Fokuserare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Fokuserare

Post by Håkan N »

Ang fokuserare till Newton.

Jag har en 2” Crawford från Moonlite till min kommande 18” Dobson.
Det är inget fel på den för priset, och de har kort inbyggnadsmått på dom med 1.5” rörelse.
Innan gjorde Moonlite dom på 37 mm i husmåttets bredd, men antar att gängan för montera okularet blev för svagt så nu har dom en skuldra på dragröret och nu blir bredden 46.5 mm.
Men jag gillar inte Crawford designen till tyngre okular eller uthäng.
Det är en tunn axel som ska tryckas upp mot dragröret som tryckts mot kullager.
Den tunna axeln är dels felplacerad och den ska hålla och vrida dragröret.
-Nix inget för precision.

Men jag har tittat på bättre och stabilare lösningar ( och snabbare ) för framtida teleskop projekt.

Stralight har en bra enklare 2” fokuserare med 1.5” rörelse men de har också 2” fokuserare för R/P ( rack and pinion ) designen men även 2.5” samt 3”.
En 3” är väl att ta i, men 2.5” är en stadig fokuserare.

Jag kommer att göra parafokala adaptrar på mina okular, så då passar 2.5” invändig diameter bra för ändamålet.
Starlight har i änden på deras dragrör en M63 x 1 mm gänga ( = perfekt och inga skruvar i dragröret )

Det kommer bli minimal rörelse på dragröret och designen kommer att bli jag gör en egen adapter från fokuserar huset till UTA'n.
I den kommer PII coma linsen sitta. ( linsen är 50.75 mm utvändigt och invändigt dragröret är 63.5 mm, så den kommer sitta i den adaptern )
När man ska kollimera drar man ut lins paketet bakifrån.

På std på paracorr 2’an är det 44 mm ner från kanten till linsen, och det är då läge A.
Röret på Ethos 21 mm okularet är 41 mm, så om det är i fokus någorlunda på 44 mm kommer det finnas lite mera utrymme inåt om det behövs.

Så det blir en SIPS kan man säga fast baserad på en stabilare fokuserare.

Grundpriset är 465 USD ( ca ; 4.300 kr plus lite omkostnader ) så det är inte speciellt dyrt.
Nu är det utan adaptrar, men dessa behöver jag inte ändå. Samt jag har coma linsen från min P2’a.

SIPS’en svaghet är fastsättning vid Newton montering ( och dessa fokuserare med R/P är ju tänkta för en massa olika lösningar )
Men i mitt eget fäste kan jag göra det betydligt mera stabilt än en tunn platta mot UTA’n och 2 små stopp skruvar Stralight löste det med ( på std SIPS )
Men en sak jag nu undviker är deras V-groove ( så de kan vrida fokuseraren ) Men här har jag nu frågat dom om de kan göra en gänga med en skuldra på.
V-grooven är en grej som också kan utgöra ostabilitet.

Jag tror Stralight har en ”super smooth” vridenhet som option och har större finjusterings ratt som option också ( modell stor )
Så dessa vill jag nog uppdatera med !

Jag ska få husmåttets längd idag samt vikt på det jag frågat efter.
De har lite oklara mått på deras hemsida av nån anledning tyvärr.


http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ravel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Fokuserare

Post by Håkan N »

Starlights 2.5" R-/P väger 1 kg och är 78 mm lång.
Längden spelar ingen roll i detta fallet. ( eftersom det kommer funka som en SIPS )
Totala längden blir nära kortare än en 2" SIPS !
Vikten, ok, men jag balanserar upp med vikter.
Man får ta 500 gram på stabiliteten.

De ville dock ha 6 tusen för göra en gänga ( M95 x 1 ) istället för deras std V-groove ;-)

De hade 10;1 std och inget option, men en 3" Jumbo ratt ! ( ok det finns en 44 mm också.

http://starlightinstruments.com/store/i ... uct_id=326" onclick="window.open(this.href);return false;

Så jag har signat in.
Det här blir ett mycket stabilt sätt lösa okular caset på, vs framtida 'projekt SiC 25" )

SIPS kostar ju 1.000 US och denna ca 1.200 US, men jag har ju coma linsen.

Return to “Teleskop allmänt”