Val av teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Jonas »

Jag rekommenderar inte att du plockar ihop en montering av lösa delar bara för att spara pengar.
Får du inte grejerna att fungera senare, har du ingen garanti och är man oerfaren kan det vara svårt att fixa det. (No offence ..)
Nu tror jag monteringen i Danmark är utom räckhåll men kan du vänta lite och har is i magen, kan du göra fynd i Danmark.
Deras (och största delen av EU:s) uppfattning om begagnatpriser är 50% så fort det är begagnat. I Sverige är uppfattningen ca. 70% av någon anledning. Bättre alltså att ha is i magen och vänta in det man vill ha - om man är ute efter något speciellt.
Jag har köpt massor av danska säljare och aldrig blivit missnöjd!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Fredrikdb »

Vill du bara obsa är ju denna rätt prisvärd

https://www.blocket.se/vasterbotten/Tel ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


/F
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by jeffsundin »

Vad tror ni om att skaffa 150mm dobsonian och eq3 monteringen på fyndhörnan? Då kan man ju använda dobsonteleskopet för att obsa och sen kan man köpa ringar och montera på eq3 och köpa till motor senare för att astrofota?

Känns som en bra början iaf, sen om jag fastnar för det så kan man ju satsa på större grejjor i framtiden.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av teleskop

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Om det gäller visuella observationer med 6-tummare skulle mitt personliga val bli:

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... 150pl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Newton 15 cm med relativt långt brännviddsförhållande, f/8, är ett väl beprövat koncept. De två oundvikliga inbyggda optiska felen i Newton, koma och astigmatism, är betydligt mindre med f/8 än f/5. Och 15 cm samlar in hyggligt med ljus. En 15 cm Newton tycker jag blir mera praktisk att använda med en lätt EQ-montering som denna än med dobson, fast där kan meningarna förstås vara delade.

Mvh
Hans Bengtsson