Big binocular 25*100

Allmän diskussion om teleskop.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Big binocular 25*100

Post by Håkan N »

Stoffe,

Det som är bra med dessa kikare är ( om man orkar hålla dom eller ha de på stativ ) är mycket yta för slanten.
Givetvis håller de inte hög optisk standard och det finns inga fria luncher i livet.
Men ett bra val tycker jag vs astro.
Jag är ju ett fan av handhållna kikare i bra klass, men vill jag betala priset för ex Nikons nya WX ?
9 graders FoV och perfekt optik ingår i priset.
Vi går se om en sådan följer med mig till Chile eller 60 mm och 20X Zeissen på 5 tusen meter sugendes på syre genom ett rör ;-))
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Jag tror att för de flesta som inte helt lever för sitt astronomi intresse har en ganska begränsad budget för utrustning. Kanske några tusenlappar, sedan skall det ju också finnas tid att sätta av. Inget som kanske är så lätt om man har småbarn.

Det finns ju många områden där man inte behöver en massa dyra instrument. Idag finns databaser att forska i som är öppna utan kostnad. Då är det mer ens kunskaper i fysik och matematik samt fantasi som avgör vad man får ut. Stjärnors fördelning och egenskaper i närområded i vår galax,. Exoplaneter är annat osv.

Jag är övertygad att jag kommer få mycket glädje av min enkla kikare. Speciellt då kanske när vi har gäster på besök som aldrig sett stjärnhimlen i en kikare, kanske det blir en kick för dom resten av livet. Sprida kunskap är för mig väldigt stimulerande. Fast i det här fallet med visuellt observerande är det jag själv som behöver suga i mig en del först.

Min drygt 80-åriga svärmor tycker det är jättekul.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Big binocular 25*100

Post by Håkan N »

Du har helt rätt Lars.
Och astrohobbyn är bred och det handlar inte alls om investeringar i det stora hela.
Men 'om' man har råd och viljan är det aldrig fel med god optik och stor optik om man prioriterar så i livet.
Men man kan resa och hyra teleskop och kikare eller vara med i en klubb och titta i klubbens eller som du säger läsa om astronomi.
Eller kikare eller teleskop för nån tusing.
Din kikare kommer ge dig bra tid i natten och kanske ett gott suck om kosmos från svärmor !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Astronomi kan vara ganska farligt ekonomiskt. Min astro fotoutrustning som bara skulle få kosta 5-6 tusen har nu kostat kostat flera gånger om det beloppet. Refraktor + APO = "ej bra för ekonomin" , men tusan man lever ju bara en gång :-)

Kan nog klassas som beroende framkallande, man köper en del i taget och det känns inte så dyrt. Sedan när man summerar ihop det...

Så anstränger mig nu att hålla budgeten på den visuella delen. Går bra än så länge.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Hej,

Rapport från berget.

Idag är det inte bara moln, det regnar också. Kan inte bygga på observatoriet utan det får bli inomhus aktiviteter.

Min kikare behövde ju en distans på piren för balans armen så den kommer upp en bit.

Har nu snickrat ihop en efter konstens alla regler säger amatören på området.
IMG_20170806_134714.jpg
Så här fin blev den, inoljad för att klara fukten bättre.

Nu fick jag nytta av observatoriet, kan sitta här inne och skruva ihop det och slipper springa fram o tillbaks uppför berget.

Monterade på lagret:
IMG_20170806_135509.jpg
Kanterna är avfasade så armen inte tar i vid höga vinklar, dvs långa personer.

Armen på plats:
IMG_20170806_135650.jpg
Trångt här inne så hela konstruktionen syns inte. Men vid upphåll skall jag montera den på piren.

Nu saknas bara fästet för kikaren och en motvikt.

Det kommer verkligen bli spännande att kika i 25*100 kikaren. Har aldrig gjort det mot stjärnhimlen. Överhuvudtaget är det väldigt begränsat med det visuella.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Vid ett uppehåll i regnet gav jag mig ut med distansen jag tillverkat och provmonterade på piren.
IMG_20170806_144548.jpg
Hoppsan, var kom den bulten ifrån?
IMG_20170806_145228.jpg
Efter ett intensivt filande med raspen fick jag distansen att gå fritt från bulten.
IMG_20170806_145342.jpg
Så här blev det. Verkar som om personer mellan en dryg meter upp till två meter skall få kikaren i bekväm höjd. Återstår nu bara fästet längst ut till höger för kikaren.

Blir som en ringdans när man riktar in kikaren mot olika objekt. Berget är plant runt piren som tur vad, men platsen valdes omsorgsfullt. Här har Gunilla varit med sin pappa och tittat stjärnorna sedan barnsben.

Så började regna igen, monterade raskt ned allt och slängde in det under observatoriets tak.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Big binocular 25*100

Post by Fredrikdb »

Hej Lars jag var ute och nätet och snurrade och ramlade in på en sida som jag tänkte du kunde få några ideèr i från
http://www.homebuiltastronomy.com/binoc ... Chair.html" onclick="window.open(this.href);return false;

det som jag tycker är lite ansträngande med kikare är om man inte vill ligga ner och se rakt upp utan att få gamnacke :D, men denna lösning var ju rolig tyvärr kräver det en mindre billig "Optisk Flats" spegel
http://www.homebuiltastronomy.com/downbino/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;


/F
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik,
Tack för länkarna. Funderade på liknande konstruktion med parallell armar som du länkade till. Men behövde ha något snabbt och enkelt och är det inte lite för kallt sitta ned?

Med min nuvarande konstruktoin blir det nog mycket obekvämt över 60 grader. Men spelar ingen roll nu i början. Vill först bara testa om det visuella är något för mig eller kanske mer för våra gäster. Blir jag engarerad även i detta område måste nog den långsiktiga lösningen vara en kikare med 90 graders vinklade okular. Tyvärr dyrt men ibland ser man demo för relativt låga priser.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Min behöver också justeras även om det inte framgår av markobservationer.

Här är sista detaljerna om monteringen till den:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part05" onclick="window.open(this.href);return false;

Är en ganska rå konstruktion. Men får testa så här och se om jag tycker det är något jag kommer att använda. men är i varje fall väldigt nyfiken på att testa.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Idag föll den sista detaljen på plats för att höra ett första test.

Det var fästet till kikaren som saknades. Otroligt nog är det nu en dubbelkrok för att hänga cyklar på som fick lösa det problemet. Nästan som om den var gjord för det från början.
IMG_20170810_193250.jpg
I nuläget klarar jag bara 50 grader upp, men efter lite modifiering går det till 60 grader, mer än så klarar inte nacken.
IMG_20170810_193314.jpg
Man styr kikaren med de två spakarna, framåt o bakåt blir upp o ned. Lyfta o sänka för att få rätt höjd. Azimutala blir till att promenera runt piren. Fungerar mycket bra och riktigt bekvämt. Är ju trots allt en mycket grov lösning jag yxade till så hade väntat mig mer problem.

Ett problem återstår dock, klar himmel, men grankottarna borta i skogen såg i varje fall bra ut på dagen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Big binocular 25*100

Post by Håkan N »

Det du gjorde blir ju inte en pararellstags lösning men likväl kommer det nog fungera mycket bra till din kikare.
Enkel lösning som kommer funka. Bra jobbat.

En sak jag undrade över.
Du sa du inte visste om visuellt obsande kommer att bli nåt för dig.
Jag vet du gillar kameror och sladdar osv ;-)
Men varför vet du inte om du inte gillar visuellt obs om du varit i hobbyn i många år ?
-Vet man inte sånt ?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Jo långt tillbaks kollade jag förstås i kikare och teleskop. Det var på 1960 o 1970-talet. Men tyckte då det inte gav så mycket om man jämförde med bilderna i böckerna.

Nu har vi fått mörker och faktiskt lite stjärnor också. Vi sitter i sköna sommarvärmen på berget. Har monterat upp kikaren. Har hunnit titta på månen och en massa stjärnor som jag inte lyckats identifiera, ja det blir ju några att hålla reda på när man använder kikare. Försöker också få en glimt av Andromeda galaxen, men det har vi gått bet på, får väl skylla på en bländande måne. Skall prova igen, det har blivit mycket mörkare nu.

Om man skall ligga ned och titta genom kikaren då vore det nog en stor fördel med en parallellogram, men stående ser jag ingen nytta av en sådan. Men att se över 45 grader kommer ge sig tillkänna imorgon som nackspärr. Skulle nog inte vara så dumt med vinklade okular, men blir ju ett helt annat pris då.

Om jag/vi tycker det var kul med visuellt. Jovisst, spännande med allt man ser, jag behöver behöver bli bättre på att orientera mig på stjärnhimlen. Gunilla vet var hon är dock. Den stora behållningen blir nog dock när vi har gäster och de kan se vår fantastiska stjärnhimmel i kikaren.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Big binocular 25*100

Post by Håkan N »

Lars !

Uppriktigt sagt förstår jag inte det hela ! ;-)
Är inte hela grunden i astronomi att hitta stjärnor och objekt. ( ok ämnet är stooort inom astronomi.

Visst är ex Go-To bra men inte vitsen.
Andromeda borde man sätta direkt på nån sekund om den bara syns ( vs mörker ) i vilken kikare som helst och det är ju det som är det roliga !
Men jag har förstått att astro foto folk hittar otroligt dålig och ser inte det som ett problem.

Visst ser man mindre än i Nasas bilder från Hubble men hur får man känslan att stå ute öppet på en makalös bra himmel med en 18-28" dob med bra okular och se ex M42, Veil, Eta Carinea, gnistrande clusters etc mot titta på en bild i en bok eller på en dator ? Här går jag vilse !

Sedan veta att man hittade dit själv och söka sig till mörka platser med stor aperetur.
Homuncules och Tuc 47 ex knockade då mig i 18" Dob med Nikon 17 mm med en P2'a.

Nu är ju allas vägar olika givetvis, så ta inte illa vid.
Hoppas du jobbar på i år med det visuella !
Du borde se ett objekt typ M13 på SQM-21.8 på ex 28" med Ethos !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Ja nu blir du väl besviken, men jag har aldrig känt det som viktigt att veta vad de heter eller hur jag hittar dom. Ja förutom då kanske de allra mest kända objekten, ungefär lika intressant som att lära sig telefonkatalogen utantill.

Det som jag dock finner väldigt intressant att förstå är hur universum utvecklas, hur galaxer bildas, stjärnor föds och dör. Planeter och liv i universum och är det bara vi här eller? Kemi o grundämnen, några få enkla beståndsdelar som bygger upp vår komplexa värld.

Kan jag dessutom räkna på det och få det till att stämma, ja då känner jag en stor tillfredsställelse.

Vackra bilder gillar jag också, allt detta ljussvaga som inte ögat kan uppfatta, all denna färgprakt. Som visserligen är ganska överdriven i de flesta foton.

Fast ikväll var det kul att titta på månen och spana efter meteorer.

Ovanpå allt detta ligger mitt stora teknikintresse. Att konstruera och bygga saker som löser svåra utmaningar. Kan jag någon gång i framtiden fjärrstyra mitt observatorium hemmifrån vore ju det kul. Men blir nog svårt med nuvarande bygge, möjligen generation två om det nu skulle bli ett sådant. Men ett försök med motordrivna takluckor skall det bil och nog ingen omöjlighet det lyckas.

Alla är vi olika och har olika sätt att få aha känsla!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Big binocular 25*100

Post by Håkan N »

Inte besviken alls.
Tack för du berättade !
Som jag nämnde, astronomin är ju ett stooort ämne !
Jag kommer heller aldrig komma ihåg allt jag obsat och har ingen direkt inriktning på att se så mycket jag kan eller föra dokumentation.
Men jag gillar sökandet och se det i max seeing i bra optik, helst så stort som möjligt.

-Så där hade jag nog fel att de flesta på nåt sätt kom ur det visuella till hobbyn.
Att syssla med några djupare tankegångar, kemi, foto om universum kanske inte är min grej är det full respekt till alla fält inom hobbyn.
( frågar man inte får man inga svar !