Portabelt teleskop till nybörjare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
stjärnbjörn
Posts: 1
Joined: 2016-10-29 21:33:50
spamtest: JA

Portabelt teleskop till nybörjare

Post by stjärnbjörn »

Hej!

Det uppenbarade sig för mig att jag aldrig sett planeterna i vårat system eller månen genom ett teleskop tidigare. Jag är 25 år, naturvetenskap-student och allmänt fascinerad av rymden..

Jag har kollat igenom några trådar och vet ungefär vad jag kan förväntas se med ett teleskop runt 4000kr. Hur portabla är dom? Kan jag som nybörjare packa in det under armen, promenera till en mörk plats och ställa upp det utan att behöva ha bil och en timmes framförhållning?

Om ja: Vilka teleskop m. stativ borde man kolla på runt 4000kr? Bör man köpa till bättre okular(?) direkt?

Har jag någonting att hämta här om mina chanser att gå ut och se något är ca. 3ggr /veckan? Jag tänker att i bästa fall kommer detta bara styrka min fascination för ämnet och motivera mig, och i värsta fall kanske min brorson kommer uppskatta det som present när han blivit lite äldre :)

Tacksam för synpunkter!
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Portabelt teleskop till nybörjare

Post by Bengt »

[quote][/quote]Mak 90 visar ok planeter och måne .

Finns en demo mak till 127 på astroboot ( jag köpte precis en annan På astroboot som var i nyskick ) en likadan montering som ovan ligger också på astroboot För ca1800+900kr har du en bra början .Riktigt fynd .

Maksutoven väger ca3,5kg

Är det deepsky är denna nedan det bästa mobila teleskop jag köpt jag testat. Använder min mycket. Man kan alltid köpa till benstativ till den senare tex vixen porta stativ.
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sk ... tube2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lägg på ett par tusen till bra okular med widefield så har du en bra grab and Go tub. Nackdelen är man behöver något fast ställa den på en parkbänk eller dylikt .

Med tanke på att du ska bära runt sakerna har du inte övervägt köpa en bra kikare istället ?Oavsett hur biten du blir har du alltid nytta av en kikare .

PS Om du går med i Astropixlar på Facebook har jag skrivit en del om dessa mobila teleskop.

Bengt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Portabelt teleskop till nybörjare

Post by Katarina H »

Hej! Är du bara inne på planeter och måne (och inte kommer börja vilja kolla messierobjekt vilket du nog kommer vilja :D ) så behöver du inte hitta en mörk plats. Alltså behöver du inte leta portabel lösning. Det finns tyvärr inget optiskt instrument som uppfyller alla möjliga önskemål (portabelt, DSO osv) så det är lika bra att börja i någon ände och prova, och försöka att inte göra för stora inköp under vägens gång. Förslagen ovan är ju inte så dumma även om maksutov och schmidt-cassegrain kan vara väl ljussvaga om du halkar in på DSO-banan. Och som Bengt skriver: kikare är ju alltid bra att ha. 15x70 är jag jättenöjd med men då krävs en brassestol med armstöd att ha armbågarna mot och en brassestol är ju inte så portabelt om du ska gå långt. Har själv lagt många tanketimmar på ultraportabelt och kom fram till att tubkikare kanske inte är så dumt. Har en 1,3 kg tubkikare med inbyggt zoomokular 15-45x men har inte vandrat iväg med den någon gång. Det är ju stativet som är skrymmande för det mesta. Första rådet i tråden kräver ju ett stabilt bord eller liknande. Har däremot testat att kånka Startravel 80 och dess stativ genom snårskog 800 meter. Det paketet kallar jag inte portabelt men så är jag inte jättestark.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Teleskop allmänt”