Lite uppdateringar.

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Lite uppdateringar.

Post by Repaterion »

Som några kanske vet så köptes det en gång i tiden en Bresser AR90 refraktor, dock var denna skapelse full med plast.
Men det kan väll funka tänkte man i början, visst gjorde det det men när man hängde på ett kamera hus och liknande så började plasten bli vinglig och inte speciellt stabil.
Så det blev ett inköp av både ringar och fokuserare, vilka fick sin jungfrufärd i går kväll.
_DSC4569.jpg
_DSC4570.jpg
Men vägen dit var besvärlig då aluminiumtuben visade sig vara 0,7mm för liten, eller fokuseraren 0,7mm för stor. ;)
Men det slipar jag enkelt ner med lite sandpapper.... Efter några timmars slipande med värkande tummar och kantstött tålamod blev grejerna liggandes... :shy:
Men till slut fick jag tummen ur och skaffade en "roterandesandpappersnurrebuss" så var arbetet gjort på ca 1 timmen.

Image

På bilden ovan syns fästet i plast vilket inte var mycket att hänga i granen, även fokuseraren i plast syns.
Fokuserarens funktion fungerar bra till bara vanligt spejande, men med en D90 hängandes så drar sig fokuseringen relativt snabbt.
Troligen är dessa delar dyrare än själva teleskopet i sig, så tills dess min ekonomi tillåter en APO, ED eller reflektor så får detta användas.


Så summa sumarum så blev det en riktigt lyckad uppdatering,
tuben sitter stil och att fokusera med hjälp av Bahtinovmasken blev en fröjd, att man sedan kan låsa fokuseraren var ett stort plus.
Så för de av oss som inte har möjligheten till live view med exponeringssimulering är denna mask guld värd.
PS:Ligger detta på fel plats så flytta på messet. :D
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Lite uppdateringar.

Post by ragge »

Kul att du fick till uppgraderingen till sist, minns att du höll på med fokuserarbyte för en tid sedan. Nu ser vi fram emot lite astro-bilder också !
Jag har visserligen Live View på min D7000 men oftast använder jag Bahtinovmasken utan Live View - bara riktigt ljusa stjärnor funkar "Live" med Bahtinov.
Ett tips : Om du alltid monterar Bahtinov masken så att den lilla "kilen" (så ser min ut iaf) är vänd uppåt i förhållande till kamerans "upp" så kan man förutsäga om sensorn är för nära eller för långt bort. Jag får 3 st diffraktionsspikar på var sida om stjärnan, och om den mittersta av dessa är för långt ned, då skall jag skruva in fokuseraren (kortare fokus) och vice versa. Se bara till att inte kameran har någon funktion som vänder bilden rätt om den är roterad tex upp och ned.

Ragnar
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Lite uppdateringar.

Post by Repaterion »

Image

Så här ser min ut.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Lite uppdateringar.

Post by ragge »

Repaterion wrote: Så här ser min ut.
Då vänder du den så att den V-formade delen i mönstret pekar åt samma håll som blixtskon sitter (uppåt) på kamerahuset (eller hur du vill bara det är konsekvent relativt mappningen av diffraktionsmönstret).
Man slipper gissa åt vilket håll man skall justera fokus, och tjänar i stället värdefull tid.

Ragnar
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Lite uppdateringar.

Post by Tannerswe »

Bra tips där Ragge... ska bara försöka komma ihåg det nästa gång [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Teleskop allmänt”