First Light Skywatcher 1145P

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

First Light Skywatcher 1145P

Post by Torbjörn »

Igår kväll provade jag för första gången ett teleskop som jag köpte begagnat nyligen. Det rör sig om ett Skywatcher 1145P, ett 4.5" Newtonteleskop med 500 mm brännvidd. Det ger ett f-tal på 4,4. Efter att ha tvättat primärspegeln, monterat ett nytt sökarfäste och kollimerat teleskopet med en laserkollimatior så monterade jag tuben på mitt Vixen Porta stativ och tog ut det för att testa det i Månens sken.

Jag satte i mitt 24 mm Baader Hyperion och siktade in mig på Månen (3 dagar före fullmåne) som var rätt liten. Förstoringen var ca 21 X, alltså något mer än i min 15x70 kikare. Månen såg detaljerad ut men teleskopets comafel blev tydligt när jag flyttade runt Månen i synfältet. Skärpan var egentligen bara bra i den centrala delen av synfältet. Jag har aldrig sett ett så tydligt comafel tidigare men å andra sidan så har jag aldrig tidigare använt ett teleskop med lägre f-tal än 5.

Jag övergick till att titta i riktning mot Orion och kunde snabbt konstatera att jag kunde få in hela Orions bälte i synfältet vilket kändes rätt häftigt! Hela Orions svärd fick med stor marginal plats i synfältet när jag förflyttade mig dit. NGC 1977, M42 och NGC 1980. Månskenet gjorde dock att bilden i den låga förstoringen såg gråaktig ut. Det här är helt uppenbart ett teleskop för mörka platser, där antar jag att det kan ge trevliga stunder vid okularet, så jag får återkomma när jag har fått tillfälle att testa det under sådana omständigheter.

Det enda som skämmer bilden en smula är comafelet men som bekant så finns inte det perfekta teleskopet. Det här instrumentet ger ett väldigt stort synfält så jag antar att man får se det som ett speciellt instrument för just de tillfällen när man vill gör sådana observationer. Jag ser verkligen fram emot att obsa Andromegalaxen och Slöjnebulosorna med det under mörk himmel.

/Torbjörn :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: First Light Skywatcher 1145P

Post by Bengt »

Har som bekant samma lilla tub.instämmer i koman .
Har du,tillgång till ett widefield okular i området 13mm och mindre är koman faktiskt inte så gräslig .
Trycker man i 13 mm ethos eller 8mm är den faktiskt helt ok. Däremot bader hyperions 13 mm nja inte riktigt lika skoj .
Har funderat på hur orions lilla 4.5 är i jämförelse . Den är på f 4,5 denna f5
Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: First Light Skywatcher 1145P

Post by Hans Bengtsson »

Storleken på koma-felet som genereras av en parabolisk spegel är beroende av två saker: fokalförhållandet och vinkelavståndet från den optiska axeln. När man har kort fokalförhållande i kombination med stort synfält blir koman av rent geometriska skäl avsevärd när man kommer mot synfältets utkanter. Sedan kan olika okular ha olika kvalitet när det gäller okularrelaterade optiska fel, men det är en annan sak. Dock kan förstås koman minimeras genom komakorrektor.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Teleskop allmänt”