Val av teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Val av teleskop

Post by Bengt »

Appar är bra och dator och goto nödvändigt vid foto anser jag . Men visuellt är det mest negativt tycker jag. Det händer så ofta att man får upp vitt ljus i telefonen när det kommer ett mess eller dylikt som stör rödinställningen i en app. Sen är det 20 min till innan ögat vant sig igen.

Undantag möjligen är kvällar man letar stjärnhopar som inte är lika kritisk se i beckmörker .


För nybörjare rekommenderar jag köpa Pocket Skyatlas gärna jumbo versionen . Lagom att använda i uppstart .

http://www.shopatsky.com/jumbo-pocket-sky-atlas" onclick="window.open(this.href);return false;
Prisvänlig med sina 24 dollar .
Nöjer man sig med mindre variant är det denna http://www.shopatsky.com/pocket-sky-atlas" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Jonas »

jeffsundin wrote:hmm jag blev lite nyfiken på teleskopet "Sky Watcher Explorer 200 (OTA) 200mm (8") f/1000" som finns på fyndhörnan

http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man köper till en bra montering, är det ett bra teleskop som rekommenderas?
För ca. en tusenlapp ytterligare, kan du alltså få en EQ-3:a och en 8" Newton på Stjärnhusets "Bargain zone". Det kan t.o.m. vara så att du får ett bra paketpris om du köper båda eller att du kan förhandla dig till lite tillbehör.
Den monteringen tillsammans med 8":aren är ett paket att växa i. Jag tror du kan köpa motorer till monteringen och t.o.m. uppgradera den till GoTo - om du så önskar.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by jeffsundin »

Så vad skulle ni rekommendera? Vad är fördelar/nackdelar med båda varianterna?

1. Skywatcher Skyline 200p Dobsonian 8"

2. Skywatcher Explorer 200p 8" med EQ3 montering

som finns på fyndhörnan: http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Jonas »

1. Skywatcher Skyline 200p Dobsonian 8"
Fördelar: Oöverträffat lätt och snabbt att komma igång med observerandet. Bra brännvid för både observationer och foto av planeter och måne. Tuben kan förses med skena och på det sättet användas på ett EQ-stativ för foto.
Nackdelar: Ingen möjlighet till annat foto än planeter, sol och måne. Monteringen inte ihopfällbar. Tar således ganska stor plats. Ej utvecklingsbar lösning, dvs man kan inte byta teleskoptub. "Man har vad man har".

2. Skywatcher Explorer 200p 8" med EQ3 montering
Fördelar: Möjlighet till foto genom en tub med något kortare brännvidd än ovanstående. Troligtvis bättre lämpad för foto än ovanstående. (Kolla upp!)
Montering som, med ytterligare tillbehör (polsökare och motorer) är färdig för astrofoto. Utvecklingsbar lösning. Lätt att komplettera med refraktor, kamera med objektiv etc.
Nackdel: Behöver vissa tillbehör för att vara färdig för astrofoto med längre exponeringstid. Lite krångligare att sätta upp och tar därmed lite längre tid innan man är fördig att börja observera.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by jeffsundin »

När det gäller vad man kan se i teleskopen och hur bra man kan se, är det någon skillnad där eller är det samma?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Val av teleskop

Post by Bengt »

Vad jag sett säljs 8" mest med eq5 men litar på Jonas omdöme att en eq3 klarar en 8" . Tror dock dobson blir stabilare i jämförelse.

Du får ju ett paket som lättare är uppgradera än en dobson med en EQ montering .
Vilket är bra om du vill köpa till dig fler teleskop en dag som klarar denna montering eller du vill sätta dit motor .
Finns fördelar nackdelar med båda . Du lär få gå minst två gånger när du bär ut dina grejor oavsett paket.

1000mm eller 1200 mm är inte så stor skillnad . Du ser nog ungefär lika bra med båda . Kanske är det något lättare hitta med en 1000mm för den får större synfält med ett och samma okular om du jämför de båda. Men de som gillar se på planeter fördrar ofta med lite längre brännvidd . Som sagt tror inte det är så stor skillnad egentligen hur mycket du ser.

Se gärna filmen här med det där med att behov av rotera en Newton tub om man ställer in den mot Polstjärnan på en EQ montering. Är det inga problem tycker du Kör på den . Är det bökigt tycker du då är det en dobson du ska välja med dess nackdel lite mindre smidig förflyttning för att kompensera för jordrotation.


https://youtu.be/F7HVDKAZ6eM" onclick="window.open(this.href);return false;

Serien innehållet en hel del bra tips för nybörjare om du ser på fler avsnitt .

http://www.eyesonthesky.com/Videos.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Till sist det blir bra hur du än väljer och fastnar du för hobbyn så lär du köpa fler teleskop tro mig . Det är inte helt sällan man drabbas av lite köpmani inom hobbyn :) Lycka till

Har du svår beslut ångest ta ett telefon samtal Med Robert på stjärnhuset . Du får dock vara beredd på prata engelska med honom Han är mycket service minded och man uppfattar inte honom som en dealer som bara ska sälja utan en som vill du ska känna dig nöjd .

Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Val av teleskop

Post by AstroFriend »

EQ serien har funnits i många år och levererats i många olika utföranden. Antagligen finns flera kloner också.

Vad gäller EQ3 finns en viktig skillnad mellan dom, den har dels levererats med de rektangulära aluminiumbenen, dels med runda stålrör och en triangelplatta under som man spänner åt. De med runda stålrör är mycket stabilare. Så om det finns möjlighet att välja skulle jag rekommendera runda stålrören speciellt med tanke att du nu funderar på ett ganska stort och tungt teleskop, priset skiljer. Gäller också EQ5 monteringen, har haft båda varianterna.

Hittade inget EQ3 stativ nu, men så här ser det ut i EQ4 utförande:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ni-xlt-120" onclick="window.open(this.href);return false;

Det skall vara i detta utförande med den viktiga bulten som drar fast triangelplattan mot benen.

Du kan ju också förstärka benen på den klenare varianten som jag gjorde på mitt EQ4 stativ, blev skillnad som natt och dag:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... -350d.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Observera den kompletterande mittstången som är fastsatt i kedjorna. Räcker inte det kan man ju alltid köpa en Biltema pallbock och skruva fast det i som du ser på efterföljande bilder, men blir ganska lågt.

Skall väl påpekas precis som någon sa tidigare, jag har aldrig sett ett paket med ett 8" teleskop ihop med EQ3 monteringen. Men har aldrig letat den varianten heller.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by jeffsundin »

Om man har en för dålig EQ montering, säg EQ3 på en "8. Hur pass ostadigt blir det? Kommer bilden alltid att vobbla fram och tillbaka eller hur funkar det?

Haha hoppas ni står ut med alla mina frågor, men jag vill verkligen vara helt hundra procent säker på vad jag köper så att allt blir bra :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Val av teleskop

Post by Bengt »

När man knäpper med fingret på tuben när den sitter på en dålig montering så skakar hela teleskopet i många sekunder .
Grymt irriterande om det rör sig på detta sättet för minsta beröring eller vindpust .

Man kan göra monteringar lite bättre i viss mån som har denna tendens av att den är för lätt genom att hänga på en extra tyngd undertill . Eller bita i det sura äpplet köpa en bättre montering :D
Ring eller mejla o fråga är mitt råd till dig .
Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Val av teleskop

Post by AstroFriend »

Jag tror du måste känna på det själv för att avgöra om det är irriterande. Helt stadigt blir det aldrig med mindre monteringar, till ex. när du ställer fokusen, då är en liten motor till fokusinställningen guld värd. Vindkänsligheten kan också bli betydande. Det blir alltså inte perfekt bara för att man går från EQ3 till EQ5.

Nuförtiden tittar jag aldrig i teleskop, fotograferar endast och då är kraven mycket större, har själv en EQ6 montering till min 5" refraktor. Det är ganska stabilt även om jag önskade att precisionen i följningen vore lite bättre. Men det kostar mycket pengar att ligga på topp så det är skjutet på framtiden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Jonas »

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?T ... 957#155957" onclick="window.open(this.href);return false;
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by jeffsundin »

Länken till Bresser Messier verkar intressant. Verkar inte framgå vilken modell det är eller vilka specifikationer det är. Kontaktade honom
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Fredrikdb »

Bara en in stickare som kan vara värt att ta och tänka på är att om du inte är så "trigger happy" utan väntar och letar lite så kan du hitta riktiga godbitar och jag säga att jag har här på astronet samt blocket det senaste året sett 4 eller 5 annonser på Meade lx200 teleskop 8" med wedge för under 5000kr inte det lättaste teleskopet eller det mest användarvänliga med det är mycket teleskop för pengarna enl mig, som lämpar sig för både visuell och astrofoto så en bra kikare med ett stativ samt ett trevligt atlas att använda och lära sig orientera himlavalvet innan en annons kommer är inte ett dumt råd


/F
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Jonas »

Jag slängde in länken eftersom jag just sett den.
Ha inte för bråttom. Stativet är helt OK. Det har inte GoTo men kan lätt kompletteras.

Bresser-teleskopet är jag kanske lite mer frågande inför. Det är säkert en akromat, vilket inte betyder att det är dåligt bara att du vid fotografering kan få, vad Bengt brukar säga "blå troll", vilket beror på att de olika färgerna i ljuset inte fokuserar på samma ställe och det då blir lite färgspridning. Påverkar mest vid foto.
Det står inte heller några data om teleskoptuben. Den har säkert många år på nacken eftersom den inte har 10:1-reducerare på fokuseraren men det är inte alldeles nödvändigt heller. Lite fler foton och info vore nog bra.
En som vet allt om Bresserteleskop är profilen Astro A/S på astro-forum. Han säljer dem via http://www.2astro.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;

jag tror som sagt du skulle bli mycket nöjd med monteringen och kanske även refraktorn men troligtvis vill du ha ett större teleskop ganska snart. Det positiva är att du i så fall har en bra montering.

Lars skrev tidigare om att det är bättre med runda stålben på en montering och det håller jag fullständigt med om. Jag har både eq-5, eq-6 och har haft en eq-3. Alla med stålben. Jag har känt på en eq-3:a med aluminiumben och det är stor skillnad MEN det är skillnad i pris också. Så är det ju alltid, större och starkare kostar mer.
Jag håller med Bengt, ring och prata med Robert på Stjärnhuset. Han kommer inte att sälja något till dig som han inte själv tror du kommer att bli nöjd med.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Hans Bengtsson »

Håkan N:
Ethos tillverkas inte i USA (som du påstår) utan i Taiwan. Det är bara att kolla på TeleVues egen hemsida eller varför inte på okularfattningen, där står tillverkningslandet vanligen ingraverat.

Det känns som om du låst dig vid tanken att allt som är kinesiskt (jag tror du då inkluderar taiwanesiskt?) är skräp. Detta trots att vi dagligen och stundligen översköljs av enastående fina observationer, både visuellt och fotografiskt, som utförts med instrument från just dessa länder. Skulle så många av världens amatörastronomer, inklusive de allra skickligaste och mest erfarna, fått allt om bakfoten så till den milda grad att de använder undermålig optik? Verkar osannolikt för att uttrycka saken milt. Speciellt som resultaten talar för sig själva.

Bra okular gör stor skillnad på ett teleskop, särskilt vid relativt korta fokalförhållanden som f/5. Jag har observerat med massor av olika okular i olika prisklasser på massor av olika teleskop under 46 år och är helt säker på den saken. Några tusenlappar bör man satsa på okular om man vill få ut det mesta och bästa av sitt teleskop.

M v h
Hans Bengtsson