Spökreflexer i SCT

Allmän diskussion om teleskop.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

Hej alla,
Finns här någon med erfarenhet av felsökning på SCT ?

Jag har nyligen utökat min arsenal med en 8" Meade LX200-ACF, som i de flesta fall funkar bra. Förutom när det finns en ovanligt stark stjärna i eller intill kamerans FOV. Jag har kollat noga efter källor till reflexer i teleskopet och i fokuseraren men hittar inget. En rejäl dagghuv använder jag redan. Har provat att rotera kameran ihop med fokuseraren och jämfört med innan - reflexen och stjärnorna roterar då tillsammans i bilden, så felet finns troligen inte i kamera eller fokuserare. I bildserien nedan har jag fotat Vega med 30 sek iso 1600. De första 9 bilderna är lätt stretchade, nr 10 är obehandlad som jämförelse.
ghost reflex.jpg
En grov kollimeringstest ser ut så här (1 är utanför/bakom fokus och 2 är innanför/framför om jag minns rätt) :
donut.jpg
Ragnar
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Spökreflexer i SCT

Post by Fredrikdb »

De artefakter du har på bilderna har jag själv aldrig råkat ut för så där kan jag en hjälpa dig

För att kollimering brukar jag använda mig av Mire de Collimation, där kan du lätt lägga till eller ta bort antal ringar själv, kan underlätta i bland

Använder du en riktig stjärna eller en artificiell, jag tycker den sist nämda är lättast att använda

finns att lada ner http://sweiller.free.fr/collimation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hoppas du finner problemet!

/F
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

Fredrikdb wrote:De artefakter du har på bilderna har jag själv aldrig råkat ut för så där kan jag en hjälpa dig

För att kollimering brukar jag använda mig av Mire de Collimation, där kan du lätt lägga till eller ta bort antal ringar själv, kan underlätta i bland

Använder du en riktig stjärna eller en artificiell, jag tycker den sist nämda är lättast att använda

finns att lada ner http://sweiller.free.fr/collimation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hoppas du finner problemet!

/F
Tack för tips Fredrik.
Jag blir nyfiken på hur din artificiella setup ser ut, och vilket avstånd har du lyckats uppnå. Och med vilket teleskop ?
Ragnar
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Spökreflexer i SCT

Post by Fredrikdb »

[/quote]
Tack för tips Fredrik.
Jag blir nyfiken på hur din artificiella setup ser ut, och vilket avstånd har du lyckats uppnå. Och med vilket teleskop ?
Ragnar[/quote]

Min första jag gjorde var att ta en liten lys dioder som jag med en nålspets gjorde ett litet hål i svart eltejp som jag sedan täckte dioden med, det fungerade nog rätt ok tyckte jag

Nu har jag en liten laser som jag riktar i mot en konvex spegel

Finns en Rolls-Royce på stjärnhuset som jag har funderat på
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/ri ... rplus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sct meade 8" F/10 och F/6,3

steg 1 brukar använda en Dslr som jag i "live view" på min bärbara lägger Mire de Collimation över och jämför cirklarna kan behöva lägga till eller ta bort cirklar

steg 2 tar jag en planet/guide kamera som jag tar ca 1000-1200 bilder med väljer ut 5% av de bästa och stacka och se hur det ser ut, är man petnoga kan man hålla på en hel dag ;)

och vilket avstånd har du lyckats uppnå ---- där hängde jag inte riktigt med

finns säkert bättre sätt att göra det här på men så här gör jag det

hoppas det hjälpte

Med vänlig hälsning F
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spökreflexer i SCT

Post by AstroFriend »

På de SCT teleskop/teleobjektiv jag haft har det gått ett rör ut från centrum av huvudspegeln mot sekundären, där blir det lätt reflexer när ljusstrålarna stryker längs med röret. Kanske lite flockpaper runt det kunde reducera problemet. Även plastfästet runt sekundären på utsidan kan vara problematisk vid höga kontraster.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

Fredrikdb wrote: Min första jag gjorde var att ta en liten lys dioder som jag med en nålspets gjorde ett litet hål i svart eltejp som jag sedan täckte dioden med, det fungerade nog rätt ok tyckte jag

Nu har jag en liten laser som jag riktar i mot en konvex spegel

Finns en Rolls-Royce på stjärnhuset som jag har funderat på
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/ri ... rplus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sct meade 8" F/10 och F/6,3

steg 1 brukar använda en Dslr som jag i "live view" på min bärbara lägger Mire de Collimation över och jämför cirklarna kan behöva lägga till eller ta bort cirklar

steg 2 tar jag en planet/guide kamera som jag tar ca 1000-1200 bilder med väljer ut 5% av de bästa och stacka och se hur det ser ut, är man petnoga kan man hålla på en hel dag ;)

och vilket avstånd har du lyckats uppnå ---- där hängde jag inte riktigt med

finns säkert bättre sätt att göra det här på men så här gör jag det

hoppas det hjälpte

Med vänlig hälsning F
Då har du en likadan sct som jag... om det är det en ACF som du har ?
Avståndet, jag tänkte om du kör inomhus så är det ju inte så lätt att få 20 m avstånd som rekommenderas av en del.
Tack för info !

Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

AstroFriend wrote:På de SCT teleskop/teleobjektiv jag haft har det gått ett rör ut från centrum av huvudspegeln mot sekundären, där blir det lätt reflexer när ljusstrålarna stryker längs med röret. Kanske lite flockpaper runt det kunde reducera problemet. Även plastfästet runt sekundären på utsidan kan vara problematisk vid höga kontraster.

/Lars
Utsidan av hållaren till sekundären är visserligen svart men ändå rätt blank. Där skulle jag kunna testa att täcka över den ytan (alltså "cylinderns" utsida). Men jag öppnar nog inte tuben så länge som det är garanti kvar.
Tack för idéerna !

Ragnar
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Spökreflexer i SCT

Post by Fredrikdb »

[/quote]

Då har du en likadan sct som jag... om det är det en ACF som du har ?
Avståndet, jag tänkte om du kör inomhus så är det ju inte så lätt att få 20 m avstånd som rekommenderas av en del.
Tack för info !

Ragnar[/quote]


ACF får det bli nästa gång! fungerar den bra annars tycker du ?

Med F/6.3 an så klarar jag mig inomhus tror det är 7-8 m med F/10 måste man tyvärr upp i 15-20 meter


/F
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

Fredrikdb wrote: ACF får det bli nästa gång! fungerar den bra annars tycker du ?

Med F/6.3 an så klarar jag mig inomhus tror det är 7-8 m med F/10 måste man tyvärr upp i 15-20 meter
/F
Aha, bra du sa det. Det är ju mycket enklare om man fixar det inomhus.
Jo den levererar bra om där inte finns något extremt ljust i närheten. Men jag som är van vid 700 mm får ju lite större krav på mig att fixa felfri(are) följning. Så jag har fått kasta lite mer än vanligt pga det. Plus att jag inte har kollimerat färdigt ännu. Plus de förb:e reflexerna ;-)

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Spökreflexer i SCT

Post by hbar »

Jag har föregångaren till AFC (RCX) och har inte noterat några sådan problem. En reflex från toppen av "baffle tube" skulle kunna förklara fenomenet. Har du garanti kvar så skulle du kunna ta en disk med Meade säljaren o se vad de säger.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

hbar wrote:Jag har föregångaren till AFC (RCX) och har inte noterat några sådan problem. En reflex från toppen av "baffle tube" skulle kunna förklara fenomenet. Har du garanti kvar så skulle du kunna ta en disk med Meade säljaren o se vad de säger.

/Håkan
Efter att du nämnde det tog jag en noggrannare titt just där - och då såg jag två små märken, c:a 90 grader ifrån varandra, på kanten av baffelröret (se bild). Jag har inte förstärkt märkena i bildbehandlingen, det är bara ficklampans sken som får dem att se ut så - men det var trixigt att hitta rätt vinkel.
Det skulle nog gå att skicka in en pinne med en avkapad "bakåtvänd" liten pensel fastsatt i änden och dutta på lite svart färg där. Men jag har ju garanti kvar så jag gör nog inget utan att prata med säljaren först.
I morgon skall det klarna upp, då skall jag testa exakt samma sak i denna tuben och som jämförelse i Torbjörn´s C8. Jag har också bett en astro-kompis i Tyskland, som har en likadan (LX200-ACF 8") att göra den testen (Vega, iso 1600, 30 sek).
Men detta känns som det hetaste spåret hittils - tack för tipset Håkan !

Ragnar
lx200-acf-marks.jpg
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Spökreflexer i SCT

Post by timokarhula »

Jag tycker reflexbilden nr 11 är intressant av en annan anledning. Man ser Vegas (optiska) komponenter C (mot "klockan 1") och D (mot "klockan 12") ovanför Vega A. Lite data; Vega AC: separation 73”.7, PA 257, mag 11.8, AD: 56”.1, PA 276, mag 13.1, CD: 29”.4 och PA 33. Jag har aldrig sett C- eller D-komponenterna ännu. Magnituddifferenserna är större än hos Sirius men separationerna är å andra sidan större. Den 9.5 mag B (mot "kl 3") och 10.0 mag E (mot "kl halv 8") är däremot enkla att se visuellt.

/Timo K
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Spökreflexer i SCT

Post by hbar »

Det är svårt med reflex spöken. Jag skulle inte våga gå in bakvägen o dutta något om det inte var sista utvägen men kan du lägga teleskopet i en position så att inget kan hamna på någon av speglarna så kanske det är enklast.

På mitt så är frontplattan lätt att ta av och har ordentliga styrningar som gör att den alltid kommer tillbaka i samma position men det är en helt annan konstruktion än din (primärspegeln är fast o plattan-sekundär flyttas under fokusering). AFC som är en optisk RC liknande konstruktion är känslig för att sekundärspegeln ligger i rätt position. Har inte frontplattan styrningar som hanterar detta så är ju det tyvärr inget bra alternativ att ta loss den. Hoppas det löser sig.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spökreflexer i SCT

Post by AstroFriend »

På min gamla Celestron C8 jag hade tog jag bort korrektor linsen vid ett arbete. Var väldigt enkelt, satt med några skruvar längs kanten, märk bara upp så den kommer i samma position innan du återmonterar.

Dock hade du ju garanti så man får väl väga risken mot att man förstör något och inte kan åberopa garanti.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

Senaste nytt :
- Har just testat i Torbjörns C8 - inga reflexer där.
- Tillverkade ett "insats-rör" av tunn svart neopren-duk som passar inuti kamerans 2" fäste och når igenom hela Crayfordfokuseraren fram till det gängade fästet på Meade LX200. Det gjorde ingen skillnad alls - reflexerna finns där ändå.
- Har kontakt med en annan LX200-ACF 8" ägare i Tyskland, han skall göra en test så fort vädret tillåter. Det kan ju vara ett modell-relaterat fel även om jag inte tror det, det borde han ha märkt. Men jag vill veta säkert innan jag kontaktar firman jag köpte från.
ghost-reflex_3.jpg
Ragnar