Big binocular 25*100

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Även om jag inte är speciellt intresserad av visuella observationer så kunde jag inte motstå att beställa en kikare av större modell, är ju inte speciellt dyra idag. Har länge tänkt att ha något liknande på pir nummer två som jag gjöt upp för ett par år sedan. Kan ju vara kul att titta i medans kameran fotograferar och när man bjuder in kamrater på stjärnkvällar.
big-binocular-01.jpg
big-binocular-01.jpg (59.89 KiB) Viewed 5763 times
Blir ni också så här glada när ett nytt paket anländer?
big-binocular-03.jpg
big-binocular-03.jpg (116.65 KiB) Viewed 5763 times
Jag hade redan en liten 8x21 kikare att ha med på resor och sådant. Den här nya 25x100 är lite större!

Nu ett ytterligare projekt, jag måste bygga någon slags montering till den då den är alldeles för tung att hålla för hand.

Här kan ni se lite mer av mina funderingar på hur jag tänkt att lösa detta:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... cular.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vad kan man nu använda denna kikare till? Fältet lär bli strax under 3 grader, stjärnhopar är ju ljusstarka och kanske vackra att se på. Öppna stjärnhopar också kanske. Jupiters månar lär synas, hur blir det med Mars, kan man se några strukturer? Månen är ju självklar som ett spännande objekt om än kanske lite bländande.

Vad brukar ni kika på med liknande instrument?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Big binocular :-)

Post by bengtr »

Hej!

M31(32), M33, dubbelhopen. Vore nog bra.

Kikaren vilket fabrikat?

/bengtr
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Big binocular :-)

Post by Jonas »

Grattis Lars!
Den kommer du att ha mycket roligt med. Framförallt på stativ.
Angående stativ, tycker jag du borde titta lite på ett "parallellogramstativ", där kikaren är fixerad vid objektet trots att du rör den upp och ner.
Det finns många bygglösningar på nätet (förutom köpvarianter) men jag tror du (som jag) hellre bygger själva;)
Här är ett tips: https://www.cloudynights.com/topic/3778 ... lar-mount/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Big binocular :-)

Post by Håkan N »

Trevlig läsning Lars !
Grattis.

I och med priset får du avbacka lite på den optiska kvaliteten men det är 100 mm, och då tyvärr en vikt dito, men för att vara 100 mm är den inte tung.
4 mm pupill och 3 graders FoV har du lite sprutt i den med.

Jag har sett in i en del av dessa kikare men det är lite illa med optiken, koma och färgfel och jag har svårt för ögon musslorna.
Men vissa objekt klarar dom ju bra, om din är kollimerad ok vilket kan vara problem med många verkar det som ( då får du byta ut den )
Jag tror du kommer gilla svepa runt med den medans du fotar, även om du inte är inne på visuellt obs som du nämnt om.
En normalstor kikare får man ju det behagliga med att handhålla, vilket jag tycker är en trevlig astronomisk sysselsättning, men då stannar man kring 50-60 mm, ofta på 42 mm.
Swarovski har en nätt på 1 kg 10-12/50, men de flesta blir tyngre som ex nya WX Nikonen på 2.5 kg.
Men den kikaren är ju en widefield monster, och en sån du har på 3 graders FoV tycker jag personligen om även om de ofta i astronomiska ’kikar-kretsar’ vill ha mera FoV.
Men många väljer också typ Kowa/AMP/Docter mfl på 80-120 mm som har mera förstoring och tajtare FoV så objekten löser upp sig lite.
Dessa har ofta vinklade okular in som gör dom lättare att använda ( men de är tunga grejjer då )
Så det är lite av 2 olika sätt att använda en kikare.

Som Jonas är inne på blir det tufft med en tripod med raka okular.
Har man en tung kikare och dåligt huvud ( ostabilt är det inte heller kul )
Som han från CN byggde en egen vagga med motvikt tror jag på ang din kikare.
Det går att få med sig, men det blir lite av fast placering ändå med en större kikare och ett sånt fäste med stativ.
Om jag skulle köpa 82 mm Kowan har ju jag en bra tripod som man kan ta upp högt och den har 45 gradig insyn.
Men jag tycker dock vikten och det man ser inkräktar för mycket vs en 'kikar användning' så jag klarar mig med min 20/60 kikare och inväntar ev nya Nikonen.

Du har många fina objekt din nya kikare kommer att fungera på som M42, dubbelclustret, M44, M45, Andromeda, Coathanger, Owl clustret, Carolines rose och de många clustren som M5, M3 mm, och North America, och på hösten objekt som M11 osv.
Eftersom du har stativ och 20X och 100 kommer du se M1, M13 osv i hela Messier katalogen.

Jag tycker det verkar vara en vettig investering och data, så jag tror du blir nöjd och kommer få många bra nätter med den !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Hej,
Just den här heter Helios men tror den säljs under många andra namn också. Egentligen ville jag ha en med vinklade okular men då närmade det sig priset som jag gav för min beg bil nyss.

Tack för länken om parrallellogram ideer. Är nog så konstruktionen kommer bli, detaljerna beror mest på vad jag hittar att utgå från. Lederna till exempel.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Big binocular :-)

Post by Håkan N »

Jag har min bino på tripod och det funkar bra, men en kikare som du har nu bör ha det andra bättre alternativet.

Ang en begagnad bil och kostnader.
En riktigt bra kikare med på 90 graders vinkel på 100-125-150 mm med lösa okular är från 100 tusen och upp.
Steget under som ex AMP mfl under 100 mm med 45 graders vinkel är ca 50-80 tusen.
Tungt och otympligt och inte portabelt men riktigt nice på fast placering.
Några har ju byggt på C8 och tom C11 med Matsumos EMS lösning för lösa okular.
https://www.cloudynights.com/topic/5009 ... umoto-ems/" onclick="window.open(this.href);return false;
( hoppas man ev får se in i en sån i Uppsala inom nåt år ,-)

Men på tal om begagnade bilar finns ju det många ( fö vanligt ) som köper en ny bil genom lån på huset och bara de vrider om nyckeln har de förlorat mer än vad en Binoptics kikare 150 mm kostar med 8 TV okular.
Men svårt att få frun ( eller gubben ) med på det ;-)
Inte alla kan eller orkar ha driva en begagnad äldre bil och ha en stor ny kikare istället.
Andra röker ju upp en sån bino på nåt år. Men livet är valfritt.

Men man har inte roligare än man gör sig så du kommer ha nytta av din 100 mm kikare, det är jag övertygad om !

Ang pris. På CN har det nu varit diskussioner om priset på nya Nikonen.
Det är ny R/D på denna vs 10 graders FoV.
Och allt nytt kostar ju pengar, ingen nyhet med det.
Det finns folk som är villiga och kan betala utan att blinka utan att ens tittat in i den.
Det är flera som tycker det är vansinne, och 50-75 tusen för en 50 mm kikare är ju dyrt och de menar då bättre köpa en Kowa eller AMP, men de har inte fattat vitsen med vad denna 10 graders Nikon ger.
Objekten blir oerhört små, men skanning på vintergatan med 50 mm optik handhållen är nog makalös.
De första rapporterna kommer nu.
Intressant med kikare !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Jo den här kikaren kommer bli kul och den kostade inte mer än vad jag var beredd på att lägga ut på detta. Kvaliten blir förstås som du säger begränsad men tror inte det sätter ned nöjet så allvarligt. Bättre så än ingenting alls på det visuella området, jo jag har ju förstås min 8x21 kikare som brukar åka med på utlandsresorna ibland och är ju riktigt kul att kolla med i all sin enkelhet.

Gamla bilar slukar ens tid och en del pengar, nya bilar tar alla ens pengar men möjligen det är bekvämt, vet inte själv då jag alltid haft väl inkörda bilar. Alla mina bilar tillsammans under 40 års tid har nog kostat mindre än ett bättre teleskop. Men har man kunskaperna att hålla de gamla vid liv så klart man utnyttjar det. Är väl samma teknik jag har på astronomi området också för den delen, annars hade jag inte haft mycket till instrument om jag skulle köpt nytt varje gång. Dessutom är det ju kul att åstadkomma lite själv och kanske lösningar som skiljer sig från det färdiga på hyllan.

Nu skall jag leta efter leder och aluminiumrör till parallellogrammen så jag får ett stadigt fäste för kikaren. 25 ggr förstoring är kanske inte så mycket men blir nog lätt dallrigt även då om mekaniken blir för klen. Numera har jag inte tillgång till svarv eller fräs så behöver vara enkelt att sammanfoga.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Efter att nu funderat på olika monteringar så verkar nog parallellogrammen enda vettiga vid en fast installation på pier. Med den lösningen justerar man höjden lätt. Egentligen behöver det inte vara dubbla armar, räcker med en arm som har ett U-fäste vid kikaren. Man kan då inte ligga ned i en vilstol utan man måste stå upp, kanske en nackdel.

Letar nu delar för att bygga en sådan. Vid basen behövs ett lager så man kan vrida den runt i azimutalled. Tänkte mig då att ett upp och nedvänt länkhjul kunde utgöra denna del. Efter att tagit bort hjulet fäster man armen där.

Det här hjulet kanske är lämpligt:
https://www.gbp.se/tillbehor/fast-hjul- ... oCnmLw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Armen kan vara ett fyrkantsrör i aluminium, 40*40mm. På den monteras också motvikten eller fjädern. Kanske en gasfjäder kan användas, då blir det inte så tungt och klumpigt.

En början i varje fall.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Big binocular 25*100

Post by Torbjörn »

Grattis till storkikaren :)

M31, M32 och M110 ser väldigt fina ut tillsammans i min 15x70-kikare så jag skulle tro att de kommer att se ännu trevligare ut i din stora kikare. Det borde vara ett kanoninstrument för det syftet.

M33
M45 Plejaderna
M44 Bikupehopen

En jättekikare är nog nästan det bästa instrumentet för de här objekten. Även fullmånen tycker jag nästan är finast i en stor kikare.

/Torbjörn
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Big binocular 25*100

Post by Håkan N »

Oavsett optisk kvalitet här kommer ju alla M-objekten synas enklare än en dyr och nära perfekt 60 mm, som små objekt som krabban, lilla hanteln mm.
Ytan från ex en handhållen 42 mm är många gånger större i din 100 mm.
( Bara kul att se dessa objekt, och hitta dom sas ! )

Så börja se de stora fina objekten som passar in bäst ang denna kikares data på FoV och kör igenom Messier katalogen, eller bara scanna på med den ;-)

Pupill diameter i kikaren är bra att den inte är stor, för det passar bättre in tycker jag personligen med mindre pupill oavsett vilken diameter du själv har på ögonen.
Eftersom du har den i ett stativ spelar en högre förstoring nu ingen roll och bakgrunden blir mörk och ger en bra vy på flertal objekt där inget teleskop kan ta en kikare.
Sedan om du har viss ljusförorening är en stor pupill inte heller det bästa. ( Blir för ljust )

Ett exempel jag läste om, och man kan räkna själv också.
Har du en kikare på ex 7/50 har den 7 mm pupill. Har man själv pupiller på 7 mm och bra himmel är det ju Ok, men på en sämre himmel inte lika bra och ex har man själv 6 mm så har man en 42 mm kikare, och har man 5 mm så har man en 32 mm kikare.
Nåt att tänka på.

Så det är bättre att rent allmänt ha en mindre pupill diameter i kikaren. ( Detta är min syn på saken - kan dock ha fel )

Men på handhållna kikare funkar sällan det bra att hålla 10-12X.
Min Zeiss håller jag faktiskt utan IS på 20X, men jag har testat mera kompakta ex 50 mm och på 10X och de orkar jag inte hålla, varav de flesta har en 7-8X som max. Det blir inte bra ang pupillen om man har kikare större än 50 mm då. ( tyvärr vs wide field )
Nya Nikonen ett Undantag, men ev då 70 tusen !

Ok en 8.5X och 42 mm är man på 5 mm pupill = bra och en mycket vanlig combo som funkar bra för astro, och att överskåda himmlen vs använda bredvid ett teleskop.

Kikare är riktigt trevligt, men för stora blir de inte användna till handhållna och då tappar de då ett visst användnings område att få låta kroppent scanna fritt !

Nu väntar kikarvärlden på de första night sky rapporterna på WX Nikonen.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Hej alla,
Tack för alla tips om objekt vi kan beskåda till hösten. Gunilla är en riktig fena på att hitta på stjärnhimlen utan kartor för visuella objekt utan hjälpmedel, med kikaren ökar mängden med objekt avsevärt antar jag.

Jag tror pupillstorleken för en som snart uppnått den aktningsvärda åldern 60 (hur nu det gick till?) kanske inte är större än 4mm vad jag läst. Precis det kikaren levererar så kanske en optimal kombination i det avseendet.

Skall försöka hinna med ett besök på Jula idag för att köpa de första detaljerna till monteringen. Blir antagligen ett länkhjul liknande det jag länkade till tidigare, men med ett 12mm centralhål, då kan jag använda samma hål som till en EQ6 montering och slipper borra sönder plattan i onödan. Återkommer med rapport när jag monterat denna detalj på piren.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Här är fullt upp, bilrepartioner, bygga ny hemmabio och så förstås lite astronomi fixande.

Nu i helgen kom jag ett steg till på monteringen till min kikare. Jag köpte ett länkhjul för att få ett lager till basen på monteringen.
big-binocular-mount-04.jpg
big-binocular-mount-04.jpg (92.09 KiB) Viewed 5383 times
Här har jag färdiga dubbla kullager till det. Ett problem när man monterar den upp och ned är att det inte finns något vattenskydd för kullagren, men med tillräckligt mycket fett så skall det nog gå bra.

Mer detaljer finns här på min projektsida:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... cular.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har alltså slopat iden med en EQ2 montering för tillfället, jag tror inte jag behöver finjustering av positionen med 25 gångers förstoring, eller vad tror ni?

Nu gäller det att finna en lämplig arm, tänker mig aluminium kan vara bra. Men börjar med en träregel för att finna ut vilka dimensioner som behövs.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Nu har jag hunnit så långt att en protoptyp som jag gör i trä börjat ta form. Det är balansarmen som skall hålla kikaren.
IMG_20170706_161827.jpg
En hink med lämplig tyngd av stenar får tjäna som motvikt. Letar just nu efter en distans på ca 25cm som skall sitta mellan piren och löphjulet. I ena änden ett M10 hål och andra en fästplatta på 100*80mm.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Big binocular 25*100

Post by AstroFriend »

Här är fler bilder på den test rigg jag gjort för att mäta ut vilken längd armen och andra komponenter behöver ha:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part04" onclick="window.open(this.href);return false;

Skall ju passa både långa o korta personer och de höjd vinklar som kan komma ifråga. Tanken är att man skall stå upp och då blir det nog svårt att nå över 60 grader, för att klara det måste man ligga ned. Om jag vill det senare är det inte speciellt svårt att ändra, men blir väl bra kallt att ligga ned, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Big binocular :-)

Post by stoffe »

Håkan N wrote: Men vissa objekt klarar dom ju bra, om din är kollimerad ok vilket kan vara problem med många verkar det som ( då får du byta ut den )
Fick precis justera min Celstron 20x80 kikare. På ovansidan greppgummit finns justerskruvar som är lätta att komma åt. Mitt mål var att få en centrerad bild vilket jag nu har, ingen dubbelbild längre och den är helt okej för vad den är. Verkar som att parallelliteten ändras lätt men däremot kollimeringen (inga kattögon utgångspupiller) är hyfsat stabil.
Håkan N wrote: Men på tal om begagnade bilar finns ju det många ( fö vanligt ) som köper en ny bil genom lån på huset och bara de vrider om nyckeln har de förlorat mer än vad en Binoptics kikare 150 mm kostar med 8 TV okular.
Men svårt att få frun ( eller gubben ) med på det ;-)
Inte alla kan eller orkar ha driva en begagnad äldre bil och ha en stor ny kikare istället.
Andra röker ju upp en sån bino på nåt år. Men livet är valfritt.
Håller med om ditt resonemang helt, det gäller att prioritera och satsa på det som man helst vill göra tycker jag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.