Sumerion optic dobson

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Sumerion optic dobson

Post by Bengt »

Idag dök den upp min nya 10" Sumerion optic dobson. Tog sin lilla tid klura ut monteringen. Den är verkligen smart byggd inga verktyg behövs för varken kollimering eller montering . Verkar faktiskt mot vad jag trott att den klarar 1.3 kg i okularvikt vilket betyder att till och med ethos 21 mm och paracorr kan funka använda som ni ser . Smidig mjuk förflyttning . Fiffig daggvärmare till sekundären är ett extra plus som går på små batterier. Kanon fokuserare av märket moonlight Ett kvalités bygge helt enkelt . Fick kollimerarat den med laser men hur det ser ut med first light återstå se .
Mycket smart liten låda blir tuben i nedmonterat skede . Ser kanon smidig ta med till resor .
Duk beställd för att minimera ströljus .
Ska bli kul testa denna säsongen .
Bengt
Attachments
IMG_1074.JPG
IMG_1069.JPG
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sumerion optic dobson

Post by AstroFriend »

Hej Bengt,
Den ser verkligen fin ut, verkar omsorgsfullt konstruerad. Hoppas att optiken blir lika positivt. Men är den levererad för marknaden "down under" Austrailen?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sumerion optic dobson

Post by Bengt »

Denna tub går få med lite olika optik . Jag valde f4. Tror nästan säkert det är GSO Räcker fullgott för mig och mitt behov . Det viktigaste för mig var stabilitet och att kunna nyttja mina tunga okular . Då var detta det bästa valet för min del . Vill man ha exklusivare får man byta optiken den dagen . Tror nästan jag fått den senaste f4 modellen han byggt .
Vet det finns de som lägger en extra slant på ex Orion Optics f 4,8 . Vill man ha ännu dyrare går det säkert med .
Hela denna tub är tänkt för ta med på flyg och resor som ex handbagage .
De byggs i Holland av Michael Kalshoven

http://www.sumerianoptics.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sumerion optic dobson

Post by AstroFriend »

Hej Bengt,
Jag var in på deras hemsida och tittade. Det var många modeller de hade, ser också att jag missat denna tillverkare i min länklista så har lagt till där så alla kan hitta dom i framtiden.

Brukar du resa mycket med dina teleskop eller blir det mesta observerandet gjort här i Sverige?


Här är hela astronomi länksidan:
http://astrofriend.eu/links/links-astronomy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sumerion optic dobson

Post by Bengt »

Brukar ha med en av mina minidobson på charter resor som jag är iväg på ganska ofta .Hur mycket denna får följa med får vi se .

Kommer förmodligen ersätta både min gamla 8" och 12"Newton på hemmaplan ofta med denna . Väger inte mer än tuben på min skywatcher 8" totalt :-) bara lyfte ut från rummet när den är monterad redan inomhus .
Som jag nämt innan har jag lite problem med reumatism i fingrarna kommer skona dessa med att slippa bära tungt ut och in.

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Sumerion optic dobson

Post by Håkan N »

Jag har sett dom där på internet och på ITT i Tyskland.
Liten kompakt och ändå 10".
Bra köp.
Du kan ju lägga in en Zambuto om du vill senare.
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Sumerion optic dobson

Post by megmar »

Jag var tidigare sugen på att beställa en EQ plattform från sumerian optics.
Tyckte det var lite läskigt att beställa från en så liten leverantör så blev aldrig av, men dom/han verkar ju göra bra grejor :D
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sumerion optic dobson

Post by Bengt »

Läste på en hel del vad andra och han själv skrivit på forum. Har bara hittat mycket positivt om detta företag och dess produkter . .

Jag hade inte varit orolig . Ska man köpa ett teleskop till Sverige måste man gå via teleskop service Tyskland .

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sumerion optic dobson

Post by Bengt »

Fick first light redan ikväll . Mycket nöjd med vad jag såg funkar utmärkt med alla mina tunga okular och paracorr . Nästan ingen koma alls . Löste fint upp många klothopar och öppna hopar . Andromeda svalde den snabba tuben utan problem och lite till med ethos 21 :-)
Ser fram emot säsongen 2017 .
Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sumerian optic dobson

Post by Bengt »

Nu har sömmerskan sytt ihop kjolen till teleskopet .
Blev riktigt bra light scroud . Tyget blev gjort av neoprentyg och verkar funka perfekt till detta. Det blev en fiffig lösning av flera kardborreband som fäster runt om och håller tyget stramt och är lätta plocka av och på .

Bengt


IMG_1086.JPG
IMG_1086.JPG (52.85 KiB) Viewed 4275 times
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sumerion optic dobson

Post by Jonas »

Snyggare utan men effektivare med!
Grattis Bengt!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sumerion optic dobson

Post by Bengt »

Tack Jonas!
Det finns en fördel utan med som en del påpekat som reser med dessa . De är mindre känsliga för vind utan duk. Men på min hemmaplan finns inte mycket val för att öka kontrast och slippa få dagg på primären vid hög luftfuktighet . Men det ska sägas än har det inte hänt trots flera kvällar med just detta.

Bengt

Return to “Teleskop allmänt”