Val av teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Jonas »

Jag kan inte annat än hålla med dig Hans.
Det finns så otroligt många erfarenheter samlade hos världens amatörastronomer så det borde ha kommit fram i så fall.
Nej, jag tror det är patriotism som gäller i USA.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Val av telesko

Post by Bengt »

Akromatisk är utmärkta första teleskop . Enkla handha och kyls ner snabbt . Inga behov av kollimering perfekt grab and Go som ger fina widefieldtittar de blå Violetta trollen är mindre bekymmer än man kan tro och går dessutom minimera med filter blända ner öppning osv MEN

För den som är intresserad av deep sky tex små galaxer lösa upp stjärnhopar mm är det alltid öppningen på teleskopet som avgör hur mycket man ser. Observerar man på de mörkaste platserna på jorden kan man ändå lyckas nå svaga objekt med små refraktorer på 4-5 " men för de största flertalet av oss är det inte så
Vet inte om det är så extremt jättebilligt köpa fån Danmark detta paket .Tänk på det är danska kr ska man kanske sen hämta det i Danmark då tillkommer en hel del ta sig dit. Tycker det dyker upp då och då i dessa priser även här i Sverige .
Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Val av teleskop

Post by Bengt »

Håller med dig Hans !
Dock en liten rättelse Televue tillverkades nog i Japan förr för jag har ett gammalt nagler 11 mm samt några äldre Televue plössl liggandes med den märkningen . Men dagens jag köpt står det Taiwan på inklusive alla ethos ..

Känns som denna "Kina" diskussion ständigt uppkommer med samma moment 22 varje gång . Konstaterar vi har nog väldigt olika uppfattning om saker o ting .. Thats IT !

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Hans Bengtsson »

Ja det är helt riktigt att TeleVue-okular tidigare tillverkades i Japan, men nu tror jag nästan allt TeleVue görs i Taiwan. Samma höga kvalitet till lägre kostnad. Ethos-serien tror jag blev Taiwan redan när den introducerades, men jag är inte hundraprocentigt säker på att det inte finns några tidiga Ethos från Japan. USA har aldrig varit aktuellt som tillverkningsland för Ethos, det kan jag inte tänka mig, det hade blivit på tok för dyrt.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by megrez 90 »

8" på ett EQ3-2, betraktar jag som överlast! Har själv en EQ-3:a av Celestrons Omni variant, med 1 3/4" ben. Ja stadigare är det, men huvudet är för klent för den lasten! EQ-4?? vad är det? Har,tyvärr, inte sett en montering mellan 3 och 5, med en prislapp motsvarande storleken! Bressern för ca 3500:- ser ut som ett fynd! Stabil montering, med tub på köpet :) OK, den tuben har en del färgfel, men för det priset!!
Galen i refraktorer :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Hans Bengtsson »

Detta är ett riktigt säkert kort om man vill ha ett bra teleskop för visuella studier, till synnerligen bra pris:

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... r-200.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom jag har ett alldeles snarlikt teleskop själv, så kan det vara frestande att tro att jag tycker det är bra just för att jag har det själv ... men det är faktiskt så att jag har det själv för att jag tycker det är bra! Hoppas ni förstår skillnaden.

Monteringen är precis lagom för visuellt bruk. Det kan blåsa hårda vindar och synfältet ligger ändå helt stilla. En fördel jämfört med dobsonmontering, som kan vara lite mera vindkänslig. Än en gång vill jag dock påpeka att man traskar inte runt hur som helst med denna utrustning. Den är alltså inte så himla portabel.

Ett tips: även om monteringen är ekvatoreal så behöver man inte polinställa, det gör jag aldrig. Istället låter jag teleskopet stå i maximalt bekväm position för ögat, och roterar vid behov tuben så att jag alltid tittar med nästan exakt samma kroppsposition. Om nästa objekt ligger på en annan del av himlen så lyfter jag utrustningen ett kvarts varv eller så mycket som behövs. Att man måste använda båda taftarna (heter det taftar?) istället för bara en taft, det upplever jag inte som något problem. En ren vanesak som så mycket annat. Metoden är klassisk inom variabelastronomin och praktiserades av bland andra Albert Jones, världens mest produktive visuelle observatör genom tiderna. Men Jones hade också en roterbar horisontell platta som alltihopa stod på. Därmed slapp han lyfta monteringen till sitt ganska stora teleskop när han skulle observera på en ny del av himlen.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Val av teleskop

Post by Bengt »

Hans en undran . Jag förstår inte riktigt syftet med just en EQ när du ändå måste nytt ord för mig tafta den i två led. Varför inte använda tex en sådan här Az typ av montering istället för att slippa helt flytta runt .

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/as ... /giro.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Förstår jag missat någon poäng men vad?

Dobson vaggan har den nackdelen den kan vara lite svår rotera på högre positioner tex nära zenit när den bara har teflon lager. Tänker denna Az vinner lite i rörlighet .

.

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Val av teleskop

Post by Håkan N »

Jag menade som huvudsak med inlägget att jag anser en hyffsad kikare ger betydligt mer tillbaka än de här billiga teleskopen med urusla stativ, dålig mekanik or urusel optik.
Givetvis kan man se mer under SQM-22.1 himmel mot 19.1 även på 1-1/2 wf P-V och då lite mera om man går från 6 till 10” om man väljer en större aperature, och ett ev update av okular mot medföljande.
Jag anser efter att ha tittat i en del av de här billiga teleskopen att de är helt enkelt urusla och det ger inget att montera dit ett bättre okular ( Ethos eller Nagler, etc )
Och jag håller med om att man givetvis kan uppgradera till aningen bättre okular om man anser det, om man nu köper ett sånt teleskop. Men Nagler/Ethos i dessa har jag svårt att förstå varför man ens tar upp i sak.
Men vad man ser i dessa lågprisare är inte mycket att skriva om anser jag och därav betydligt mera glädje i en kikare innan man vill satsa på ett bra teleskop, visuellt alt foto.
Det var min kontenta.
De här teleskopen har så dålig kontrast och mekanik och det man ser av DSO är inte mycket, och man får inte in de större fina vyerna heller som man får i en kikare, och det är lättare få bra optik dito vs pengarna.
Att jag förstår de finns kunder är ju priset, och inte då vad man ser och får ut.
Hur man kan påstå att dessa teleskop och speglar uppvisar världsklass är utöver mitt förstånd.
Har sett de här teleskopen från 8-16” på SQM-21.6 med aningen bättre okular som SE på lite olika platser nu i världen och de är vad de är.
Att det fyller ett syfte åt marknaden, det är en annan sak.
Att jag gjorde noteringen var paragrafen ’garageföretag’ och vs den oerhörda klass dessa billiga teleskop/speglar har.
Här ville jag göra en Notering.
Hans. Om du inte tittat in i en spegel med hög wf och låg nm tolerans och med TV Ethos/Nagler och jämfört ex mot billigare okular, så hur kan du ha en uppfattning ?
( jag tar inte bort din 50 åriga erfarenhet, utan frågar )
Jag menar inte med detta att man ska köpa en ULE/MRF slipad +20” för att utöva astronomin ev visuellt.

Ethos har linserna gjorda i Taiwan, men är enl Al Nagler själv monterade och kontrollerade på TV.
Jag frågade och det var det svar jag fick. Oavsett det tror jag de som köper de bättre okularen är nöjda vad TV levererar.
Vill man köpa ett SE och tro man har lika kvalitet ska man ju givetvis göra det.
Att sedan SE har kopierat Ethos, vad säger det om optiken – inget.
Mitt test med Rogers på 18” Zambuto’n var M13 lite av en smet ( men ändå helt ok ) men med Ethos kändes som man kunde plocka ur stjärnorna, och på ett 18” är det bra betyg, och vi var en hel del observatörer med på det testet, och hans spegel har mycket god kontrast. ( 21.5 himmel )

Rent allmänt på sett utifrån högklass produkter anser jag att Kina och Taiwan är bara skräp.
Det betyder inte att de kan uppfylla dagens krav på allt massproducerat skräp vi i väst frågar efter.
Att de är världsledande här måste jag flika in.
Om man anser och tror att Kina tillverkat billigt mjuggigt glas med låg tolerans är lika med världsklass och vs högklassiskt optiskt glas som ligger på hög tolerans IF testad. Är om det är gjort på ’garagenivå’ i väst inte hänger med, och det här jag vill göra noteringen återigen.

-Rohrs utlåtande kommer nästa vecka då jag är där.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Jonas »

Kanske denna diskussion kan föras i en annan diskussion istället för denna och återgå till det ursprungliga ämnet?

Vänligen,

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Jonas »

Jeff,

Nu har du kanske chansen att bara köpa monteringen till ett bra pris och sedan köpa en 8":are hos, exempelvis Stjärnhuset:
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?T ... aa8#155976" onclick="window.open(this.href);return false;
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Val av teleskop

Post by Håkan N »

Jonas !

Givetvis, och ämnet var off-topics eftersom jag kom in på kikare, och något som ju inte var frågan var ställd om.
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by jeffsundin »

Har suttit och kikat väldigt mycket på fynd hörnan på stjärnhuset och har hittat lite delar som jag tror kan bli ett komplett teleskop till en riktigt bra summa.

Ni får rätta mig om jag har fel nu, här kommer delarna exakt som de heter på hemsidan: (Själva delarna ligger under astroboot)

SW EQ-5 tripod
A6 SW EQ5 parts
15mm dia x 207mm C7bal shaft
SW 5.2kg C/bal weight EQ5/6
Sky Watcher Explorer 200 (OTA) 200mm (8”) f/1000

Är det något jag missar eller något man behöver till eller är det bara att montera ihop dessa delar för att få en helt fungerande teleskop med EQ5 montering?

http://www.stjarnhusetonline.se/AstroBoot" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Val av teleskop

Post by Bengt »

Sökare optisk eller rödpunktsökare lär du behöva.
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by jeffsundin »

hmm.. ser nu att latitud blocket saknas. Synd, annars verkar det nästan som att allt fanns
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Själva teleskoptuben OTA med speglar osv tror jag inte ligger under Astroboot utan tillhör det ordinarie utbudet? I så fall ingår optisk sökare och två okular. Räkna ihop vad delarna kostar tillsammans och jämför med priset på ett färdigt paket. Och framför allt, kontakta försäljaren och hör så att det hela blir komplett.

Sedan är det bara att sätta igång första bästa klara kväll. Du behöver bra stjärnkartor och en röd ficklampa. Efter ett tag (dock inte första kvällen!) lär du dig att orientera på himlen med hjälp av kartor och sökare och teleskop i kombination, så att du kan ta dig till valfritt objekt. Det är en mycket rolig och inspirerande resa du har framför dig!

Teleskopet du valt är en veritabel arbetshäst som håller för tusentals observationstimmar. Om du så småningom väljer att komplettera med ett högförstorande bra okular (exempelvis Hyperion 5 mm) så klarar teleskopet ungefär magnitud 14.5 när du blivit riktigt varm i kläderna. Fast bara om atmosfären är ovanligt transparent. En normalkväll kan du räkna med 13.5 - 14.0.

M v h
Hans Bengtsson