Dobson Skywatcher 14 tum

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Dobson Skywatcher 14 tum

Post by PerOlofJ »

Jag införskaffade ett Dobson 14 tum GoTo nyligen efter att tidigare haft ett 6 tums Newton på tripod.

Jag bor i ett villasamhälle med tillhörande problem , ljusföroreningar, hus i vägen. jag kände att jag ville satsa på nåt rejält och fick ett oslagbart tillfälle på ett utställningsexemplar och "sparade" typ 10 papp. Jag ångrar inte mig.

Efter inledande problem med dåligt väder, fullmåne, och när väl tillfälle gavs, problem att få rätt på aligneringen ( heter det så?) så gavs ett bra tillfälle för observation i gårnatt. I hyfsade förhållanden hittade GoTo systemet nästan perfekt till Andromeda Orionnebulosan M81 M82 med flera välkända objekt.
Lön för mödan!

Okularen jag använde är budgetgrejer 30 och 35 mm.
Jag har 2 sökare, en enkel med rödpunkt och en sökarkikare.

Lite åsikter som kanske kan hjälpa nån som står i begrepp att investera i nåt liknande.

Location! Ett så här stort teleskop kräver utrymme och hantering, jag har det i uterummet och flyttar på hjul (IKEA) ut på trädäcket , inga nivåskillnader.
trappor och nivåskillnader rekommenderas verkligen inte.

Okular, jag börjar med budgetgrejer sen får man fundera på vad som behövs krävs för vad man ska observera.
Sökare, det krävs nog båda sortens sökare, den enkla med rödpunkt passar bra ibland, sökarkikaren är utmärkt , man ser ju exempelvis Andromeda med den. nackdelen med sökarkikaren är att det blir "upp o ner".

Lite frågor till de som har kunskap och erfarenhet, vilka okular och filter ska man införskaffa för att observera galaxer och nebulosor?
Samma fråga angående observation av planeter.

Om ni har frågor är ni välkommna.

Ha det.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by Katarina H »

Kort sagt: Baader-Planetarium 8-24mm Hyperion Zoom-okular :good:

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by Torbjörn »

Gratulerar till ditt nya teleskop. 14" är en rejäl pjäs :good:

Ang. filter så använder man dem främst till nebulosor och enligt min mening är ett s k UHC-filter det mest användbara filtret. Kan vara en stor hjälp, speciellt i ljusförorenad miljö och när objekt står lågt över horisonten.

Vad gäller filter för planeter så beror det på vilken planet det gäller och även på vad det är man vill framhäva.
Merkurius: Orangefilter eller rödfilter kan vara bra för att stabilisera planeten en aning på låg höjd.
Venus: Man kan få labba med röda, blå och violetta filter för att sänka ljusstyrkan och kanske skymta molnstruktur...men det är svårt.
Mars: Orangefilter kan öka kontrasten för mörka partier.
Jupiter: Blå eller gröna filter framhäver röda fläcken, gulfilter verkar kontrasthöjande.
Saturnus: Blåfilter kan öka kontrasten på bältena en smula.

Se även:

http://agenaastro.com/choosing-a-color- ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Torbjörn
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by Marcus »

Nu vet jag inte vilket märke du har, men jag hade problem med ströljus till min 14" SkyWatcher, så jag köpte en Astrozap Shroud. Om man är händig går det säkert att mixtra i hop något eget.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by anivision »

Jag använder nästan bara mitt Baader Hyperion 8-24 mm zoom. Jag skulle väl säga att det är ett väldigt bra okular mellan 8-21mm. De sista 3 är inte lika användbara då synfältet minskar. Vill jag ha lite mer wide-field så använder jag min Baader Aspheric 31:a, ett underbart okular...
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by PerOlofJ »

Inressanta och nyttiga tips, tack för det.

Ni har sparat tid, letande och arbete . :good:
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by bordsvatten »

Hej. Ett rejält teleskop du har skaffat. Själv har jag storebror på 16 tum :) Skywatcher 400p.
Jag löste förflyttningen med skottkärrehandtag. Så här: http://i.imgur.com/msyOwtl.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Det väger trots allt en bit över hundra kilo. : http://i.imgur.com/ixiD9Sg.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett hett tips tycker jag är att skaffa en Binoviewer. Att se Månen genom en sån är helt outstanding och det känns som man svävar i rymden.
Även Orionnebulosan är nått helt fantastiskt och man blir riktigt omringad av nebulosan.. Verkligen grymt.
Ett litet problem är att fokuseraren inte går att backa tillräckligt så man får låta bli att dra tuben hela vägen ut eller kan man också använda en Barlow x2, det funkar med men såklart blir allt större :) :good:

Sen som andra nämnt är Baader Hyperion riktigt bra även om jag inte har mitt kvar just nu. Ska nog skaffa ett nytt tror jag. :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by stoffe »

Ang okular så tycker jag personligen att Explore Scientific 82 graders serie är väldigt prisvärd. Den finns på bland annat på Astrosweden med flera. Jag har även ett 68 graders okular från Explore Scientific. Jag har dessa två 14 mm 82 graders och 24 mm 68 graders. Det som jag är absolut nöjdast med är 14 mm versionen. Jag upplever mycket bra kontrast med båda okularen, dock är stjärnfältet bättre med 14 mm okularet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by PerOlofJ »

Jag startade den här tråden för 2 månader sen med höga förväntningar på mina nya grejer.

Jag har aldrig varit med om så dåliga observationsmöjligheter under så lång tid, mulet mulet, och de få nätter det var klart, då var det fullmåne!
eller arbete.



Jag hoppas på Lagen om alltings utjämnande och att vi får en vår med långa perioder av bra väder.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by Håkan N »

16" och hundra kilo, riktiga baddare det där.
Handskar och rejäla handtag behövs !

Vädret är sannerligen ingen lek för astronomi här.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by anivision »

PerOlofJ wrote:Jag startade den här tråden för 2 månader sen med höga förväntningar på mina nya grejer.

Jag har aldrig varit med om så dåliga observationsmöjligheter under så lång tid, mulet mulet, och de få nätter det var klart, då var det fullmåne!
eller arbete.



Jag hoppas på Lagen om alltings utjämnande och att vi får en vår med långa perioder av bra väder.
Du vet att längden på perioden med det mulna vädret är direkt proportionellt med storleken på den nyinköpta teleskopet? :D
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: Dobson Skywatcher 14 tum

Post by bordsvatten »

PerOlofJ wrote:Jag startade den här tråden för 2 månader sen med höga förväntningar på mina nya grejer.

Jag har aldrig varit med om så dåliga observationsmöjligheter under så lång tid, mulet mulet, och de få nätter det var klart, då var det fullmåne!
eller arbete.



Jag hoppas på Lagen om alltings utjämnande och att vi får en vår med långa perioder av bra väder.
Ja du, det är riktigt illa detta. Och när man väl har fått en hyffsat klar kväll så har man missat att ladda sin powerbank... :angry:

Men jag fick ett tillfälle för nån vecka sedan med klart väder förutom att det var ganska tidigt på kvällen så inte riktigt mörkt än.
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att se Messier 13 som är ett av mina favoriter så fick nöja mig med en annan klotformig stjärnhop.. Messier 3. Den stod lågt på himmelen men var fantastisk ändå. Stora öppningar i teleskopet är kanon. :good:

Return to “Teleskop allmänt”