Feathertouch greppar dåligt.

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Feathertouch greppar dåligt.

Post by vroomster »

Jag har en Celestron 9,25 utrustad med Feathertouch fokuserare. Jag har märkt en skum sak den senaste tiden. När jag har teleskopet i runt home position 56 grader och brantare så glider fokuseraren när jag vrider moturs. Släpper liksom greppet. När jag justerar långsamt så går det dock bra. Finjusteringen har följdaktligen inte det här problemet.
Har någon något tips om vad man kan göra för att den skall bita bättre?
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Feathertouch greppar dåligt.

Post by stoffe »

Det brukar sitta en eller två justerskruvar på undersidan av fokuseraren. Beroende på vad man har för typ av fokuserare så kan man behöva skruva ur ena skruven och dra åt den andra för att få bra grepp.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Feathertouch greppar dåligt.

Post by Lazze »

Om det är microtouchfokuseraren du menar så sitter både grov- och finjusteringsrattarna på samma axel så om finjusteringen fungerar så är det inget fel på själva fokuseraren.
Vardera ratten sitter låst mot fokuseraraxeln med en riktigt liten försänkt insexskruv. Jag misstänker att grovratten har lossat lite.
Och nu sviktar minnet lite men det kan vara så att insexskruven som låser ratten mot axeln ska skruvas mot ett visst läge på fokuseraraxeln. Axeln kan vara lite planare just där skruven ska dras åt just för att ratten inte ska glida runt. Prova att skruva loss rattarna från axeln (du måste skruva bort finjusterarratten först innan du kan ta bort grovratten) och se om du kan fästa ratten i rätt läge.

/Lasse
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Feathertouch greppar dåligt.

Post by vroomster »

God morgon och bugar för tipsen.
Jag lossade bägge rattarna och såg till att skruven satt mot den platta delen av tappen, men den glider fortfarande när jag fokuserar moturs.
Kan det vara något i kopplingen till spegeln som ställer till det månne?
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feathertouch greppar dåligt.

Post by AstroFriend »

Jag har ett liknande problem. Axel slirar mot metallskenan. Och precis som du får jag problem när jag riktar teleskopet uppåt. Jag fick dra åt ställskruvarna för att få högre friktion så att det inte slirar, och jag fick dra rejält HÅRT! Tyvärr kan det bli skador om fokuseraren är av klenare konstruktion, det blir spår i aluminium delarna, på min är metallskenan i stål. Jag ha hittills inte sett några sådana symptom. Bättre är kanske sådana fokuserare där det istället för friktionskoppling är en kuggstång.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Feathertouch greppar dåligt.

Post by vroomster »

Det funkar hyfsat om jag tar det lite snällt. Får se vad jag gör åt saken.
Finjusteringen är i alla fall helt ok, och det är det viktigaste.

Tack för svar och tips.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Feathertouch greppar dåligt.

Post by Lazze »

SCT:er har ju alltid ett litet backlash. Borde vara värre när man vrider åt det håll spegeln går neråt efter att ha rört den uppåt men jag kommer inte ihåg om det blir moturs då?

Det verkar i alla fall som om du har ett större glapp någonstans än vad som är rimligt. Har tyvärr dåligt med ideer. Om finfokus fungerar så borde ju rimligtvis grovfokus också fungera. Det finns ju beskrivningar på nätet hur man enklast plockar bort spegeln så man kan titta efter, men så långt har jag aldrig behövt gå själv.
Misstänker att du redan försökt, men annars skulle jag nog prova med att skruva av finfokusratten igen för att se hur axeln rör sig när du vrider på grovfokusen fort eller långsamt.

/Lasse

Return to “Teleskop allmänt”