-måttet )
-Field stop diametern på lågförstorings okularet.
-Magnitud drop ( max ) i detta fall 0.4, men man bör ej gå över 0.3.

Bygger man ett teleskop på f/5.0 och man har bra okular ( ev vidvinkliga ) och vill ha fritt från koma gäller det att ha en koma korrektor.
Detta är fakta. Sedan beror det på hur känslig man själv är.

Bygger man ett teleskop med långsam fokal och man vill ha ett kort L-mått som ex Peters i Tyskland ( 25” och f/4.5 ) och mest kör högförstoring och vill ha så lite skymmning som möjligt ( som många idag anser överdrivet ) men ok 15% är bättre än 30%.
( Men ser man skillnaden ? )

Han har en diagonal på 3.9”.
( ex clear aperatur på 3.5” )

I Bartels program ser man att det fungerar om Peters har detta korta L-mått. Han säger att han har en kort fokuserare.
( Vad han har sin dragrörs ände nånstans nämns inte )

Om man räknar 25”, 635 mm/2=317.5 + (18) = 335.5 plus en fokuserare på säg lika lång som ett ex Ethos 2” rör. ( ca 40 mm ) då blir det 375.5 mm eller L-14.8”.
Eftersom Peters kör mest högförstoring och inte bryr sig om en del koma på lågförstoring ( sett detta själv i hans teleskop att det är en del koma i kanten ) visar Bartels program med ett fieldstop på ex Ethos 10 mm ( 17.8 mm 0.7” ) = 3.5” och 0.12 i mag-drop.
Så en 3.9” diagonal fungerar alltså per matematik.

Skulle Peters ha en TV paracorr och field stop för Ethos 21 mm blir L-måttet = 317.5 + 18 + 75 mm för paracorr tuben samt man rattar in ca ; 14 mm från std fokus punkt när paracorren är monterad = 424.75 mm eller L-16.71”.
Diagonalen blir då 4” med ett magdrop på drygt 0.2.
Men eftersom inga diagonaler har full clear aperatur måste den vara 4.5” eftersom det ger 4” clear aperatur och 4.5”
en är std storlek.
Enl ex Antares har deras diagonaler ca ; 90% clear apertarur.
Ingen eller få inom ATM verkar veta/förstå detta men det är bara att fråga en tillverkare.

Eftersom jag testat hur mycket en paracorr gör i extra infokusering vet jag = ca ; 14 mm.

Mitt nya widefield Nikon 17 mm med paracorr på gick givetvis inte få i fokus på Peters teleskop och korta L-mått, och det förklarade han varför i våras - och nu förstår jag hur detta hänger ihop.

I mitt fall skulle jag valt en 4” diagonal istället mot den nu marginella 3.5 tummaren som ger max 3.1” i clear aperatur.

Hade jag byggt utan paracorren och för Ethos 10 mm ( för högförstoring enbart ) hade en 3.1” ( magdrop 0.12 ) fungerat så en 3.5” gällde då.

Det som händer är att jag nu inte kommer kunna nyttja hela spegelns diameter.
-Men det är ju marginellt !

Detta baserar sig nu på att paracorr tuben bara når max till invändingt diameter på UTA ringen.

Skillnaden i skymmning är 19% resp 22%, så en 4” hade inte stört och dessutom mera förlåtlig.

Men kan CZ få ut full clear aperatur ur en 72” fokal längd på datan 18” och f/4.

Det tror jag knappast.