Moln- och regnsensorer

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Moln- och regnsensorer

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, inte så att man har får få projekt inom det här fältet, men jag har ett tag funderat över det här med väderfunktioner, och då helt konkret ett sätt att hålla koll på moln, för att kunna pausa en fotosession (till skillnad mot att de avbryts när t ex fokus fallerar på grund av moln), och en regnvarnare som kan väcka mig om det börjar regna. Jag tänker mig alltså detta som komplement till automatiserade fotosessioner - teleskopet fotar och jag sover. Som det är nu, är jag väldigt försiktig med att låta det köra hela natten av rädsla inte minst för regn.

Jag vet att man kan bytta såna här grejer med både Arduinos och Raspberry Pis. Så jag är nyfiken på om det är nån här som har nåt sånt här och har lust att dela med sig av erfarenheter och tips. Jag är nybörjare på Arduino (har byggt fokuserare med det men inget mer) men ganska hemma i att scripta i Linux för Raspberryn. Men långt ifrån en programmerare. Så: nån som har testat nåt sånt här hemmabygge?

Magnus
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Moln- och regnsensorer

Post by ragge »

Jag har ingen egen erfarenhet av detta men jag hade nog satsat på en sådan här : http://www.tradera.com/item/171011/2767 ... uino-t-ex-" onclick="window.open(this.href);return false;
För att undvika falsklarm pga kondens så skulle jag montera den i botten av ett vertikalt rör som får värmas upp lite lagom, ungefär som en teleskop-daggvärmare.
Larmöverföringen går ju att lösa med billiga radiosändare/mottagare som finns på Ebay.

Ragnar
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Moln- och regnsensorer

Post by Corpze »

Jag har byggt en egen regn/molnsensor med ascom safetymonitor. Är på arbetsresa nu men kan lägga upp mer info om några dagar.
Köp inte den sensor som det länkats till, jag har den och den ärgar mycket. (Vet dock inget substitut än)

/Daniel Sundström
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Moln- och regnsensorer

Post by magnuslar »

Hej!

Tack, ja, jättebra om du kan lägga upp mer info. Och intressant det du säger om Arduino-sensorn - det var precis en sån jag tänkte man skulle använfa.... men kul att höra vad du har gjort och hur dina erfarenheter är!!

Magnus

Return to “Teleskop allmänt”