Celestron C102 - Första glimten

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Celestron C102 - Första glimten

Post by Lasse »

Trots dismoln, råkyla och en magnitudgräns på 2, så monterade jag upp teleskopet på altanen. man är ju bokstavligen utsvulten och blotta anblicken av en ljuspunkt på himlen frambringar smått orgasmatiska tillstånd.

Men i alla fall... Alla tre tuberna är monterade tillsammans på en basplatta för att lätt och enkelt kunna jämföras. Om jag jämför C102 med Z80 och ED80 så är den i särklass. Inga färgfel när den riktas mot Mars. Vi får vänta och se när Månen behagar smyga sig fram bakom hustaket senare ikväll.

Jag zoomade in M45 och kollade hur svaga stjärnor jag kunde se i de tre olika teleskopen. Z80 och ED80 var ungefär lika. En stjärna på magn 9 var ytterst svår att se, medan C102:an visade den tydligt. Nu gjorde väderleken att jag inte kunde komma lägre i magnitud. Himmelsbakgrunden var för ljus. Längre brännvidd och därmed också lite bättre penetration med samma okular som vandrade runt. En något högra förstoring gjorde sitt till, men trots att jag försökte hitta olika okular som gav ungefär likvärdig förstoring i alla tre teleskopen så var C102 strået vassare än de andra två.

Tackar för det.
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Lasse,

Det ska bli intressant att läsa mer om dina tester.

Angående magnitudtesten; du tror inte att det helt enkelt är den längre brånvidden/förstoringen som gör att du lättare ser en svag stjärna?
(Stort öppningsförhållande ger ju inte alltid automatiskt större möjligheter att se svaga objekt).

Slutligen, var har du hittat stjärnorna du talar om? Här i Kristianstad har det inte varit molnfritt sedan nyårsafton. Bara gråväder.
Någon dag har man kanske sett en strimma blå himmel men jag har inte sett en stjärna på hur lång tid som helst.

Ha det bra!

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jo, som jag skrev, så jag tror nog att den längre brännvidden tillsammans med 50% mer ljusinsläpp gör sitt till. Penetrationen blir ju bättre med högre förstoring. Ska bli kul att fototesta den när vädret tillåter.

Stjärnor, jo de dök upp en kort stund, men försvann tyvärr igen. Det är bara månen som är synlig emellanåt. Skitväder.....

Image
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Kul att du verkar nöjd med den nya tuben

Har du kunnat bilda dig någon uppfattning om det är C102 optiken som är bättre eller om det är en effekt av högre f-tal som gör att den är bättre?

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nej, jag har inte haft möjlighet till det ännu. Jag hade en halvtimmes lucka i molnen, sedan drog det igen. Jag tror att fokallängden är ganska viktig eftersom penetrationen blir bättre i och med lite högre förstoring. Den större öppningen (4 tum) gör ju att bilden inte blir lika "mörk" som motsvarande förstoring på de andra två, kortare, tuberna. Vi får se ikväll om det klara vädret vill hålla i sig.
Hälsningar

Lasse

Return to “Teleskop allmänt”