Teleskop vagn

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Teleskop vagn

Post by AstroFriend »

Det är stressigt nu att få allt klart och kunna börja fota. Ett problem är att även om teleskopet är litet, ett 130 mm APO refraktor med tillbehör är det väl tungt att bära upp till berget där observatoriet står. Fick i all hast bygga om originallådan till en med hjul. Dessutom gick inte teleskopet in med de tillbehör jag monterat på det.

Så här ser det ut:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... riage.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den dag jag har en riktig kamera till teleskopet bygger jag en ny låda där den får plats monterad på teleskopet. Guide teleskopet blir antagligen ersatt av en off-axis guider. Idealiskt skulle den ha måtten 1000 x 280 x 350 mm insides.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Teleskop vagn

Post by stoffe »

Såhär blev det, lite kul att du är barfota :D

Image

Som tur är behöver du inte flytta på teleskopet så ofta, eftersom du har ett observatorium. :good:
Var har du fått tag på hjulen?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teleskop vagn

Post by AstroFriend »

Nu vågar jag nog inte låta teleskopet vara kvar. Dels om taket skulle braka ihop, eller kanske mer att vänta, inbrott. Så det blir att släpa, eller som nu rulla. Håller på att göra en ramp uppför berget där de tunga sakerna kan tas upp.

Hjulen och hela chassit är en bag lady vagn som jag skruvat dit. Blir väl lite problem i snön, men får trampa upp en gång först innan utrustningen tas upp.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Teleskop vagn

Post by stoffe »

Oj det låter tungt att släpa på prylar på det sättet. Om det blir snö så kanske en vanlig plastpulka kan hjälpa dig.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Teleskop vagn

Post by Wallevarg »

Jag har en barnvagn med 3 större hjul och sen spännband till förbannelse :)
Bra hjul och väldig bra stötdämpande

Typ som denna fast mera avskalad
Image


Skickat från min iPad med Tapatalk

Return to “Teleskop allmänt”