Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by anivision »

Jag tror dom allra flesta fotar utan okular, du behöver bara en adapter som passar din kamera. Ditt teleskop är ju anpassat för att kunna fotografera i "prime focus" då den har tillräckligt stort fokusområde.

Jag köpte precis en likadan tub och fick hem den igår. Nu håller jag på och bygger om den med alla tillbehör för astrofotande. Det är ju ett ganska litet teleskop, så det blir nog bara mulet väder några dagar :D
User avatar
zzaphod
Posts: 15
Joined: 2015-11-01 20:02:06
spamtest: JA
Location: Värmland

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by zzaphod »

Jo, jag vet att det är grejer med så jag kan fota direkt i teleskopet, tänkte mer om jag ville ha lite högre förstoring än med bara kameran.
Fästringen till kameran som passar okularet kostade bara 170:- så det får nog bli ett inköp bara för att kunna experimentera lite iaf :)
Vad är det för kul prylar du bygger på med för astrofoto då?
Här ser det ut att bli molnigt värre ett tag men jag hoppas på klara skyar under julhelgerna när det är lite extraledigt!

Mvh, Peder
User avatar
zzaphod
Posts: 15
Joined: 2015-11-01 20:02:06
spamtest: JA
Location: Värmland

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by zzaphod »

Idag anlände prylarna från Cyberphoto och precis som misstänkt så var det styrboxen som lagt ihop, bytte allt utom fästet och motorerna iaf för att vara på den säkra sidan och skickade det trasiga till Astrosweden för rep, uppenbarligen köper Cyberphoto Skywatcher därifrån.

Nu har jag varit soffastronom och testat så styrningen flyttar sig när jag väljer ett objekt o.s.v. och allt verkar funka som det skall :D
Stort tack för alla tips och stort tack till Cyberphoto för snabb och bra service, alla kan ha otur och sälja något med fel på men kalibern på säljaren visar sig när dom löser problemet och det gjorde Magnus med den äran!

Mvh, Peder
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by anivision »

Japp, det är som jag brukar säga; det är inte att det blir fel som betyder nåt, det är hur man löser det som gör det.

Jag har skruvat dit ett par extra aluminiumprofiler som jag sätter styrboxar för fokusmotor, kamera och värmeband på. Dessutom ska där också sitta en USB-hub och en anslutningsbox för strömförsörjning. Sist men inte minst ska guidetuben sättas på toppen. Jag postar en bild när det är klart :geek:
User avatar
zzaphod
Posts: 15
Joined: 2015-11-01 20:02:06
spamtest: JA
Location: Värmland

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by zzaphod »

Låter intressant det :D
Värmeband märkte jag ett visst behov av direkt vid första testet, månen blev immig rätt fort..
Skall bli kul att se hur du får till detta!

Mvh, Peder
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by anivision »

zzaphod wrote:Låter intressant det :D
Värmeband märkte jag ett visst behov av direkt vid första testet, månen blev immig rätt fort..
Skall bli kul att se hur du får till detta!

Mvh, Peder
Här kommer ett par kort på utrustningen. Jag har dock inte satt dit kameran, utan det får vänta tills det är dax att använda grejjorna...
20161221_152015_resized.jpg
20161221_152041_resized.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by AstroFriend »

Snyggt bygge med ordning o reda på kablarna. Spar många svordomar i mörkret. Jag hade också ordning på mina kablar i begynnelsen, men efter otal ombyggnader så har det tyvärr blivit lite av skatbo av det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by anivision »

Tack Lars!

Jo, det blir väl så i början. Intentionen är god när man bygger upp det. Själv är jag lite av allergisk mot hängande kablar. Det är nästan så jag tycker att kablarna syns lite för mycket, men man ska vara realist också :D
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Fel på nytt Skywatcher Explorer-150PDS EQ3 Pro SynScan

Post by Zeke Varg »

Dom här EQ 5/6 med flera har inte inbyggt autostopp om den känner att spänningen sviktar. Detta lärde jag mig sist, då jag trodde mitt beskedliga fritidsbatteri från Feltema, skulle orka med mer än 20 minuter.. :shy: Tror det står om autostoppsfunktionen i manualen.
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor